اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس مرکز تحقیقات کشاورزی خراسان جنوبی:

طرح تکثیر عناب در خراسان جنوبی آغاز می‌شود

خبرگزاری فارس: رئیس مرکز تحقیقات جهاد کشاورزی خراسان جنوبی از آغاز طرح تدوین پروتکل تغییر عناب از طریق کشت بافت در استان خبر داد.

طرح تکثیر عناب در خراسان جنوبی آغاز می‌شود

کاظم محمدپور امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در بیرجند اظهار کرد: طرح تکثیر عناب از طریق کشت بافت با همکاری پژوهشکده بیوتکنولوژی کشور در خراسان جنوبی انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه این پروتکل طی یک سال و نیم آینده در اختیار کشاورزان قرار می‌گیرد، افزود: در حال حاضر تکثیر عناب از طریق پاجوش انجام می‌شود.

رئیس مرکز تحقیقات جهاد کشاورزی خراسان جنوبی گفت: تکثیر عناب از طریق پاجوش به دلیل گران بودن، هزینه بالایی به کشاورزان تحمیل می‌کند.

محمدپور همچنین از شناسایی قارچ نابودکننده علف‌های هرز زعفران در مرکز تحقیقات جهاد کشاورزی خراسان جنوبی خبر داد و تصریح کرد: این کار برای نخستین‌بار در سطح کشور انجام می‌شود.

وی اضافه کرد: این قارچ قابلیت تکثیر دارد و به عنوان عامل غیرشیمیایی برای از بین رفتن علف‌های هرز به کار گرفته می‌شود.

رئیس مرکز تحقیقات جهاد کشاورزی خراسان جنوبی با بیان اینکه در حال حاضر از بین رفتن علف‌های هرز مزارع زعفران با وجین دستی انجام می‌شود، تصریح کرد: این قارچ قادر است آلودگی زیادی را روی علف هرز مزارع زعفران ایجاد کرده و سبب از بین رفتن علف‌های هرز در این مزارع شود.

محمدپور از شناسایی چهار بیماری جدید گیاهان نیز در مرکز تحقیقات جهاد کشاورزی استان برای نخستین‌بار در کشور خبر داد و افزود: این بیماری‌ها شامل سرخشکیدگی درختان عناب، گونه جدید قارچ روی علف هرز مزارع زعفران، بیماری‌های سفیدک پودری علف‌های هرز مزارع زعفران و رنگ سفید علف هرز مراتع است.    

وی گفت: شناسایی گونه‌های گیاهی منطبق با اقلیم استان و اطلاع‌رسانی در این زمینه به کشاورزان از اهم فعالیت‌های مرکز تحقیقات جهاد کشاورزی خراسان جنوبی است.

انتهای پیام/ز20/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول