اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

آبان امسال برگزار می‌شود

نخستین همایش بین‌المللی صباحی بیدگلی در کاشان

خبرگزاری فارس: رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد کاشان از برگزاری نخستین همایش بین‌المللی نکوداشت صباحی بیدگلی در شهرستان‌های کاشان و آران و بیدگل در آبان‌ماه سال‌جاری خبر داد.

نخستین همایش بین‌المللی صباحی بیدگلی در کاشان

به گزارش خبرگزاری فارس از کاشان، منصور دیاری بعدازظهر امروز در نشست مطبوعاتی با خبرنگاران در تالار اندیشه دانشگاه آزاد اسلامی واحد کاشان اظهار داشت: دانشگاه آزاد اسلامی کاشان در راستای ارتقای فعالیت‌های پژوهشی فرهنگی خود و رسالت بزرگی که در بخش علم و ادب دارد نخستین همایش بین‌المللی نکوداشت صباحی بیدگلی را برگزار می‌کند.

وی برگزاری همایش بین‌المللی نکوداشت صباحی بیدگلی را حائز اهمیت خواند و افزود: صباحی یکی از بزرگ‌ترین مرثیه‌سرایان ایران برای معرفی شعر مذهبی آئینی خدمات شایانی داشته است.

رئیس همایش بین‌المللی نکوداشت صباحی بیدگلی، توجه به شعار آئینی را یکی از اهداف برگزاری این همایش  دانست و خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه همایش‌های بین‌المللی تاکنون به صورت مستقل در هیچ یک از دانشگاه‌ها برگزار نشده، دانشگاه آزاد اسلامی کاشان برای نخستین بار در بین دانشگاه‌های آزاد اسلامی سراسر کشور این همایش بین‌المللی ادبی را به صورت مستقل برگزار می‌کند.

دیاری در ادامه ورود یک مجموعه صنعتی در فعالیت‌های فرهنگی برای نخستین بار در کشور را یکی از پیامدهای مثبت برگزاری این همایش ذکر و عنوان کرد: بیش از 70 تا 80 درصد از هزینه‌های این همایش توسط هیئت امنای شهرک صنعتی صباحی بیدگلی تأمین شده است.

به گفته وی، ورود شهرک صنعتی صباحی بیدگلی به فعالیت‌های فرهنگی می‌تواند الگوی خوبی برای بخش صنعت کشور برای پرداختن به فعالیت‌های فرهنگی باشد.

دبیر همایش بین‌المللی نکوداشت صباحی بیدگلی نیز در این نشست، آشنایی نسل جوان با مشاهیر فرهنگی و افتخارات ملی، انجام فعالیت‌های مفید فرهنگی با هدف تولید علم و اندیشه را از مهمترین اهداف برگزاری این همایش برشمرد.

عبدالرضا مدرس‌زاده گفت: روزگار صباحی روزگار تاریخی قاجار تا قبل از مشروطه است که در ادبیات به آن دوره بازگشت ادبی نامیده می‌شود که در این دوره با وجود برگزاری همایش فرهنگی در کشور، مراسمی با محوریت و موضوعیت خاص شعر دوره بازگشت برگزار نشده و این همایش در نوع خود این خلاء را پر می‌کند.

وی یادآور شد: شهرستان کاشان به دلیل برخی نارسایی‌ها تاکنون میزبان مراسم‌های ملی و بین‌المللی با این عظمت نبوده است، لذا امیدواریم با برگزاری این همایش بین‌المللی گام‌های بعدی برداشته شود.

دبیر همایش بین‌المللی نکوداشت صباحی بیدگلی در ادامه با اشاره به فراخوان مقاله به سراسر کشور و کشورهای خارجی، پیش‌بینی کرد: حداقل 100 مقاله به دبیرخانه همایش برسد که گزیده‌ای از این مقالات به صورت سخنرانی و چاپ در مجموعه مقالات همایش منتشر شود.

به گفته این مسئول، شرکت‌کنندگان در این همایش چکیده‌ای از مقالات خود را می‌توانند تا یکم مردادماه و اصل مقالات را تا 28 شهریور ماه سال‌جاری به دبیرخانه همایش و یا سایت صباحی بیدگلی ارسال کنند.

مدرس‌زاده گفت: علاوه بر دانشگاه‌های داخل کشور، دانشگاه‌های تاجیکستان، قزاقستان، چین، افغانستان، هند و بنگلادش برای ارائه مقاله و سخنرانی در همایش اعلام آمادگی کرده‌اند.

دبیر همایش بین‌المللی نکوداشت صباحی بیدگلی بیان داشت: چند تن از استادان ایرانی و خارجی مقیم اروپا و دیگر کشورها در زمره افرادی هستند که اعلام آمادگی کردند با مقاله در این همایش شرکت کنند.

وی مباحث علمی و ارائه مقالات، مراسم شب شعر با حضور شاعران برگزیده کشور، چاپ مجموعه شعرهای رسیده به همایش، رونمایی از آثار مربوط به همایش، رونمایی از تمبر یادبود صباحی بیدگلی، رونمایی از دیوان کامل صباحی بیدگلی، رونمایی از مجموعه 200 صفحه‌ای کتابشناسی صباحی شامل فهرست کاملی از کتاب‌ها، مقالات و پایان‌نامه‌هایی که در ایران و سراسر جهان منتشر شده را از مهم‌ترین محورهای همایش بین‌المللی صباحی بیدگلی برشمرد.

این مسئول ایجاد غرفه‌های نمایشگاهی، شامل نمایشگاه کتاب، خوشنویسی با اشعار صباحی و دیگر تولیدات فرهنگی را از جمله اقدامات حاشیه این همایش اعلام کرد.

همایش بین‌المللی نکوداشت صباحی بیدگلی توسط دانشگاه آزاد اسلامی کاشان و با همکاری هیات امنای شهرک صنعتی صباحی بیدگلی آران و بیدگل، دانشگاه کاشان، دانشگاه‌های پیام‌نور کاشان و آران و بیدگل، فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی، دایره‌المعارف بزرگ اسلامی، انجمن آثار و مفاخر فرهنگی کشور، معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، انجمن ترویج زبان فارسی، انجمن استادان ادبیات فارسی، شهرداری و شورای اسلامی شهر کاشان و آران و بیدگل، فرمانداری و دیگر نهادهای فرهنگی شهرستان کاشان به مدت سه روز از 9 تا 11 آبان بین اعیاد قربان و غدیر و در آستانه ماه محرم در کاشان و آران و بیدگل برگزار می‌شود.

انتهای پیام/ن10/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول