اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

استاد دانشگاه زنجان:

ذکر مستقیم مصیبت از آسیب‌های شعر آئینی است

خبرگزاری فارس: استاد دانشگاه زنجان گفت: ذکر مستقیم مصیبت از آسیب‌هایی است که حوزه شعر آئینی را تهدید می‌کند.

ذکر مستقیم مصیبت از آسیب‌های شعر آئینی است
 به گزارش خبرگزاری فارس از زنجان، ابوالقاسم اوجاقلو یکشنبه شب در چهارمین جشنواره منطقه‌ای شعر آئینی غدیر، اظهار داشت: سنت نبوی و سیره علوی تنها پرداختن به جریان‌های زندگی پیامبر و امیر المومنین نیست بلکه سنت نبوی و سیره علوی مانند رودخانه‌ای پر خروش است که در مقاطع مختلف جاری می‌شود، اما هویت همان هویت است.
وی با بیان اینکه شیعه‌ای که می‌خواهد شعر آئینی بخواند باید چهار رکن اساسی را در نظر بگیرد، افزود: شاعر آئینی تنها باید در این حوزه قلم بزند.
استاد دانشگاه زنجان ادامه داد: شعر آئینی باید مبتنی بر عقلانیت و معرفت بوده و با مطالعه زندگی ائمه اطهار این شعر را به درستی و با توجه به اصول معرفتی شعر آئینی بسراید.
وی ادامه داد: یکی از امتیازات شعر آئینی در استان زنجان مبتنی بودن بر عقلانیت اشعار است و سمت و سوی مکتبی داشتن است.
اوجاقلو تصریح کرد: احساسات و عواطف شاعر باید در شعر آئینی ساری و جاری باشد اما نباید این احساسات موجب غلو در بیان اشعار شود، چرا که دام‌های زیادی برای تحت تاثیر قرار دادن این مجموعه و دزدیدن احساس و عواطف جوانان در جامعه گسترده شده است.
وی یکی از پایه‌های اصلی و ممیزی شعر و نثر را تخیل عنوان کرد و افزود: شاعر موفق کسی است که در داستان‌پردازی و داستان‌سرایی بتواند خواننده را به نحو مطلوبی اقناع کند.
این استاد دانشگاه رکن چهارم شعر آئینی را توجه به معنویات عنوان کرد و یادآور شد: شاعر آئینی باید اهل معنویت بوده و از این روح در زندگی خود بهره بگیرد.
وی عدم توجه مستقیم به واقعه کربلا و عاشورا در اشعار توسط شاعران خواستار شد و افزود: در شعر آئینی نباید ذکر مصائب اهل بیت (ع) به صورت بی‌پرده گفته شود.
اوجاقلو با اشاره به اینکه در شعر آئینی از ذکر مصیبت به صورت مستقیم جلوگیری می‌شود، یادآور شد: توجه مستقیم به ذکر مصیبت از آسیب‌هایی است که این حوزه را تهدید می‌کند.
انتهای پیام/
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول