اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل بازرسی گیلان خبر داد

معرفی 124 مدیر و کارمند متخلف گیلان به مراجع انضباطی

خبرگزاری فارس: مدیرکل بازرسی گیلان از معرفی 124 مدیر و کارمند به مراجع انضباطی استان خبر داد و گفت: از این تعداد، 112 نفر مدیر و کارمند تحت تعقیب اداری و کیفری قرار گرفتند.

معرفی 124 مدیر و کارمند متخلف گیلان به مراجع انضباطی

به گزارش خبرگزاری فارس از رشت، سید حمید حسینی پیش از ظهر امروز در جمع خبرنگاران به مناسبت هفته قوه قضائیه و گرامیداشت یاد شهید بهشتی، اظهار کرد: شهید بهشتی معمار دستگاه نوین قضایی بود و امروز با هوشمندی ایشان در کل جهان اسلام یک نظام مترقی، نوین و پیشرو داریم.

وی یکی از ضرورت‌ها در مدیریت سالم و موفق را وجود نظام کامل نظارت و بازرسی عنوان کرد و افزود: سلامت و موفقیت هر مجموعه وابسته به وجود نظارت و بازرسی دقیق در آن سازمان است.

این مسئول، درباره مبانی قانونی تشکیل سازمان بازرسی کل کشور بیان کرد: در ماده یک قانون تشکیل سازمان بازرسی کل کشور آمده است به منظور نظارت بر حسن جریان امور و اجرای صحیح قانون در دستگاه‌های اداری و در راستای اجرای اصل 174 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران سازمان بازرسی کل کشور زیر نظر قوه قضائیه و با اختیارات و وظایف مندرج در قانون تشکیل شده است.

 

*عملکرد مدیران دستگاه‌های اجرایی استان رصد می‌شود

وی با برشمردن وظایف سازمان بازرسی ابراز کرد: بازرسی مستمر بر تمام وزارتخانه‌ها، اداره‌ها، نیروهای نظامی و انتظامی، موسسه‌ها و شرکت‌های دولتی، شهرداری‌ها و موسسه‌های وابسته به آنها، دفاتر اسناد رسمی و... انجام می‌شود.

حسینی، قوه قضائیه را یکی از سه قوه مهم کشور نامید و تصریح کرد: قوه قضائیه به دو قوه دیگر نظارت می‌کند و ناظر بر عملکرد این دو قوه است.

وی، قوه قضائیه را دستگاه حاکمیتی خواند و اذعان کرد: این دستگاه پناهگاه افرادی است که برای احقاق حقوق به آن مراجعه می‌کنند و سازمان بازرسی نیز یکی از زیرمجموعه قوه قضائیه است که رئیس آن توسط رئیس قوه قضائیه منصوب می‌شود و بازوی نظارتی برای قوه قضائیه محسوب می‌شود.

مدیرکل بازرسی گیلان، استقلال قاضی را یکی از بحث‌های مهم بازرسی عنوان کرد و افزود: در تمام حکومت‌ها سازمان بازرسی وجود دارد به ویژه در کشورهای جهانی که سازمان بازرسی زیر نظر قوه مجریه است.

وی، ادامه داد: در قانون اساسی ایران سازمان بازرسی زیر نظر قوه قضائیه تشکیل می‌شود و با طبع کاری که دارد می‌تواند فعالیت خود را به راحتی انجام دهد.

حسینی، رصد کردن عملکرد مدیران دستگاه‌های اجرایی را از مهم‌ترین وظایف سازمان بازرسی بیان کرد و گفت: تمام مدیران باید بر محور قانون حرکت کنند و مسیرشان به طرف توسعه استان باشد.

 

*رویکرد سازمان بازرسی پرونده‌سازی برای مدیران نیست

وی، با تصریح بر اینکه سازمان بازرسی همواره در کنار مدیران است، خاطرنشان کرد: هدف این سازمان پرونده‌سازی برای مدیران نیست و رویکرد ما پیشگیرانه و راهبردی است.

این مسئول، اذعان کرد: مدیرانی که دلسوزانه کار می‌کنند اشتباهات آنها را گوشزد می‌کنیم تا جبران کنند اما با برخی از مدیران که جریانی کار می‌کنند، برخورد می‌کنیم.

وی، به ارائه آمار بازرسی استان در سال 90 اشاره کرد و یادآور شد: در سازمان بازرسی، روش بازرسی برنامه‌ای، بازرسی موردی و بازرسی سرزده یا فوق‌‌العاده داریم که در بحث برنامه‌ای 55 مورد عملکرد داشتیم و 30 درصد نسبت به سال ماقبل افزایش داشته است.

حسینی، تعداد بازرسی‌های سرزده در سال 90 و 91 را در مجموع 30 مورد ذکر کرد و گفت: سال گذشته 24 مورد و امسال تاکنون 16 مورد بازرسی سرزده صورت گرفته است.

وی، با اشاره به اینکه هر ماه از شهرستان‌های استان بازرسی به عمل می‌آید، ابراز کرد: فرمانداری‌ها، دفاتر ثبت اسناد، اداره گاز و امور مشترکان، توزیع برق، تامین اجتماعی، جهاد کشاورزی، منابع طبیعی و... از جمله موارد بازرسی شده هستند.

 

*معرفی 124 مدیر و کارمند متخلف گیلان به مراجع انضباطی

مدیرکل بازرسی گیلان درباره تخلفات مدیران و کارمندان استان، اظهار کرد: در سال گذشته 124 نفر مدیر و کارمند به مراجع انضباطی معرفی شدند که 112 نفر تحت تعقیب اداری و کیفری قرار گرفته‌اند و 12 نفر نیز به دیگر مراجع معرفی شده‌اند که این آمار نشانه افزایش میزان تخلفات و قانون‌گریزی در دستگاه‌های اجرایی استان است.

وی، خاطرنشان کرد: از این تعداد، اتهامات 70 مدیر و کارمند نیز در مراجع ذی‌صلاح در حال رسیدگی است.

به گفته حسینی، در سال 89 بازرسان به تعداد 19 فقره سوء جریان در معاملات دولتی برخورد کرده بودند که نسبت به لغو و تجدید آن اقدام قانونی انجام دادند اما به دلیل نظارت مستمر بر معاملات دولتی و حضور فعال بازرسی در کمیسیون‌های مزایده و مناقصه در سال 90 سوء جریانی صورت نگرفت.

 

*شهرداری‌های گیلان بیشترین تخلفات را دارند

وی، حجم خدمات‌دهی شهرداری‌های استان را زیاد دانست و متذکر شد: به اندازه همین خدمات، حجم تخلفات شهرداری‌های استان نیز بسیار زیاد است و تاکنون 21 نفر مسئول و کارمند شهرداری‌های استان تحت تعقیب کیفری قرار گرفته‌اند.

این مسئول، بازرسی از شهرداری‌های استان را اولویت برنامه‌های سازمان بازرسی استان در سال جاری عنوان کرد و افزود: صدور گواهی پایان ساختمانی قبل از پایان کار یکی از مشکلات و چالش‌های شهرداری‌های استان است.

انتهای پیام/س10/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول