اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

در خراسان‌شمالی

1250 حلقه چاه به موتور هوشمند تجهیز شدند

خبرگزاری فارس: مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان‌شمالی گفت: یک‌هزار و 250 حلقه چاه به موتور هوشمند تجهیز شده‌اند.

1250 حلقه چاه به موتور هوشمند تجهیز شدند

به گزارش خبرگزاری فارس از بجنورد، علیرضا عامری بعد از ظهر امروز در جمع خبرنگاران اظهار کرد: این موتورهای هوشمند چاه در استان باید بر اساس میزان پیشرفتی که در پروانه قید شده، بهره‌برداری کنند.

وی با اشاره به اینکه برداشت مجاز از این چاه‌های هوشمند به نفع کشاورزان و بهره‌برداران است، افزود: با جلوگیری از اضافه برداشت از سوی بهره‌برداران و کشاورزان، از حفر چاه‌های جدید و صرف هزینه‌های اضافه جلوگیری می‌شود.

عامری در ادامه با اشاره به اهمیت منابع آب اظهار کرد: بعضاً مشاهده شده که آب به عنوان مایه حیات مظلوم واقع شده از این رو ضروریست تا مشکلات این بخش اعم از تأمین، استحصال و بهره‌برداری همواره گوشزد شود.

وی افزود: البته مسئولان اهتمام داشته تا منابع آب را مدیریت و برای استفاده بخش‌های مختلف این شرکت را یاری کنند.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان‌شمالی استحصال، انتقال و حفاظت از منابع آب را بر عهده شرکت آب منطقه‌ای برشمرد و گفت: منابع آب استان سالانه هشت میلیون مترمکعب بوده که 4/2 میلیون متر مکعب به آب دسترسی تبدیل شده و بقیه از دسترس خارج می‌شود.

وی افزود: از 4/2 میلیون مترمکعب به 6/1 میلیون مترمکعب، روان آب‌ها و هشت دهم میلیون مترمکعب نیز منابع آب زیرزمینی را شامل می‌شود.

عامری با اشاره به اینکه دسترسی به آب زیرزمینی آسان‌تر است، گفت: 800 میلیون مترمکعب آب به زمین نفوذ داشته که متأسفانه 100 میلیون بالاتر از نفوذ برداشت از طریق اضافه برداشت و یا چاه‌های غیرمجاز برداشت می‌شود که لازم است این مهم مدیریت شود.

وی وضعیت دشت‌های ممنوعه استان را برشمرد و اظهار کرد: اکنون در دشت‌های ممنوعه به خاطر میزان بارندگی بحران داشته و وضعیت حاد است که البته موقعیت جغرافیایی این دشت‌ها نیز بی‌تأثیر در آن نبوده است.

* 93 درصد از منابع آب به مصرف کشاورزی می‌رسد

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان‌شمالی میزان مصرف آب توسط بخش کشاورزی در استان را 93 درصد برشمرد و گفت: باید بهره‌وری لازم از برداشت آب توسط این بخش صورت پذیرد.

وی اظهار کرد: شیوه‌های مختلفی برای مدیریت منابع آب در بخش کشاورزی وجود داشته که برای استفاده بهینه از این آب اثرگذار است.

*وجود چهار سد فعال در خراسان‌شمالی

عامری همچنین فعالیت چهار سد در استان را برشمرد و گفت: این سدها 10 درصد منابع آب‌های سطحی را مهار کرده و به صورت تنظیم شده در اختیار بخش‌های مختلف قرار می‌دهد.

وی اظهار کرد: علاوه بر آن همچنین بندها و نهرها نیز آب مورد نیاز بخش کشاورزی را تأمین که البته این بندها به سمت مکانیزه‌شدن می‌رود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان‌شمالی با اشاره به وقوع سیل‌های مخرب در استان اظهار امیدواری کرد تا با مدیریت این منابع علاوه بر جلوگیری از خسارت به بهبود وضعیت منابع آب زیرزمینی نیز کمک شود.

وی یکی از مهم‌ترین دلایل وقوع سیل‌ها را عدم مدیریت در حوزه سیل عنوان کرد و گفت: از این رو اگر بتوان روان آب‌ها و سیل‌ها را در رودخانه و بستر و حوزه کنترل کرد، گام‌های مطلوبی برای استفاده از این منابع به منظور توسعه بخش‌های مختلف به‌ویژه کشاورزی برداشته‌ایم.

عامری خاطرنشان کرد:‌ تغییر در بسترها و حریم‌های رودخانه‌ها از عوامل مهمی بوده که در وقوع سیل تأثیرگذار است لذا مردم در جلوگیری از تغییر بستر و پرهیز از تجاوز به حریم‌های رودخانه‌ها مشارکت کنند.

انتهای پیام/ی10/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول