اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل ثبت اسناد و املاک گیلان خبر داد

تهیه مکانیزه نقشه زمینی شهرهای گیلان

خبرگزاری فارس: مدیرکل ثبت اسناد و املاک گیلان تاکنون از تهیه نقشه زمینی 12 شهر و نقشه هوایی 15 شهر استان خبر داد و گفت: با اجرای طرح کاداستر در گیلان، تمام نقشه‌های‌ شهرهای استان به صورت زمینی و مکانیزه تهیه می‌شود.

تهیه مکانیزه نقشه زمینی شهرهای گیلان

علی‌اکبر کیمیایی امروز در گفت‌وگوی اختصاصی با خبرنگار فارس در رشت درباره فعالیت اداره کل ثبت استان در اجرای تکالیف مندرج در قانون برنامه پنجم توسعه اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سیاست کلان سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، اظهار کرد: در حوزه املاک تعداد 62 هزار و 318 فقره اسناد مالکیت کاداستری در استان صادر شد که نسبت به مدت مشابه سال گذشته دو درصد افزایش داشته است.

وی، افزود: با توجه به راه‌اندازی سند کاداستری در سال 90، نسبت به سال ماقبل 80 درصد کل اسناد به صورت الکترونیکی «کاداستری» صادر شده است.

این مسئول درباره صدور اسناد مالکیت کاداستری، ابراز کرد: اسناد کاداستری یک رویداد بسیار مهم و بزرگ در عرصه ثبت نوین بوده که لازمه آن اجرای طرح کاداستر و در راستــای آن نــرم‌افــزارهای Up-Amlak (به‌روز رســانی دفــاتر املاک) و Up-Build (تفکیک آپارتمان) و Up parcel (تفکیک عرصه و پلاک‌گذاری) است.

به گفته وی، کاداستر از نقشه زمینی و هوایی بهره برده و در اجرای مشخصات جغرافیایی املاک منعکس شده و پس از داده‌آمایی که به منظور پردازش اطلاعات محلی املاک و خروج برخی از اطلاعات از دفتر املاک و ورود به نرم‌افزار مربوطه است تا نقشه‌برداران با ورود اطلاعات نقشه‌ای تمام مراحل صدور سند مالکیت را از طریق همان نرم‌افزار انجام دهند و در نهایت سند مالکیت کاداستری صادر می‌شود.

کیمیایی اذعان کرد: سند مالکیت کاداستری موجب تثبیت دقیق مالکیت‌ها، رفع تعارضات و اختلافات در حوزه املاک و تحلیل پرونده‌های مرتبط در محاکم قضایی می‌شود و با نصب هولوگرام از جعل در اسناد جلوگیری شده و سبب افزایش ضریب ایمنی اسناد مالکیت و شفاف‌سازی می‌شود.

وی ادامه داد: همچنین سند مالکیت کاداستری علاوه بر سرعت و دقت در صدور این اسناد که به صورت کاملاً مکانیزه انجام می‌شود نقشه ملک و کاربری ملک را در خود جای می‌دهد.

مدیرکل ثبت اسناد و املاک گیلان به بخش کاداستر اشاره کرد و افزود: کاداستر یا cadastre که «سیستم جامع اطلاعات ملکی مکان مرجع» است، از حدود دو دهه پیش یکی از پارامترهای توسعه یافتگی از طرف بانک جهانی معرفی شده و در واقع کاداستر سیستمی است که به واسطه آن امکان مدیریت املاک و نگه‌داری آنها را به صورت جامع و پویا امکانپذیر می‌کند.

وی با بیان اینکه کاداستر گیلان در سال 75 با تهیه نقشه‌های زمینی شهرستان لنگرود آغاز شد، تصریح کرد: تا به امروز با تکمیل نقشه‌های زمینی 12 شهر و نقشه‌های هوایی 15 شهر این روند کماکان ادامه دارد.

کیمیایی اضافه کرد: نقشه‌های زمینی شهرهای احمد سرگوراب، رودبار، رضوانشهر و رانکوه در دست تهیه است و با تخصیص بخشی از اعتبارات موجود نقشه‌های 2000.1 شهرهایی که قبلاً به صورت هوایی تهیه شده بودند از جمله رشت، انزلی، صومعه‌سرا، سیاهکل و فومن در حال تبدیل به نقشه‌های 500.1 زمینی هستند که امیدواریم در آینده‌ای نزدیک شاهد تکمیل بانک نقشه‌های 500.1  شهرهای استان باشیم.

وی خاطرنشان کرد: به موازات تهیه نقشه‌های کاداستر شهری استان به عملیات استخراج اطلاعات ملکی از دفاتر املاک از سال 85 آغاز شده و تا پایان سال 88 حدود 5 هزار و 800 دفتر املاک استخراج شد و پس از آن نیز تاکنون با استخراج مجموعاً 6 هزار و 748 دفتر به صورت متناوب در حال به‌روز رسانی است و عملاً 100 درصد دفاتر املاک استان استخراج و به‌روز رسانی شده‌اند.

به گفته این مسئول، پروژه داده‌آمایی پرونده‌های ثبتی از نیمه دوم سال 90 با داده‌آمایی 100 هزار پرونده ثبتی آغاز شد و در صورت تخصیص اعتبارات لازم مستمراً ادامه می‌یابد.

وی، با اشاره به اینکه فرایند استخراج پلاک‌های ثبتی استان و درج آنها در نقشه‌های کاداستر در چند مرحله انجام شده است، اذعان کرد: تکمیل آن نیازمند صبر و حوصله و همکاری مردم فهیم و با فرهنگ گیلان است.

کیمیایی افزود: این در حالی است که به استثنای تهیه نقشه‌های زمینی لنگرود، لاهیجان و آستانه‌اشرفیه، بقیه پروژه‌ها و فرایندها شامل داده‌آمایی پرونده‌ها و استخراج دفاتر تهیه شده و نقشه‌های زمینی و پلاک‌گذاری آنها به صورت کامل با برون‌سپاری و واگذاری به بخش خصوصی انجام گرفته است.

وی، تعداد تفکیک‌های انجام شده در سال گذشته را 26 هزار و 356 مورد عنوان کرد که نسبت به مدت مشابه سال 89، 10 درصد رشد داشته است.

انتهای پیام/غ10/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول