اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

در نخستین همایش ملی توت‌فرنگی

نقشه راه توت‌فرنگی در کردستان تصویب می‌شود

خبرگزاری فارس: رئیس سازمان جهادکشاورزی کردستان گفت: در دومین روز از برگزاری همایش ملی توت‌فرنگی در کردستان با حضور محققان و مسئولان نقشه راه توت‌فرنگی تصویب می‌شود.

نقشه راه توت‌فرنگی در کردستان تصویب می‌شود

به گزارش خبرگزاری فارس از سنندج‏، ابراهیم حسن‌نژاد بعدازظهر امروز در نخستین همایش و دومین جشنواره ملی توت‌فرنگی در سنندج اظهار کرد: محورهای این نقشه بر مبنای تنگناها و نارسایی‌های بخش تولید توت‌فرنگی‏، افق آینده برای توسعه کمی و کیفی این محصول‏، صنایع تبدیلی، مکانیزاسیون و برقراری ارتباط با صنعت تدوین شده است.

وی تصریح کرد: در دو روز برگزاری این همایش پیشنهادات لازم در زمینه نقشه راه توت‌فرنگی توسط محققان شرکت‌کننده ارائه می‌شود.

وی تصویب نقشه راه توت‌فرنگی را یکی از دستاوردهای این همایش دانست و بیان داشت: برگزاری این همایش و جشنواره فرصتی برای ارتقای کمی و کیفی محصول توت‌فرنگی و آشنایی تولیدکنندگان با آخرین یافته‌های پژوهشی و تحقیقاتی است.

رئیس سازمان جهادکشاورزی کردستان ارائه راهکارهای مناسب فرآوری، بسته‌بندی، اقتصاد و مدیریت بازاریابی محصول توت‌فرنگی از مهم‌ترین اهداف برگزاری این جشنواره ذکر کرد.

حسن‌نژاد با بیان اینکه به غیر از رقم توت‌فرنگی کردستان در کشور رقم دیگری وجود نداشت‏، اظهار داشت: با تلاش وزارت جهاد کشاورزی تعداد رقم‌های خارجی این محصول خریداری و توسط محققان مرکز تحقیقات کشاورزی بومی‌سازی آنها صورت گرفت.

وی با اشاره به اینکه تاکنون شش رقم توت‌فرنگی تجاری مناسب کشت در کردستان شناسایی شده است‏ عنوان کرد: این ارقام شامل پاروس، دیامنت، کوین‌الیزا، گاماروسا، پاژارو و سلوا است که دارای ماندگاری بیشتری هستند.

وی میزان تولید سالانه توت‌فرنگی در ایران را بیش از 40 هزار تن ذکر کرد و افزود: از این میزان 24 هزار تن آن در کردستان تولید می‌شود.

رئیس سازمان جهادکشاورزی کردستان با بیان اینکه 85 درصد توت‌فرنگی تولید شده مصرف تازه‌خوری دارد، یادآور شد: 15درصد دیگر این محصول در کارخانه‌های صنایع تبدیلی خارج از استان فرآوری می‌شود.

حسن‌نژاد از طراحی 24 دستگاه پیش سردکن برای کاهش ضایعات توت‌فرنگی خبر داد و عنوان کرد: 19 دستگاه در مزارع استان نصب و چهار دستگاه هم به دیگر استان‌های کشور منتقل شده است.

وی به نشاء‌کاری ارقام جدید توت‌فرنگی در هفت نهالستان استان اشاره کرد و اظهار داشت: در سال‌های اخیر نشاء ارقام جدید توت‌فرنگی در هفت نهالستان استان انجام شده و برای کشت در اختیار کشاورزان قرار گرفته است.

انتهای پیام/ی20/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول