اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

دشت شقایق‏های دماوند پذیرای هزاران گردشگر است

شقایق؛ وحشی زیبای دشت لار، اسیر دست بی‏رحم بشر

خبرگزاری فارس: شقایق وحشی، یکی از روییدنی‏های زیبا و شاید منحصر به فرد دشت‏های لار شهرستان دماوند است که همواره تن نحیفشان به دستان بی‏رحم بشر مورد رنجش قرار می‏گیرد.

شقایق؛ وحشی زیبای دشت لار، اسیر دست بی‏رحم بشر

به گزارش خبرگزاری فارس از شرق استان تهران، شقایق وحشی با نام علمی "پاپاور اس.پی" از خانواده گیاهان علفی "پاپاور" به شیوه بذرپاشی، تکثیر می‏شود و دارای مشخصاتی نظیر شیرابه بی‏رنگ، برگ‏های لوبدار، ساقه‏های استوار، بدنی کرکی، برخوردار از چهار دم‏برگ، دارای میوه بدون کرک و شاید از همه مشخصه‏های این گیاه مهم‏تر خال سیاه‏رنگ منحصر به فرد آن است که باید این شاخص پایانی را معرف شقایق وحشی خواند.

ارتفاع شقایق وحشی در نقاط مختلف کشور بین 25 تا 90 سانتی‏متر متغیر است و این گیاه علفی علاوه بر دشت لار شهرستان دماوند، در سایر نقاط ایران نیز می‏روید.

ساقه شقایق وحشی افراشته و یا نیم‏برخاسته، دارای انشعابات شیاردار و پوشیده از کرک‏های سخت و یا به گویشی دیگر خشن است.

برگ‏های پاپاور اس.پی به صورت شاخه‏ای متنوع، سبز رنگ، کرک‏دار و پَر مانند است و تقسیمات سرنیزه‏ای آن با نوکی باریک و دندانه‏دار خودنمایی می‏کند.

گل شقایق وحشی سرخ‏گون و در قطرهای متنوع 6 تا هشت سانتی‏متر بوده و کاس‏برگ‏های آن معمولاً به صورت دو عدد، سبزرنگ و با کرک‏های زبر شناسایی می‏شود.

این گل زیبای وحشی در ادبیات پارسی با نام‌های دیگری نظیر لاله وحشی و گل سرخ -به گویش مردمان افغانستان- نیز معروف است که البته برخی این اسامی را صحیح تلقی نمی‏کنند.

 

*کاربردهای دارویی شقایق وحشی در طب کهن

شقایق وحشی که امروز دشت‏های بسیاری از نقاط کشور را در واپسین روزهای بهار و ایام آغازین تابستان به وجود زیبای خود چشم‏نواز می‏سازد، در گذشته به عنوان دارویی اثربخش در ردیف ابزاری کارآمد، تحت اختیار حکیمان و اطباء بوده است.

به دلیل وجود مقادیر بسیار اندک ترکیبات "اوپیوئیدی" در عصاره این گیاه، قدما نامی همچون "تریاک بی‏زیان" را برای آن درنظر گرفته بودند.

ایرانیان از شقایق وحشی در درمان بیماری‏های دیگر نظیر رفع التهاب سینه، قطع تکرر سرفه و درمان عوارض حنجره‏ نیز سود می‏بردند.

از دیگر کاربری‏های شقایق وحشی، تسکین درهای مزمن بود که البته امروز استفاده کمتری از آن صورت می‏گیرد.

 

*تا شقایق هست، زندگی باید کرد اما ...

گل شقایق، الهام‏بخش اشعار بسیاری از شعرای ایران‏زمین بوده و هست که شاید مشهورترین این اشعار را ادیب فقید، سهراب سپهری سروده است که "دشت‏هایی چه فراخ/کوه‏هایی چه بلند/در گلستانه چه بوی علفی می‏آمد/من در این آبادی، پی چیزی می‏گشتم/پی خوابی شاید/پی نوری، ریگی، لبخندی/من چه سبزم امروز/و چه اندازه تنم هوشیار است/نکند اندوهی، سر رسد از پس کوه/زندگی خالی نیست/مهربانی هست، سیب هست، ایمان هست/آری/تا شقایق هست، زندگی باید کرد/در دل من چیزی است، مثل یک بیشه نور، مثل خواب دم صبح/و چنان بی‏تابم، که دلم می‏خواهد/بدوم تا ته دشت، بروم تا سر کوه/دورها آوایی است، که مرا می‏خواند".

 

*شقایق، اسیر دست بی‏رحم بشر

اما اگر دست بی‏رحم بشر مجالی دهد به قول سپهری، شقایقی برای تداوم زندگی بر روی این دشت‏های زیبا باقی می‏ماند؛ چراکه با مراجعه به مناطقی مانند دشت لار شهرستان دماوند مشاهده تصاویر دلخراش و شاید تألم‏آور شقایق‏های پرپر شده سطح آسفالت داغ جاده موضوعی عادی است که روح هر انسان طبیعت‏دوستی را آزرده می‏کند و اشک را در چشمان عاشقان این وحشیان زیبا به حلقه در می‏آورد.

البته به نظر می‏رسد کسانی که به محض ورود به پارک ملی حفاظت ‏شده لار فارغ از انصاف و محبت و در عوض استفاده از طبیعت بکر، تنها به چیدن این گیاه زیبا مبادرت می‏ورزند، از دو ویژگی بارز و قطعی آن غافل هستند.

 

*کاهش شمار شقایق‏ها

نقی میرزاکریمی، فرمانده پاسگاه محیط‏ بانی منطقه حفاظت‏شده پارک ملی لار در گفت‏وگو با خبرنگار فارس در شرق استان تهران، عمری کوتاه خارج از منطقه و همچنین کاهش تعداد شقایق‏های نسبت به سال گذشته در صورت چینش این گیاه را به عنوان دو ویژگی بارز پاپاورها نام می‏برد.

وی ادامه داد: از این رو، گل‏های شقایق وحشی پس از مدت کوتاهی از چیده شدن به سرعت دچار مرگ می‏شوند و از آن بدتر، اگر این چینش پیش از زمان باردهی و گرده‏افشانی روی دهد، بی‏شک سال آینده شاهد رویش کمتری از این گونه گیاهی کم‏نظیر خواهیم بود.

به گفته میرزاکریمی، این روزها دشت شقایق‏های منطقه لار شهرستان دماوند در حال سپری کردن زیباترین چهره خود در طول سال و آماده پذیرایی از مردم، گردشگران و عکاسان است.

 

*شقایق‏ها را نچینید

فرمانده پاسگاه محیط‏ بانی منطقه حفاظت‏شده پارک ملی لار تصریح کرد: درخواست عاجزانه و البته همیشگی مجموعه محیط‏بانان پاسگاه منطقه حفاظت‏ شده پارک ملی لار از مردم، نچیدن گل‏های شقایق است.

وی اضافه کرد: متأسفانه هر سال مأموران این نهاد، تذکرات لازم به مردم را گوشزد می‏کنند، اما دوباره شاهد این موضوع و از بین رفتن شقایق‏های زیبا هستیم.

میرزاکریمی افزود: باید این نکته را متذکر شویم که چیدن گل شقایق وحشی مصداق بارز از بین بردن رستنی‏ها قلمداد و به لحاظ قانونی، تخلف شمرده می‏شود.

فرمانده پاسگاه محیط‏بانی منطقه حفاظت ‏شده پارک ملی لار، جاده سدّ لار در مسیر منطقه "پلور" به سمت پاسگاه رودخانه "دلیچای" را بهترین ورودی برای حضور در دشت شقایق‏های دماوند اعلام کرد.

 

*باز هم، تا شقایق هست زندگی باید کرد

به هر روی، باید در این دشت زیبا حضور یافت تا بهره‏مندی از یکی از بی‏شمار نعم بی‏کران الهی نصیب شما شود.

اما بی‏شک شکرانه این نعمت خدادادی حفظ شقایق‏های وحشی است تا آیندگان نیز از مشاهده آن بی‏نصیب نمانند و تا شقایق هست زندگی باید کرد...

انتهای پیام/س10/گ1003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول