اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان قم:

طرح یاوران طبیعت در قم اجرا می‌شود

خبرگزاری فارس: مدیرکل حفاظت محیط زیست استان قم از اجرای طرح یاوران طبیعت در قم خبر داد و گفت: این طرح به سازمان حفاظت محیط زیست ارائه شده و استان قم بنیان‌گذار آن خواهد بود.

طرح یاوران طبیعت در قم اجرا می‌شود

محمود علی رکنی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در قم اظهار کرد: از جمله اقدامات ضروری در بحث حفاظت از محیط زیست قم، شناسایی مناطق مختلف بر اساس سیستم‌های آب و هوایی و پوشش‌های گیاهی است.

وی افزود: گوناگونی آب و هوا در قم به خوبی دیده می‌شود به طوری که در مناطقی از قم و در فصل تابستان، شرایط محیطی خنکی وجود دارد ضمن اینکه بررسی ذخایر ژنتیکی نیز از جمله رهاوردهای شناسایی دقیق مناطق مختلف است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان قم با بیان اینکه پیگیری‌هایی به منظور ارتقای سطح حفاظتی مناطق مختلف قم صورت گرفته است، گفت: در نظر داریم بیش از 80 هزار هکتار از مناطق قم زیر پوشش طرح‌های شکار ممنوع قرار گیرد.

وی عنوان داشت: ارتقای سطح حفاظتی و ثبت ملی مناطق مختلف قم موجب شناسایی بهتر آنها در سطح کشور و جذب منابع بیشتر برای حفاظت از آنها خواهد شد.

رکنی با اشاره به طرح‌های تکثیر آهو و بز در برخی از مناطق طبیعی قم گفت: امیدواریم با اجرای این طرح‌ها، تخریب‌های صورت گرفته ترمیم شده و علاوه بر بازسازی این مناطق معرفی بهتری از آنها صورت گیرد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان قم از پیگیری پروژه تحقیقات زیست‌محیطی قم خبر داد و افزود: این طرح از جمله مصوبات سفر دوم هیئت دولت به قم بوده است.

وی با اشاره به نشست‌های مشترک اداره‌کل حفاظت محیط زیست استان قم با مسئولان حوزوی و مدیران مرکز جامعة المصطفی العالمیه بیان داشت: در نظر داریم سه رشته فقه و محیط زیست، اخلاق و محیط زیست و  فلسفه و محیط زیست را در این مرکز دایر کنیم زیرا جامعة المصطفی دارای طلاب زیادی است که به عنوان سفیران این مرکز در سایر کشورها مشغول به تبلیغ می‌شوند و می‌توانند مبلغان خوبی برای آشنایی مردم با بحث حفاظت از منابع طبیعی باشند.

رکنی ابراز کرد: مجوزهای لازم به منظور استخدام کارشناسان حفاظت محیط زیست در سال جاری اخذ شده است ضمن اینکه توسعه مراجعه غیرحضوری نیز با تکمیل سایت اداره‌کل حفاظت محیط زیست استان قم در دستور کار قرار دارد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان قم با تأکید بر استفاده از فناوری‌های نوین در امور مختلف زیست محیطی افزود: امیدواریم با اجرای طرح‌های مربوطه، این امر محقق شود.

وی از راه‌اندازی پاسگاه‌های حفاظتی جدید در مناطق مختلف قم خبر داد و گفت: افزایش نگهبانان حفاظت محیط زیست موجب امنیت بیشتر منابع و حفاظت بهتر آنها می‌شود.

رکنی با اشاره به نصب دوربین‌های آنلاین به منظور رصد مناطق مختلف زیست‌محیطی قم بیان داشت: به منظور مقابله با آلودگی‌های مختلف، ایجاد کمربند سبز در اطراف قم در دستور کار قرار دارد به همین منظور حدود 250 هزار اصله نهال در شهرک‌های صنعتی و در میان واحدهای صنعتی و دیگر مراکز قم در سال گذشته توزیع شد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان قم خاطر نشان کرد: در بحث تبلیغات بنرهای آموزشی و ترویجی در سطح شهر نصب شده و فعالیت‌های آموزشی مختلفی نیز در استان قم صورت گرفته است.

وی از اجرای طرح یاوران طبیعت در قم خبر داد و گفت: این طرح به سازمان حفاظت محیط زیست ارائه شده و استان قم بنیان‌گذار آن خواهد بود ضمن اینکه باید از ظرفیت‌های بی‌شمار قم در این زمینه استفاده‌های لازم را ببریم.

رکنی افزود: برای تقویت و گسترش این ظرفیت‌ها، نشست‌های متعددی با بسیج و نهادهای مردمی دیگر برگزار شده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان قم با تأکید بر ارائه الگویی مناسب به منظور حفاظت از محیط زیست با توجه به شاخصه‌های مذهبی جامعه ایران عنوان داشت: استفاده از منابع اعتباری مناسب و توجه به اقتصاد پایدار در کنار شناخت صحیح سرزمینی، از جمله این عوامل هستند زیرا برنامه‌ریزی‌های کلان بدون شناخت صحیح از منابع موجود امکان‌پذیر نخواهد بود.

انتهای پیام/ی10/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول