اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس فرهنگستان علوم اسلامی-2:

نیازمند تحلیل تئوریک انقلاب اسلامی هستیم

خبرگزاری فارس: رئیس فرهنگستان علوم اسلامی با بیان اینکه نیازمند تحلیل تئوریک انقلاب اسلامی هستیم گفت:‌ گفتگوها و تحلیل‌های تئوریک که جایگاه انقلاب اسلامی را در فلسفه تاریخ روشن سازد، وجود ندارد.

نیازمند تحلیل تئوریک انقلاب اسلامی هستیم

به گزارش خبرگزاری فارس از قم حجت‌الاسلام والمسلمین سید مهدی میرباقری در بیست و هفتمین نشست از سلسله نشست‌های «انقلاب اسلامی مخاطرات امروز و فردا»که با عنوان نسبت انقلاب اسلامی با بیداری اسلامی که در سالن اجتماعات پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم برگزار شد اظهار کرد: تحلیل تئوریک انقلاب اسلامی نیازی جدی و ضروری است.

وی با بیان اینکه مقالات و نوشته‌های ترویجی و تبلیغی زیاد در رابطه با انقلاب اسلامی وجود دارد گفت: متاسفانه گفتگوها و تحلیل‌های تئوریک که جایگاه انقلاب اسلامی را در فلسفه تاریخ روشن کند نداریم.

رئیس فرهنگستان علوم اسلامی در ادامه با بیان اینکه دین، بنیان اصلی تکامل تاریخ است اظهار داشت: تکامل تاریخ حقیقتا بر محور ادیان الهی در جوامع بشری واقع می‌شوند.

وی با اشاره به اینکه انقلاب اسلامی یک جوشش عمیق از لایه‌های عمیق فطرت انسان‌ها است خاطر نشان کرد: انقلاب اسلامی در نقطه‌ای رخ داده است که منطقه ظهور مذهب حقه الهی است.

میرباقری افزود: برآیند همه ادیان الهی به اسلام و مکتب اهل‌بیت(ع) منتهی می‌شود و انقلاب اسلامی برآمده از مکتب اهل‌بیت(ع) است.

وی با بیان اینکه ایدئولوژی انقلاب اسلامی در مقابل ایدئولوژی مدرنیته قرار دارد، به برخی از جریان‌هایی اشاره کرد که تحول را در دنیای اسلام به نفع تجدد دنبال می‌کنند و ادامه داد: هیچ‌‌گاه جریان مذهبی بر سر دو راهی‌ها از جریان سکولار حمایت نکرده است.

رئیس فرهنگستان علوم اسلامی یادآور شد: در دوران مبارزات مشروطه، روحانیت هیچ‌گاه پشت سر سکولارها و ملی‌ مذهبی‌ها قرار نگرفت و حمایت جدی نکرد که این امر از زاویه نگرش تاریخی حرکت قابل دفاعی است.

وی مبارزات دوران مشروطه را مورد توجه قرار داد و با بیان اینکه اگر مصدق پیروز می‌شد انقلاب اسلامی اتفاق نمی‌افتاد تصریح کرد: موضع‌گیری روحانیت صددرصد به نفع اسلام بوده است.

میرباقری افزود: اگر در مسیر مصدق حرکت می‌کردیم و جمهوری سکولار تشکیل می‌شد، حرکت به سمت انقلاب اسلامی از سوی جمهوری سکولار سخت‌تر از سلطنت مشروطه بود.

وی انقلاب اسلامی را نقطه اوج جریان تحول مذهبی دانست و اظهار داشت: انقلاب اسلامی بر اساس درگیری بین حق و باطل در مقیاس جامعه جهانی و تمدنی است و در واقع این انقلاب، ایجاد تحول عمیق همه‌جانبه در جهان علیه جریان تجدد محسوب می‌شود.

رئیس فرهنگستان علوم اسلامی با بیان اینکه انقلاب اسلامی جریان ضد تجدد و تمدن غرب بعد از رنسانس است خاطر نشان کرد: دیانت از ارکان جامعه مؤمنین است و در واقع دین تجلی ولایت حقه و بنیان جامعه ایمانی است.

وی ادامه داد: دین می‌تواند محور تحولات عظیم اجتماعی قرار گیرد و قادر است تا جوشش عظیم اجتماعی و دگرگونی همه‌جانبه ایجاد کند.

میرباقری با اشاره به اینکه انقلاب اسلامی جوشش عمیق مذهبی از لایه‌ عمیق فطرت انسانی علیه جریان تجدد و شیطنت‌های ابلیس است تصریح کرد: این حرکت از مرز‌های خود عبور کرده و به رهبری امام خمینی(ره) به موج عظیم جهانی تبدیل شده است که جامعه جهانی را به سمت عصر ظهور حرکت می‌دهد و معبر ما برای عبور از بت‌پرستی مدرن محسوب می‌شود.

وی تاکید کرد: انقلاب اسلامی یک جوشش عمیق مذهبی به دنبال عدالت‌خواهی و معنویت‌خواهی اسلامی است و ظرفیت این انقلاب فراتر از ظرفیت یک جغرافیا است.

رئیس فرهنگستان علوم اسلامی با بیان اینکه عبور انقلاب اسلامی از مرز‌ها از واضحات است ابراز داشت: فروپاشی شوروی سابق مستند عبور انقلاب اسلامی از مرزهای خود و ورود به جامعه جهانی است.

وی افزود: امروز انقلاب اسلامی وارد فضای تمدنی دنیای غرب شده و ایدئولوژی تمدن غرب را مورد تهدید قرار داده است.

میرباقری با اشاره به اینکه انقلاب اسلامی به دنبال تمدن جدید بر بنیان‌های جدید است بیان داشت: انقلاب اسلامی مبتنی بر انگیزه‌های مادی نیست و امروز اجماع جهانی علیه انقلاب ما وجود دارد و همه جا غربی‌ها دستشان با هم است زیرا احساس می‌کنند این حرکت از جنس حرکت آنها نیست.

وی یادآور شد: انقلاب اسلامی می‌خواهد کل مسیر جامعه جهانی را تغییر دهد و ایدئولوژی جدیدی را فراروی جامعه جهانی قرار دهد.

میرباقری با بیان اینکه لایه‌های بنیادین تمدن غرب در جهان مورد چالش قرار گرفته و ظهور آن در بحران اقتصادی است خاطر نشان کرد: انقلاب اسلامی جوشش عظیم معنوی از کانون مذهبی به سمت عصر ظهور است که کاملا از جریان تجدید عبور می‌کند.

انتهای پیام/س10/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول