اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اردبیل:

طرح پزشک خانواده از ماه‌ آینده در استان اردبیل اجرایی می‌شود

خبرگزاری فارس: رئیس دانشگاه علوم پزشکی اردبیل گفت: از اول مرداد ماه طرح پزشک خانواده در چهار شهر بالای 20 هزار نفر استان آغاز می‌شود تا مراحل نظام ارجاع شکل بگیرد.

طرح پزشک خانواده از ماه‌ آینده در استان اردبیل اجرایی می‌شود

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، فرهاد پور‌فرضی ظهر امروز در جلسه شورای اداری استان اردبیل که در محل استانداری برگزار شد، اظهار داشت:‌ طرح پزشک خانواده بر اساس ماده 32 و 35 قانون برنامه پنجم همزمان با سراسر کشور در استان اردبیل نیز اجرایی می‌شود که مقدمات آن که سرشماری و کسب اطلاعات دقیق از خانوارها بود انجام شده و مراحل پایانی آن در شهر اردبیل سپری می‌شود.

وی الگوی نظام ارجاع را الگوی رفتار عادلانه در حوزه سلامت و تامین نیازمندی‌ها برای دسترسی آسان مردم به پزشک خانواده برشمرد و خاطرنشان کرد: این طرح ایجاب می‌کند تا منابع موجود کشور در بخش سلامت عادلانه توزیع شود تا مردم کمتر از جیب خود برای سلامتی پرداخت کنند.

قائم مقام وزیر بهداشت با اعلام اینکه این طرح در سه سطح پزشکان عمومی، تخصصی و فوق تخصصی اجرا می‌شود، بیان داشت: ما در چهار شهر خلخال، پارس‌آباد، گرمی و مشگین‌شهر بعد از اتمام سرشماری تکمیل اطلاعات را شاهد بودیم و تنها در شهر اردبیل 10 درصد سرشماری جمعیت و خانوارها باقی مانده است.

پور‌فرضی یادآور شد؛ با تکمیل این مراحل از اول مردادماه در چهار شهر یاد شده و از اول مهرماه در شهر اردبیل طرح نظام ارجاع و پزشک خانواده شکل اجرایی به خود می‌گیرد.

این مسئول با یادآوری اینکه با ورود اطلاعات خانوار‌ها به سامانه طرح پزشک خانواده برای هر فرد و خانواده پرونده الکترونیکی تهیه می‌شود، افزود: از طریق این پرونده کلیه مراجعات افراد در حوزه سلامت و بهداشت ثبت و ضبط می‌شود و وضعیت سلامتی آنها مورد ارزیابی دقیق قرار می‌گیرد.

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، دبیر شورای سلامت استان اردبیل در بخش دیگری از سخنان خود بیان داشت: در این طرح برای 2 هزار و 500 نفر یک پزشک تعریف شده است که بعد از ویزیت پایه افراد جامعه پزشک خانواده خود را انتخاب کرده و مراجعاتشان را در سطوح مختلف از طریق پزشک خانواده تنظیم می‌کنند.

پور‌فرضی فاصله دسترسی افراد به پزشک خانواده را کمتر از 1.5 کیلومتر عنوان کرد و ادامه داد: در سطح اول معاینه و دارو بدون فرانشیز به شکل رایگان خواهد بود و در صورت بستری شدن مبلغ پرداختی هر فرد به شکل فرانشیز کمتر از 5 درصد خواهد بود.

وی تصریح کرد: اگر افراد جامعه به پزشکان تخصصی و فوق تخصصی نیاز پیدا کردند از طریق پزشک خانواده ارجاع داده می‌شوند و قرار است نتیجه معاینات و آزمایشات به پزشک اولیه پس‌خوراند شوند تا به صورت دقیق در سامانه طرح پزشک خانواده ثبت شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اردبیل گفت: تمام اعمال پزشکی، درمانی و دارویی در پرونده الکترونیکی ثبت می‌شود تا افراد بدون ارجاع پزشک عمومی خود نتوانند خود سرانه به پزشکان فوق تخصص و تخصص مراجعه کنند.

پور‌فرضی گفت: افرادی که از این سیستم تبعیت نکنند هزینه ویزیت، بستری، جراحی و پاراکلینیک مورد نیاز را از جیب خودشان پرداخت می‌کنند و از پوشش بیمه‌ای نیز بهره‌مند نخواهد شد.

این مسئول در پایان سخنان خود با اشاره به راه‌اندازی شماره تلفن 1490 برای کسب اطلاعات در زمینه پزشک خانواده گفت: این طرح بزرگ‌ترین طرح بهداشتی ـ درمانی کشور است که به یقین همچون بسیاری از کشورهای دنیا نتایج مثبت به همراه داشته و تا آخر برنامه پنجم نیز اجرا می‌شود که انتظار می‌رود در برنامه ششم کشور نیز این طرح پیش‌بینی شود.

انتهای پیام/غ20/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول