اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل پژوهش استانداری کهگیلویه و بویراحمد:

بیشتر پژوهش‌ها در ادارات جنبه رفع تکلیف دارد

خبرگزاری فارس: مدیرکل آموزش و پژوهش استانداری کهگیلویه و بویراحمد گفت: ادارات باید نیازها و اولویت‌های پژوهشی این استان را تشخیص دهند و بر اساس آن طرح ارائه دهند نه اینکه بخواهند برای رفع تکلیف این کار را بکنند.

بیشتر پژوهش‌ها در ادارات جنبه رفع تکلیف دارد

به گزارش خبرگزاری فارس از یاسوج، سید حسن کاظمی عصر چهارشنبه در نشست بررسی اولویت‌های پژوهشی استان کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به اهمیت پژوهش در تصمیم‌گیری‌ها اظهار کرد: پژوهش در این استان در حال نزدیک شدن به جایگاه واقعی خود است و ادارات و مدیران آنها باید این موضوع مهم را درک کرده و بر اساس آن برنامه‌ریزی لازم را انجام دهند.

مدیرکل دفتر آموزش و پژوهش استانداری کهگیلویه و بویراحمد که بعد از قرائت اولویت‌های پژوهشی دستگاه‌های اجرایی این استان سخن می‌گفت، بیان کرد: برخی طرح‌هایی که به عنوان اولویت پژوهشی ارائه شدند وظایف ذاتی ادارات بوده و نه تنها اولویت نیستند بلکه اصلاً این طرح‌ها اجرایی هستند نه پژوهشی.

وی ادامه داد: مدیران دستگاه‌های اجرایی باید نیاز بومی این استان را تشخیص داده و بر اساس آن طرح ارائه دهند نه اینکه اعتبارات پژوهشی را صرف کارهای کلیشه‌ای و ملی کنند که بارها روی آنها در کشور و حتی همین استان کار شده است.

* فاضلاب یاسوج مهم‌ترین اولویت پژوهشی شرکت آب و فاضلاب شهری قرار گیرد

به گزارش خبرگزاری فارس در این نشست که اولویت‌های پژوهشی چند دستگاه اجرایی بررسی و تصویب شد، الگوسازی مصرف آب و هدفمندسازی یارانه‌ها و بررسی خوردگی جوی و تاثیر آن بر مقاومت سازه‌های فلزی به عنوان دو اولویت پژوهشی شرکت آب و فاضلاب شهری این استان ارائه شد که با انتقاد مدیرکل دفتر آموزش و پژوهش استانداری مواجه شد که معتقد بود اکنون اولویت اصلی کار در این حوزه، فاضلاب شهر یاسوج است که به یک معضل تبدیل شده است.

کاظمی ادامه داد: شهر یاسوج به فاضلاب چسبیده و این موضوع به‌ویژه در برخی نقاط شهر از جمله شهرک امام حسین مشکلات زیادی را برای مردم ایجاد کرده که شرکت آب و فاضلاب شهری باید این مسائل را در اولویت قرار دهد. 

وی گفت: طرحی مانند الگوسازی مصرف آب یک موضوع ملی و عمومی است و ما باید بر اساس اولاً نیاز استان و دوماً اولویت آن طرح ارائه دهیم.

این مسئول تاکید کرد: بسیاری از طرح‌های پژوهشی ارائه شده مصرف استانی ندارند و بیشتر موضوعات کلیشه‌ای هستند.

مدیرکل آموزش و پژوهش استانداری کهگیلویه و بویراحمد، پژوهش را شاکله و زیربنای توسعه خواند و عنوان کرد: برخی طرح‌هایی که امروز به‌ عنوان اولویت پژوهشی مطرح می‌شوند این سؤال را در ذهن متبادر می‌کند که بعد از این همه سال فلان دستگاه چکار می‌کرده و چرا تا حال این کار را انجام نداده که امروز اولویت پژوهشی باشد.

معاون محیط طبیعی محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد نیز در این نشست به دفاع از طرح‌های پژوهشی ارائه شده از سوی دستگاه متبوعش پرداخت.

محمدرضا خدارحمی شناسایی و معرفی گونه‌های اندمیک گیاهی و گونه‌های در معرض خطر گیاهی و جانوری را اولویت اول پژوهشی در حوزه محیط زیست دانست که البته این طرح با مخالفت برخی اعضا روبه‌رو شد.

این اعضا گفتند که قبل از این افرادی روی گونه‌های گیاهی کار کردند و دیگر نیازی به پژوهش در این رابطه نیست.

* محیط زیست پدیده گرد و غبار را در اولویت پژوهشی خود قرار دهد

مدیرکل آموزش و پژوهش استانداری نیز حوزه محیط زیست انسانی و کار روی علل پدیده گرد و غبار را مهم‌تر از این مسائل دانست و از محیط زیست خواست تا روی این موضوع کار کند.

کاظمی تاکید کرد: در حال حاضر جان انسان‌ها با وجود این گرد و غبارها در خطر است و این در اولویت بالاتری قرار دارد.

معاون محیط طبیعی محیط زیست اگر چه کار روی پدیده گرد و غبار را ضروری دانست ولی بر تصویب پژوهش روی گونه‌های اندمیک، در معرض خطر و روش‌های احیاء گونه‌های در معرض خطر اصرار کرد که نهایتاً این بندها با تلفیق و اصلاح موارد به عنوان یک مصوبه به تصویب اعضا رسید.

بررسی روش‌های تعیین سن در مراجعین پزشکی قانونی، بررسی مصادیق عدم تحمل کیفر حبس در زندانیان و بررسی موارد همسر آزاری و خشونت‌های خانوادگی از اولویت‌های پژوهشی این اداره کل بوده که به تصویب رسید. 

در این نشست، اولویت‌های پژوهشی اداره‌کل پزشکی قانونی، تعاون روستایی، دامپزشکی، بانک‌ مسکن، بانک ملی، بنیاد ایران‌شناسی و شهرداری یاسوج بررسی و مواردی از آنها به تصویب رسید.

به گزارش خبرگزاری فارس، توجه به مسئله پژوهش در استان کهگیلویه و بویراحمد که با جدیت مدیرکل آموزش و پژوهش به تازگی رخ داده نکته‌ای امیدوارکننده برای حرکت در این مسیر و نزدیک شدن به توسعه است.

* حواشی نشست

*غیبت برخی ادارات و افراد عضو در این نشست مهم از نکات قابل توجه و البته نگران‌کننده بود.

*کاظمی غیبت این ادارات، برخی افراد صاحب‌نظر و تاخیر یک ساعته برخی اعضا در کمیته بررسی اولویت‌های پژوهشی این استان را به بی‌حرمتی و عدم آگاهی آنها از اهمیت پژوهش نسبت داد.

انتهای پیام/آ10/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول