اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدرس دانشگاه‌های اردبیل:

آفت تبلیغ درجا زدن در شیوه‌های سنتی است

خبرگزاری فارس: استاد دانشگاه‌های اردبیل گفت: بزرگترین آفت تبلیغ در عصر معاصر در جا زدن در شیوه‌های سنتی و ناکارآمد گذشته است که در این مسیر خلل به وجود می‌آورد.

آفت تبلیغ درجا زدن در شیوه‌های سنتی است

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، علی نصیری صبح امروز در نشست مبلغان و مروجان مذهبی و دینی که در آستانه روز تبلیغ و اطلاع‌رسانی دینی در اردبیل برگزار شد، اظهار داشت: در علم منطق آنچه به عنوان خطابه از آن یاد می‌شود معادل تبلیغ است که دارای شیوه‌ها و روش‌های مختلف بوده که از آن جمله می‌توان تبلیغ از طریق رسانه‌ها، رادیو و تلویزیون، شبکه‌های ماهواره‌ای مجلات، روزنامه‌ها، کتب و سایت‌های اینترنتی را نام برد.

وی با بیان اینکه از بین این روش‌ها باید مبلغ عصر حاضر بهترین‌ها و به روزترین‌ها را انتخاب کند، افزود: در بمباران تبلیغاتی عصر معاصر که دشمن به آن دست زده است شاهد حرکت‌های مذبوحانه‌ای هستیم تا به ریشه‌های اعتقادی و مذهبی خدشه وارد کرده و ناهنجاری‌ها و انحراف فکری و ذهنی را شکل دهد که در این باب باید مراقب برخی از زمینه‌سازی‌ها و حملات بی‌نتیجه بود.

مدرس دانشگاه‌های اردبیل در ادامه ابراز داشت: اگر امر تبلیغ و اطلاع‌رسانی با روش‌های منطقی و معقول نه مجازی و دروغین اتفاق بیفتد در واقع حقیقت مطلب اطلاع‌رسانی شده و نتیجه بخشی چنین امر تبلیغ و اطلاع‌رسانی را شاهد خواهیم بود.

نصیری از تبلیغ به معنای اطلاع‌رسانی، آگاهی‌بخشی و هدایت افکار عمومی به سمت اطلاع‌ یافتن از یک موضوع یاد کرد و افزود: هدف از این اطلاع‌رسانی و تبلیغ روشن شدن حقایق است تا مخاطب اغنا شده و روشن‌گری‌ها نیز به معنای واقعی اتفاق بیفتد.

وی ادامه داد: در آیات و روایات اسلامی امر تبلیغ بسیار مهم و حساس یاد شده به طوری که اولین مبلغ عالم نیز پروردگار متعال بوده که برای ابلاغ حقایق و اندیشه‌های وحدانی و انذار کتب، کلام خود را بر انبیای الهی نازل کرده تا آنها نیز به بشریت مسیر و اهداف تمیز حق و باطل را نشان داده و بشر را به کمال واقعی برساند.

مدرس دانشگاه‌های اردبیل به ویژگی‌های مبلغ اشاره کرد و گفت: مبلغ دین باید فرد مطلع، متخصص، با اطلاعات کافی و کامل باشد تا بتواند با تسلط بر علوم قرآنی و اندیشه‌های دینی و اسلامی معارف را ترویج و تبلیغ کند.

نصیری قدرت بیان و نفوذ کلام را دومین ویژگی مبلغ توصیف کرد و ابراز داشت: نافذ بودن کلام نیز سبب می‌‌شود مخاطب تحت تاثیر قرار گرفته و شیفته مطالب و موضوعات مبلغ شود.

وی دیگر ویژگی مبلغ شایسته را مقبولیت و پذیرفته شدن او از سوی افکار عمومی عنوان کرد و افزود: قول و فعل مبلغ باید مطابق هم باشد تا مردم به او اطمینان داشته و در کنار آن بتواند با عمل خود مردم را به سمت دین و معارف اهل بیت سوق دهد.

این استاد دانشگاه یکی از اساسی‌ترین مؤلفه تبلیغ کارآمد را زمان‌شناسی و مکان‌شناسی مبلغ اعلام کرد و اظهار داشت: تبلیغ کننده دین باید زمان‌شناس باشد تا مطابق با  فضا و موقعیت به دست آمده بتواند تبلیغ کارآمد و تاثیرگذار داشته باشد.

وی ادامه داد: در وضعیت فعلی تبلیغ کننده دین باید به اوضاع و احوال تحولات کشورهای اسلامی تسلط کافی داشته باشد تا در صورت نیاز بتواند پاسخگوی مطالبه و سئوالات مخاطب بود.

مدرس دانشگاه‌های اردبیل در پایان ابراز داشت: در کنار زمان‌شناسی، مکان‌شناسی نیز در موضوع تبلیغ بسیار ارزشمند است چرا که در هر مکان و شرایطی نمی‌توان عمومی سخن گفت، بلکه باید متناسب با وضع حال و مکان امر تبلیغ را به درستی انجام داد.

انتهای پیام/خ10/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول