اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون قوه قضائیه:

رشد فزاینده جرایم هویت انسانی جوامع را تهدید می‌کند

خبرگزاری فارس: معاون پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه گفت: رشد و افزایش سریع جرائم هویت فرهنگی، انسانی و دینی جوامع را به‌شدت مورد تهدید قرار داده است.

رشد فزاینده جرایم هویت انسانی جوامع را تهدید می‌کند

به گزارش خبرگزاری فارس از سنندج، محمدباقر ذوالقدر ظهر امروز در نخستین جشنواره مسجد و سلامت اجتماعی در مجتمع فرهنگی هنری فجر سنندج اظهار داشت: جرم مسئله‌ تازه‌ای نیست و همواره در زندگی بشریت وجود داشته است، بلکه کثرت و افزایش انواع جرایم مهم‌ترین مسئله امروز جوامع انسانی است.

به گفته معاون پیشگیری از جرم قوه قضائیه، در جامعه امروزی بیش از هر زمان ارتکاب جرایم صورت می‌گیرد و نرخ فزاینده جرایم بسیار نگران‌کننده است.

ذوالقدر با اشاره به رشد پنج درصدی جرایم در سطح جهان تصریح کرد: در عصر امروزی بیش از چند برابر رشد انسان‌ها جرایم اتفاق می‌افتد و این تهدید جدی برای جوامع خواهد بود.

وی تصریح کرد: رشد و افزایش سریع جرایم با این خصوصیت به‌شدت هویت فرهنگی، انسانی و دینی جوامع را مورد تهدید قرار داده و امنیت و آسایش را از جوامع مخدوش می‌کنند.

ذوالقدر با بیان اینکه رشد جرائم مانع جلوگیری از پیشرفت و توسعه جوامع می‌شود، افزود: رشد جرایم توسعه و پیشرفت جوامع را دچار کندی و حتی توقف می‌کند.

به گفته وی، تامین منافع سیاسی و اقتصادی برخی از قدرت‌ها و تغییر شیوه زندگی بشر از مهم‌ترین عوامل رشد سریع جرایم در جوامع امروزی است. 

اثرگذاری فرهنگ لائیک تاثیرگذار بر افزایش جرم

معاون پیشگیری از جرم قوه قضائیه ضعف معنویت و ایمان دینی بر اثر مدرنیسم غربی و اثرگذاری فرهنگ لائیک غرب بر جوامع بشری را از دیگر عوامل علل رشد جرایم برشمرد و گفت: رشد فزاینده فن‌آوری به‌ویژه فن‌آوری‌های اطلاعات و ارتباطات، جنگ‌نرم و تهاجم گسترده فرهنگ مدرن بر جوامع و فرهنگ‌های سنتی، اقتصاد جرم و توسعه مافیایی جرم و جنایت موجب افزایش جرایم در سطح جهان شده است.

وی افزود: گستردگی، تنوع و پیچیدگی جرایم و آسیب‌های اجتماعی با توجه به تاثیرات منفی آن در جوامع به‌ویژه در کشورهای اسلامی، ضرورت تلاش در راستای جلوگیری از آن را  با استفاده از روش‌های مختلف پیشگیرانه دو چندان کرده است.

ذوالقدر خاطرنشان کرد: تعیین مسئله جرم یا آسیب، تجزیه و تحلیل مسائل، تعیین راهکارهای پیشگیری در قالب اجتماعی ـ فرهنگی، وضعی ـ انتظامی، قضایی ـ حقوقی، بررسی علل اصلی گرایش به جرم از گام‌های مهم مدیریت پیشگیری از وقوع جرم و آسیب‌های اجتماعی است.

به گفته وی، تجزیه و تحلیل الگوی جرم یا آسیب، تجزیه و تحلیل بازیگران و بازی‌خوردگان و تجزیه و تحلیل موقعیت وقوع مسئله نیز در مدیریت پیشگیری از وقوع جرم باید مورد توجه قرار گیرد. 

معاون پیشگیری از جرم قوه قضائیه به سه نوع پیشگیری در راستای کاهش و مقابله با جرایم در سطح کشور اشاره کرد و گفت: افزایش علم و آگاهی در محیط‌‌های خانوادگی، مدرسه و دانشگاه، اماکن و فضاهای دینی، عمومی و ورزشی به منظور آشناسازی مردم نسبت به عواقب جرم از مهم‌ترین اولویت‌های این حوزه است.

به گفته وی، پیشگیری اولیه از جرم جنبه‌ فرهنگی دارد و راهبردهای اساسی آن، افزایش علم و آگاهی‌های عمومی، تربیت و تهذیب نفس به‌ویژه نسبت به جوانان در محیط‌های مختلف جامعه و سلب زمینه‌های اجتماعی وقوع جرم همچون فقر فرهنگی، اقتصادی، تبعیض، بی‌عدالتی و نابسامانی‌ها و آسیب‌های اجتماعی است.

معاون پیشگیری از جرم قوه قضائیه خاطرنشان کرد: پیشگیری وضعی و انتظامی که شامل اتخاذ اعمال و تدابیری در اوضاع و احوال ماقبل بزهکاری و برهم زدن موقعیت و معادله جرم که به انصراف فرد از ارتکاب جرم بیانجامد مرحله دوم پیشگیری از افزایش جرایم است.

وی افزود: پیشگیری سطح سوم نیز پیشگیری قضایی و به معنای اتخاذ و اعمال تدابیری پس از ارتکاب جرم برای جلوگیری از تکرار جرم و تنبه جامعه است.

ذوالقدر تصریح کرد: این حوزه از پیشگیری به ارتقای بعد پیشگیرانه قوانین و مقررات، افزایش نظم حقوقی در جامعه و کاهش جمعیت کیفری زندان‌ها می‌پردازد. 

 بازگشت مساجد به جایگاه اصلی لازمه تولید سرمایه‌های اجتماعی

وی در ادامه توسعه و ارتقای سرمایه اجتماعی را بهترین ظرفیت برای جلوگیری و مقابله با ارتکاب جرائم در جامعه دانست و افزود: برای جلوگیری از افزایش جرائم توسعه، سرمایه اجتماعی در کنار سرمایه مادی و انسانی باید مورد توجه قرار گیرد.

معاون پیشگیری از جرم قوه قضائیه در ادامه به نقش مساجد در تولید سرمایه‌ اجتماعی اشاره کرد و گفت: مسجد در تمامی مولفه‌های توسعه و تقویت سرمایه اجتماعی می‌تواند نقش تعیین‌کننده‌ای داشته باشد.

به گفته ذوالقدر، مهم‌ترین رکن در تولید سرمایه‌های اجتماعی، بازگشت مساجد به جایگاه اصلیشان با تمام کارکردها است.

وی در پایان ارتقا آگاهی افراد جامعه در مورد جرایم و کمک به تقویت پیوند اجتماعی را از مهم‌ترین رسالت‌های مساجد عنوان کرد و گفت: تلاش برای بازگرداندن مجرمان به درون جامعه، تقویت باورهای دینی، ارتقای سلامت اجتماعی افزایش سطح آگاهی و مهارت‌های زندگی افراد جامعه به‌ویژه جوانان و کمک به حل و‌ فصل اختلافات و دعاوی قبل از ورود به کلانتری و دادگستری‌های از دیگر کارکردهای مسجد در کاهش میزان جرایم در جامعه امروزی است.

انتهای پیام/صا10/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول