اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون فنی جهاد کشاورزی آزادشهر خبر داد

کشت مکانیزه شالی در 130 هکتار از اراضی آزادشهر

خبرگزاری فارس: معاون فنی مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان آزادشهر گفت: با هدف حفظ منابع آبی کشت شالی مکانیزه در 130 هکتار از اراضی شهرستان آزادشهر انجام می‌شود.

کشت مکانیزه شالی در 130 هکتار از اراضی آزادشهر

به گزارش خبرگزاری فارس از گرگان، حسین گلچین صبح امروز در بازدید اتفاق کارشناسان ناظر کشت شالی جهاد کشاورزی شهرستان آزادشهر از بانک نشای شالی شهرستان آزادشهر اظهار داشت: کشت محصول شالی در استان گلستان به خاطر مصرف بالای آب از سوی کارشناسان و مسئولان کشاورزی به هیچ وجه توصیه نمی‌شود اما کشت مکانیزه که درصد قابل توجهی از مصرف آب را کاهش و در رشد کیفی و کمی محصول و کاهش هزینه‎های کاشت، داشت و برداشت هم تاثیر مثبت و خوبی دارد به صورت آزمایشی در 130 هکتار از اراضی شهرستان آزادشهر انجام می‎شود.

در این خصوص مدیر عامل شرکت شاخه زیتون شهرستان آزادشهر که مجری این طرح است گفت: ما تمام تلاش خود را به کار گرفته‎ایم تا با استفاده از کشاورزی علمی و مکانیزه به افزایش باردهی محصول و بالا بردن سطح کیفی آن کمکی کرده باشیم.

حمیده میرزائی خاطر نشان کرد: در این نوع کشت کشاورز می‎تواند با بهره‎گیری از نیروی انسانی کمتر و با صرف هزینه پایین‎تر به محصول بهتری برسد و در کاهش هزینه‎های مراحل مختلف کاشت، داشت و برداشت صرفه‎جویی کند.

وی اضافه کرد: عملیات بخش اولیه کار که شامل بانک نشا است در شهر دلند انجام می‎شود و بذر اصلاح شده با استفاده از خاک مرغوب و کنترل شده محصول را برای کشت آماده می‎کند و بعد از اینکه تخم آماده نشا شد به وسیله سینی‎های مخصوص در اختیار کشاورزانی که با شرکت قرارداد دارند قرار می‎گیرد و با استفاده از ماشین مخصوص نشا که دو دستگاه از آن توسط شرکت خریداری شده عملیات نشا انجام می‎شود.

میرزائی که خود از ناظران کشت شالی است گفت: کارشناسان شرکت بعد از عملیات کاشت با هماهنگی کشاورزان در نوبت‎های مختلف از محصول بازدید می‎کنند و با توجه به شرایطی که دارد دستور استفاده از کود و سموم دفع آفات نباتی را صادر می‎کنند.

وی با اشاره به آتش زدن سفال‎های گندم توسط بعضی از کشاورزان که به منظور آماده‎سازی زمین برای کشت دوم صورت می‎گیرد خاطر نشان کرد: آتش زدن سفال‎های گندم ضمن وارد کردن صدمات بسیار به زمین‎های کشاورزی در رشد کمی و کیفی محصول در سال‎های بعد تاثیر مستقیم دارد برای همین کشاورزان ضمن پرهیز از این اقدام، عملیات مربوط به آماده‎سازی زمین را بر روی همان سفال‎های گندم انجام دهند.

دیگر عضو شرکت شاخه زیتون شهرستان آزادشهر گفت: برای کشت این محصول با مشکلات زیادی از جمله نداشتن محل احداث بانک نشا، عدم همکاری کشاورزان، عدم حمایت و همکاری بعضی از مسئولان بخشی روبرو بودیم.

مهین پودینه اضافه کرد: خوشبختانه جمعی از کشاورزان با حضور در کلاس‎های آموزش و ترویجی که با همکاری مدیریت جهاد کشاورزی آزادشهر برگزار شد این نوع کشت را تجربه می‌کنند.

وی ادامه داد: زمینی در شهرک صنعتی شهرستان آزادشهر تهیه شد تا در آینده نزدیک بانک نشا با امکاناتی کامل‎تر در این منطقه راه‎اندازی شود.

وی ادامه داد: کشت مکانیزه شالی در حفظ منابع آبی بسیار مؤثر و از لحاظ کیفی هم خوب است و برای کشاورزان توجیه اقتصادی خوبی دارد.

کلثوم سخن‎لطیف دیگر عضو شرکت شاخه زیتون شهرستان آزادشهر از مسئولان بانک‎های شهرستان آزادشهر خواست با توجه به اینکه این نوع کشت برای کشاورزان ناشناخته و همراه کردن کشاورزان برای استفاده از این نوع کشت نیاز به زمان زیادی دارد در بازپرداخت اقساط تسهیلات بانکی با شرکت همکاری داشته باشند.

انتهای پیام/س10/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول