اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

برای نخستین‌ بار در جهان

دستگاه بذرکار پیاز زعفران و کشت غلات در آب‌های شور رونمایی شد

خبرگزاری فارس: مدیر جهاد کشاورزی گناباد گفت: برای نخستین‌ بار در جهان دستگاه بذرکار پیاز زعفران و کشت غلات در آب‌های شور با همکاری جهاد کشاورزی گناباد در محل ایستگاه تحقیقات زعفران این شهرستان رونمایی شد.

دستگاه بذرکار پیاز زعفران و کشت غلات در آب‌های شور رونمایی شد

به گزارش خبرگزاری فارس از گناباد، محمدباقر جاهدی صبح امروز در جمع خبرنگاران و در پاسخ به خبرنگار فارس در گناباد اظهار داشت: به مناسبت هفته جهاد کشاورزی دو دستگاه بذرکار غلات در آب‌های شور و دستگاه کشت پیاز زعفران با حضور جمع کثیری از کارشناسان و کشاورزان شهرستان و استان رونمایی شد.

وی افزود: دستگاه کشت پیاز زعفران برای نخستین ‌بار در جهان توسط ماشین برزگر همدان با صرف چهار سال کار تحقیقاتی و با هزینه 250 میلیون ریال ساخته شده و ثبت اختراع شد.

مدیر جهاد کشاورزی گناباد ادامه داد: این دستگاه توان کشت بذرهای حبه‌ای نظیر سیر، باقلا و پیاز زعفران را دارد و در یک فرایند کاملاً مکانیکی بذر را به ‌صورت حبه‌ای یا پیاز از مخزن توسط وسیله‌ای صفحه‌ای برداشته و در شیارهای ایجاد شده توسط شیار بازکن‌های فاروئی در عمق چهار تا پنج سانتی‌متری خاک قرار می‌دهد.

جاهدی تصریح کرد: اتصال دستگاه به تراکتور به صورت کاملاً سوار شونده است و طراحی شاسی و کارنده آن به گونه‌ای است که امکان اضافه یا کم کردن واحده‌های کارنده و در نهایت قابلیت افزایش و کاهش عرض کار دستگاه را فراهم می‌کند.

وی با اشاره به مزایای این دستگاه گفت: کاهش هزینه کاشت و برداشت محصول، مدیریت زمان، فراهم کردن شرایط برداشت مکانیزه، ایجاد خطوط منظم کشت و تسهیل در ‌بکارگیری از سیستم‌های آبیاری تحت فشار، امکان تغییر دستگاه به صورت کشت مسطح و جوی برای اراضی و در نهایت به حداقل رساندن ضایعات محصول در حین عملیات کاشت از مزیت‌های این دستگاه است.

مدیر جهاد کشاورزی گناباد ادامه داد: در صورت تولید انبوه هزینه تمام شده آن به حدود 8 تا 9 میلیون تومان کاهش می‌یابد.

جاهدی در ارتباط با دستگاه بذرکار مخصوص اراضی شور گفت: ساختار این دستگاه در فرایند انتقال بذر و کود از مخزن به بستر بذر همانند سایر بذرکارها است.

جاهدی گفت: این دستگاه با ایجاد جوی‌های عریض به اندازه 40 تا 80 سانتی‌متر بذر و کود را به صورت خطی‌کاری در داخل خاک و به فاصله مشخص کشت می‌کند و هم‌زمان با این عمل، پشته‌های کوچکی را ایجاد تا نمک و املاح درون خاک در اثر تبخیر رطوبت به بالای آن انتقال یابد.

انتهای پیام/و20/ط4000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول