اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس میراث فرهنگی خلیل‌آباد خبر داد

ثبت 12 اثر تاریخی خلیل‌آباد در فهرست آثار ملی

خبرگزاری فارس: رئیس میراث فرهنگی، صنایع ‌دستی و گردشگری خلیل‌آباد گفت: از 40 اثر فرهنگی و تاریخی، خلیل‌آباد 12 اثر تاریخی آن در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

ثبت 12 اثر تاریخی خلیل‌آباد در فهرست آثار ملی

به گزارش خبرگزاری فارس از خلیل‌آباد، رضا یوسفی ظهر امروز در جمع خبرنگاران در پاسخ به خبرنگار فارس در خلیل‌آباد اظهار داشت: اکثر بناهای تاریخی شهرستان مربوط به دوره قاجاریه است.

رئیس میراث فرهنگی، صنایع‌ دستی و گردشگری خلیل‌آباد، توجه مردم به آثار ملی و تاریخی شهرستان را مطلوب ارزیابی کرد و افزود: آثار تاریخی هر منطقه، ریشه و قدمت هر شهر و شهرستان را نشان می‌دهد.

وی مرمت و نگه‌داری آثار شهرستان را از جمله اقدامات این اداره ذکر کرد و گفت: آثار تاریخی به سادگی به دست نیامده بلکه حاصل یک نسل تلاش و کوشش آن است که نشان دهنده فرهنگ و هنر گذشتگان نیز هست.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع ‌دستی و گردشگری شهرستان خلیل‌آباد با اشاره به جایگاه صنایع‌ دستی در این شهرستان اظهار داشت: بافت قالی و انواع فرش‌های پشمی با نقشه کاسه و کوزه، گلیم‌بافی، حصیربافی و پارچه‌های دست‌باف از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و جزو صنایع ‌دستی این شهرستان به حساب می‌آید.

وی با اعلام اینکه در این منطقه حرفه‌هایی مانند مسگری، نجاری، آهنگری و رویگری مشاهده می‌شود، گفت: هنوز هنر سفالگری در روستاهای ابراهیم‌آباد و نصرآباد این شهرستان دیده می‌شود.

یوسفی به پیشینه مسجد جامع خلیل‌آباد اشاره کرد و افزود: در سال 1308 هجری قمری یک ایوان و شبستان‌های اطراف این مسجد کهن ساخته شده است که ایوان بنا با وجود اجزا و عناصر معماری به ویژه تاق و تویزه شکوه خاصی را به این مجموعه مذهبی بخشیده است.

وی نیز پیشینه تاریخی خلیل‌آباد را از دوران شاه عباس صفوی ذکر کرد و گفت: بر اثر زلزله این منطقه ویران شده است و بعدها شخصی به نام خلیل‌خان در این سرزمین حکومت می‌کرد و در همین زمان ‌قلعه‌ای بنیان کرد که نام او را خلیل‌آباد قرار داد.

وی خاطرنشان کرد: وجود آتشکده و قلعه دختر در کوه‌های شمال‌غربی این شهرستان از تمدن چند هزار ساله حکایت دارد که پیشینه و غنای تاریخی خلیل‌آباد را نشان می‌دهد.

انتهای پیام/ح20/ط4000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول