اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

جلوه‌های خدمت ماندگار-20

وجود بیش از 3400 موقوفه در گیلان

خبرگزاری فارس: مدیرکل اوقاف و امور خیریه گیلان تعداد موقوفات استان تاکنون را بالغ بر سه هزار و 433 موقوفه عنوان کرد.

وجود بیش از 3400 موقوفه در گیلان

به گزارش خبرگزاری فارس از رشت، حجت‌الاسلام ولی عادلی پیش از ظهر امروز در جریان بازدید از نمایشگاه دستاوردهای یکصدمین سفر هیئت دولت در محل پارک قدس این شهر وظیفه اوقاف استان را شناسایی و احیای موقوفاتی دانست که در گذر زمان به تصرف غیر درآمده است.

وی، اظهار کرد: اداره کل اوقاف با بهره‌گیری از بخش حقوقی توانمند همواره به دنبال صیانت از حقوق موقوفات است و در سال‌های خدمت دولت نهم و دهم احیای موقوفات در کنار تلاش برای گسترش فرهنگ موجب شده تا این سنت نبوی در استان با اقبال بیشتری مواجه شود.

مدیر کل اوقاف و امور خیریه گیلان تعداد اسناد اجاره تجدید شده در بخش اوقافی استان از سال 86 تاکنون را بالغ بر 300 اسناد ذکر کرد و افزود: در این مدت تعداد بیش از 200 سند مالکیت اخذ شده است.

وی، با اشاره به اینکه در مدت مذکور بیش از 550 موقوفات و بقاع متبرکه تجدید شده است، تصریح کرد: از سال 86 تاکنون بالغ بر 100 احکام صادره له موقوفات و بقاع متبرکه صادر شده است.

عادلی، با اشاره به تعداد موقوفات گیلان در سال‌های ذکر شده ابراز کرد: تعداد موقوفات متصرفی و غیر متصرفی به دو شاخه منفعتی و غیر منفعتی تقسیم می‌شود که در منفعتی تعداد 960 موقوفه و غیر منفعتی دو هزار و 269 موقوفه بوده و در بحث غیر متصرفی منفعتی تعداد 125 موقوفه و غیر متصرفی غیر منفعتی نیز 79 موقوفه در استان است که در مجموع سه هزار و 433 موقوفه در گیلان وجود دارد که 20 موقوفه در سال 90 بوده و در سال جاری نیز تاکنون دو موقوفه جدید ثبت شده است.

وی، در بخش برنامه‌های فرهنگی اوقاف اذعان کرد: از سال 86 ارتقای کیفی برنامه‌های فرهنگی در کنار افزایش این برنامه‌های برای تبدیل بقاع متبرکه به قطب‌های فرهنگی مورد توجه بیشتری قرار گرفت به طوری که در مدت چهار سال اثر این برنامه‌ها در جامعه به خوبی دیده می‌شود.

این مسئول، برگزاری مسابقات شهرستانی، استانی، کشوری و بین‌المللی قرآن کریم را از جمله برنامه‌های فرهنگی اوقاف ذکر کرد و گفت: در سال‌های خدمت‌رسانی دولت‌های نهم و دهم در کنار توجه به کیفیت برگزاری مسابقات، تلاش مضاعف برای افزایش تعداد شرکت کنندگان به عمل آمد به طوری که تعداد این شرکت کنندگان در گیلان از 138 نفر در سال 86 به 7 هزار و 500 نفر در سال 90 افزایش یافته است.

وی، طرح اعزام مبلغ به بقاع و اماکن متبرکه استان را یکی دیگر از اقدام‌های اوقاف استان برشمرد و یادآور شد: طرح اعزام مبلغ به نقاط محروم استان از سال 87 در دستور کار قرار گرفت که به مناسبت‌های مختلف مذهبی و ملی به مرحله اجرا درآمد.

عادلی، برگزاری مراسم معنوی اعتکاف از سال 87 در برنامه‌های فرهنگی اوقاف را از دیگر اقدام‌های این نهاد ذکر کرد و افزود: توجه به اوقات فراغت نوجوانان و کودکان دانش‌آموز در تعطیلات تابستانی موجب شده تا از سال 89 طرح نشاط معنوی در بقاع متبرکه استان اجرا شود که تاکنون دو دوره آن برگزار شده است.

انتهای پیام/خ10/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول