اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

آیت‌الله نوری‌همدانی:

اوقاف و قوه قضائیه در امر احیای موقوفات همکاری داشته باشند

خبرگزاری فارس: یکی از مراجع تقلید عظام گفت: قوه قضائیه باید در امر احیای موقوفات به مدیران اوقاف سراسر کشور کمک کند.

اوقاف و قوه قضائیه در امر احیای موقوفات همکاری داشته باشند

به گزارش خبرگزاری فارس از قم آیت‌الله حسین نوری‌همدانی عصر امروز در دیدار با مدیران حوزه‌های علمیه و مدیران اوقاف و امور خیریه سراسر کشور که به منظور شرکت در نخستین هم‌اندیشی وقف و حوزه‌های علمیه در قم حضور یافتند اظهار داشت: مسئله احیای موقوفات یکی از مسائل مهمی است که بر عهده مدیران اوقاف گذاشته شده و این موضوع باید با جدیت در سراسر کشور دنبال شود.

وی ادامه داد: در این امر مهم قوه قضائیه نیز باید به کمک سازمان اوقاف و امور خیریه آمده و با موقوفه‌خواران برخورد جدی کند.

این مرجع تقلید اذعان کرد: به دلیل مدیریت ناصحیح در دوران حاکمیت طاغوت در ایران، مسئله وقف مورد بی‌مهری قرار گرفته و بسیاری از موقوفات از دست صاحبان اصلی آن خارج شده‌اند.

وی با اشاره به اینکه در برخی اسناد آمده که زمانی یک سوم از کشور جزو موقوفات بوده است افزود: اکنون بسیاری از این موقوفات از جایگاه اصلی آن خارج شده و این موضوع مناسب جامعه اسلامی نیست.

آیت‌الله نوری‌همدانی بیان کرد: وقف سنت حسنه‌ای است که توجه به آن می‌تواند بسیاری از مشکلات اقتصادی جامعه را حل کند.

وی خاطر نشان کرد: یکی دیگر از جنبه‌‌هایی که در زمینه وقف باید به آن توجه شود، مطالعه بر روی کیفیت و کمیت اموال وقف و بازگرداندن موقوفات به مسیر اصلی خویش است.

این مرجع تقلید با اشاره به اینکه از موقوفات می‌توان در تمام عرصه‌های مورد نیاز نظام استفاده کرد بیان کرد: حتی عرصه‌ای مانند انرژی هسته‌ای هم می‌تواند زمینه‌ای برای نقش‌آفرینی وقف باشد.

* ترویج وقف به فرهنگ‌سازی نیاز دارد

وی گفت: یکی دیگر از اقدامات لازم در زمینه وقف، فرهنگ‌سازی برای ترویج آن در رسانه‌های عمومی مانند صدا و سیماست.

آیت‌الله نوری‌همدانی با اشاره به اینکه صدا و سیما باید به طور مستقیم در موضوع وقف وارد شود اضافه کرد: صدا و سیما باید به طور منظم برنامه‌هایی در زمینه ترویج وقف تدارک دیده و در قالب این برنامه‌ها آثار و برکات وقف را برای مردم تبیین کند.

وی با بیان اینکه وقف یک خدمت بزرگ اقتصادی و فرهنگی به جامعه است افزود: صدا و سیما باید با معرفی وقف‌کنندگان به مردم و تقدیر از آنان، این سنت حسنه را در جامعه جاری کند.

این مرجع تقلید با اشاره به مؤلفه‌های اقتصاد اسلامی عنوان کرد: در اسلام باید توازن اقتصادی در جامعه وجود داشته باشد و ثروت نباید تنها در دست عده‌ای خاص محبوس شود.

* امور اقتصادی جامعه اسلامی باید به دست ولی فقیه اداره شود

وی گفت: در یک جامعه اسلامی حاکمیت اقتصادی و اموال عمومی باید به دست ولی فقیه باشد تا توازن و اعتدال در جامعه برقرار شود.

آیت‌الله نوری‌همدانی خاطر نشان کرد: در قوانین اسلامی حاکمیت اموال عمومی که از آن به عنوان انفال یاد می‌شود، باید به دست خدا یا کسی باشد که از جانب خداوند اذن تصمیم‌گیری برای سرنوشت مردم را دارد که این فرد در زمان غیبت ولی فقیه است.

وی با اشاره به مشکلات اقتصادی موجود در جامعه جهانی بیان کرد: اسلام یک دین همه‌جانبه است که برای تمام مشکلات اعم از مشکلات اقتصادی راه حل‌ دارد.

این مرجع تقلید افزود: هیچ بعدی از زندگی انسان نیست که با مراجعه به احکام و آموزه‌های اسلام نتوان برای آن دستورالعملی استخراج کرد.

وی با اشاره به اینکه اسلام اقتصاد را قوام زندگی بشر می‌داند‌ خاطر نشان کرد: آموزه‌های اسلامی هیچگاه به ما این اجازه را نمی‌دهد که قوام زندگی مسلمانان را به دست انسان‌های عادی و یا ستمگران بدهیم.

آیت‌الله نوری‌همدانی بیان داشت: باید آموزه‌های اقتصادی اسلام و کتب مفید را در این زمینه که توسط متفکران اسلامی نوشته شده و موجب نجات انسان‌ها از مشکلات و درگیری‌های اقتصادی می‌شود، به زبان‌های زنده دنیا ترجمه کرد و در اختیار اقتصاددانان جهان قرار داد.

انتهای پیام/آ10/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول