اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

توسط سازمان بنادر و دریانوردی و محیط زیست

تفاهمنامه حفاظت از محیط زیست دریایی کشور در انزلی امضا شد

خبرگزاری فارس: یادداشت تفاهمنامه همکاری در زمینه حفاظت از محیط ‌زیست دریایی کشور بین سازمان حفاظت محیط زیست و بنادر و دریانوردی در بندر انزلی به امضا رسید.

تفاهمنامه حفاظت از محیط زیست دریایی کشور در انزلی امضا شد

به گزارش خبرگزاری فارس از انزلی مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی کشور پیش از ظهر امروز در مراسم امضای یادداشت تفاهمنامه بین بنادر و دریانوردی و سازمان محیط زیست درباره حفاظت از محیط زیست دریایی در سالن اجتماعات بنادر و دریانوردی گیلان، ارتقای سطح ایمنی و حفظ محیط زیست دریایی را با حضور مداوم سازمان‌ و نهادهای بهره‌بردار از دریا در عرصه‌های حاکمیتی قابل تحقق دانست.

عطاءالله صدر اظهار کرد: بهره‌برداری از منابع دریایی علاوه بر دانش فنی نیازمند نگرش جامع‌تری درباره چگونگی حفاظت از منابع ذخایر طبیعی دریایی، ایجاد ایمنی و افزایش سرعت حمل و نقل دریایی و برقراری امنیت بر پهنه آنها است.

این مسئول دریای خزر را بزرگ‌ترین دریاچه کره زمین نامید و افزود: دریای خزر محیط بسته‌ای است که این ویژگی‌ها ابعاد توجه به مسایل زیست‌محیطی آن را چند برابر می‌کند.

وی حمل و نقل دریایی، اکتشاف، استخراج و انتقال نفت و گاز، ورود فاضلاب شهری و صنعتی از طریق رودخانه‌ها و نیز شیوه‌های استفاده از کود شیمیایی در کشاورزی منطقه را از عوامل مهم تهدید و بروز آلودگی دریای خزر عنوان کرد.

صدر ابراز کرد: در جنوب کشور به دلیل حساسیت منطقه خلیج فارس و دریای عمان به لحاظ زیست‌محیطی دریایی و با توجه به تردد سالانه بیش از 50 هزار فروند کشتی از تنگه هرمز و صادرات روزانه 17 میلیون بشکه نفت از طریق تنگه هرمز، وجود بیش از 160 سکوی فرا ساحلی و ترمینال نفتی و انجام عملیات اکتشاف که تمام آنها ظرفیت آلودگی دریایی منطقه را دارد، سازمان بین‌المللی دریانوردی در سال 2008 میلادی طبق کنوانسیون مار پل، منطقه خلیج فارس و دریای عمان را منطقه ویژه دریایی اعلام کرد.

به گفته وی تمام کشتی‌هایی که وارد این منطقه ویژه دریایی می‌شوند ملزم به رعایت تمام الزامات کنوانسیون مار پل هستند و باید گواهینامه‌های فنی و مار پل را اخذ کنند تا این گواهینامه‌ها توسط بازرسان سازمان مورد کنترل و بازرسی قرار گیرد و طبق این مقررات هیچ کشتی حق تخلیه مواد نفتی و زباله‌های خود را در آب‌های منطقه ندارد.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی کشور خاطرنشان کرد: اکنون در تحقق اهداف کلان برنامه‌های توسعه ملی درباره ایمنی دریانوردی و حفاظت از محیط زیست دریایی، ایران به تعداد زیادی از معاهدات بین‌المللی در این زمینه ملحق شده است.

وی، کنوانسیون‌های بین‌المللی زیست‌محیطی را مهم‌ترین کنوانسیون‌هایی نامید که ایران به آن ملحق شده است و افزود: آمادگی مقابله و همکاری در برابر آلودگی نفتی، مسئولیت ناشی از سوخت کشتی‌ها، مدیریت آب توازن کشتی‌ها و رسوبات و... از جمله کنوانسیون‌هایی بوده که جمهوری اسلامی ایران به آنها ملحق شده است.

صدر یادآور شد: طبق مفاد پروتکل مقابله با آلودگی کنوانسیون تهران و نیز انجام عملیات اکتشاف نفت و گاز و وجود فعالیت‌های حمل و نقل دریایی مواد نفتی، آمادگی ملی برای مدیریت سوانح منجر به آلودگی دریای خزر از حساسیت بسیار زیادی برخوردار است.

وی با بیان اینکه قانون حفاظت از دریا و رودخانه‌های قابل کشتیرانی در برابر آلودگی به مواد نفتی مورد بازنگری قرار گرفت و در مرداد سال 89 به تصویب رسید، بیان کرد: بر اساس این قانون، آلوده کردن رودخانه‌ها و آب‌های داخلی در سرزمین ایران به نفت یا هر نوع مخلوط نفتی توسط کشتی‌ها، سکوهای نفتی، لوله‌ها و تاسیسات و مخازن نفتی واقع در خشکی‌ یا دریا ممنوع شده است.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی کشور با اشاره به امضای تفاهمنامه مذکور بیان کرد: تفاهمنامه همکاری در زمینه حفاظت از محیط زیست دریایی با در نظر داشتن عزم دو سازمان بنادر و دریانوردی و محیط زیست در اجرای کامل اصل پنجاهم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و با توجه به به تکالیف قانونی دو سازمان درباره حفاظت از محیط زیست دریایی کشور و با اعتقاد به ضرورت استفاده بهینه از توانایی‌های هر دو سازمان برای پیشگیری و مقابله با آلودگی دریایی و ساحل کشور تدوین شده است.

وی هدف از تدوین این تفاهمنامه را تقویت روابط دو جانبه و تسهیل همکاری بین طرفین، توسعه اقدام‌های مشترک در راستای حفاظت از محیط زیست دریایی کشور، شناسایی و ایجاد زمینه استفاده بهینه از توانایی‌های طرفین برای ارتقای کیفیت محیط زیست دریایی و تسهیل در انجام تعهدات دولت ایران در قبال معاهدات بین‌المللی و منطقه‌ای دریایی عنوان کرد.

انتهای پیام/غ10/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول