اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

استاندار گیلان:

رژیم حقوقی دریای خزر سریع‌تر تدوین شود

خبرگزاری فارس: استاندار گیلان خواستار تدوین سریع‌تر رژیم حقوقی دریای خزر شد و ابراز کرد: حراست از ماهیان دریای خزر نیازمند همکاری کشورهای حاشیه خزر است.

رژیم حقوقی دریای خزر سریع‌تر تدوین شود

به گزارش خبرگزاری فارس از رشت، مهدی سعادتی عصر امروز در مراسم افتتاح مرکز بانک ژن ماهیان خاویاری کشور در انستیتو تحقیقات بین‌المللی ماهیان خاویاری دکتر دادمان اظهار کرد: پروژه ایجاد بانک ژن ماهیان خاویاری از مصوبات سفر هیئت دولت به گیلان است.

وی با بیان اینکه اجرای مصوبات سفر زمان‌بر است، افزود: مرکز ماهیان خاویاری نقشه راه برای رسیدن به اهداف جهانی است.

سعادتی دریای خزر را دریای صلح و دوستی نامید و تصریح کرد: بیش از 90 درصد حمل و نقل جهان از طریق دریا انجام می‌شود.

استاندار گیلان با بیان اینکه فرهنگ را می‌توان از طریق دریا منتقل کرد، گفت: بسیاری از ابعاد دریای خزر هنوز ناشناخته است.

وی بر جلوگیری از آلودگی محیط زیست تاکید کرد و یادآور شد: میدان جدید گازی و نفتی سردار جنگل در جنوب دریای خزر در کشف شده است.

سعادتی خواستار تدوین سریع‌تر رژیم حقوقی دریای خزر شد و ابراز کرد: حراست از ماهیان دریای خزر نیازمند تلاش ویژه و همکاری کشورهای حاشیه خزر است.

استاندار گیلان بهترین خاویار جهان را متعلق به ایران دانست و خاطرنشان کرد: صادرات خاویار حاشیه خزر به دلیل کاهش شدید استحصال آن تا پنج سال ممنوع است.

وی حفظ ذخایر ارزشمند ماهیان خاویاری را نیازمند مدیریت ویژه خواند و بیان کرد: مراکز تحقیقاتی باید تلاش گسترده‌ای در ایجاد بانک ژن آبزیان داشته باشند.

سعادتی ایران را در حفاظت و احیای ماهیان خاویاری پیشگام توصیف کرد و افزود: ظرفیت‌های بسیاری در مراکز تحقیقاتی شیلات ایران وجود دارد و این توانمندی‌ها باید در سطح بین‌المللی معرفی شود.

استاندار گیلان معرفی توانمندی‌های کشور در عرصه‌های مختلف را در جهانی شدن موثر دانست و تصریح کرد: توافق‌های خوبی در سفر هیئت گیلانی به داغستان و آستراخان روسیه در مباحث علمی و پزشکی انجام شده است.

وی با اشاره به تولید یک‌هزار تن گوشت ماهیان خاویاری در برنامه پنجم توسعه کشور، اظهار کرد: گیلان 2 هزار و 200 آب‌بندان با وسعت 12 هزار هکتار دارد و از آن می‌توان در آبزی‌پروری استفاده کرد.

سعادتی بر ورود بخش خصوصی در تولید ماهیان خاویاری تاکید کرد و گفت: 20 میلیارد تومان در بخش تولید آبزیان در گیلان اختصاص داده شده است.

به گزارش فارس، پروژه‌های تحقیقاتی تولید هورمون رشد فیل‌ماهی و بانک زنده تاسماهیان نژاد سفیدرود در مراسم افتتاح مرکز بانک ژن ماهیان خاویاری کشور در انستیتو تحقیقات بین‌المللی ماهیان خاویاری دکتر دادمان رونمایی شد.

انتهای پیام/ش20/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول