اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیر جهاد کشاورزی شهرکرد:

2.6 هزار هکتار از اراضی شهرکرد آبیاری قطره‌‎ای می‎شود

خبرگزاری فارس: مدیر جهاد کشاورزی شهرستان شهرکرد گفت: در حال حاضر 76 طرح آبیاری قطره‌ای با مساحت 2 هزار و 651 هکتار در این شهرستان در دست اجراست.

2.6 هزار هکتار از اراضی شهرکرد آبیاری قطره‌‎ای می‎شود

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرکرد، ناصر واحد پیش از ظهر امروز در نشست اداری این سازمان، اظهار داشت: در حال حاضر 76 طرح با مساحت 2 هزار و 675 هکتار در حال اجراست که 624 هکتار آن با اعتباری افزون بر 25 میلیون و 612 هزار ریال در دو ماه گذشته به پایان رسیده است و مابقی طرح‌ها بین 30 تا 85 درصد پیشرفت فیزیکی دارند.

وی از افزایش 334 درصدی اجرای طرح آبیاری قطره‌ای در سال گذشته در این استان خبر داد و گفت: در سال گذشته 22 مورد طرح آبیاری قطره‌ای با مساحت هزار و 351 هکتار با اعتباری بیش از 7 میلیارد و 131 میلیون ریال اجرا شد که اجرای این تعداد نسبت به سال 89 افزایش 334 درصدی را نشان می‌دهد.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان شهرکرد واحد صرفه‌جویی آب را مهم‌ترین مزیت طرح آبیاری قطره‌ای برشمرد و گفت: اجرای آبیاری تحت فشار موجب افزایش 30 درصدی تولید به تناسب کشت مکانیزه و کشت یکپارچه شده است.

وی افزایش میزان عملکرد محصول و کاهش مصرف آب را از مزایای استفاده از روش آبیاری قطره‌ای زیر سطحی برشمرد و گفت: آبیاری قطره‌ای زیر سطحی روی محصولاتی مانند پنبه، کدو و طالبی، لوبیا، گوجه فرنگی، کاهو، سیب زمینی، هندوانه و ذرت مورد آزمایش قرار گرفته است.

وی ادامه داد: نتایج هر یک از این تحقیقات نشان‌دهنده افزایش میزان عملکرد محصول و کاهش میزان مصرف آب حدود 30 تا 40 درصد نسبت به آبیاری شیاری بوده است.

واحد ادامه داد: کاهش تبخیر از سطح خاک، استفاده بهینه از کودها و جذب مؤثر آنها، برتری یکنواختی توزیع رطوبت، عمیق‌تر بودن ریشه‎ها، پایین بودن درصد گرفتگی قطره‌چکان‌ها از دیگر این مزایا محسوب می‎شود.

انتهای پیام/و30/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول