اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور هشدار داد

200 خانوار "رویدری" در معرض خطر ریزش کوه

خبرگزاری فارس: رئیس سازمان مدیریت بحران کشور گفت: در حال حاضر تعداد 200 باب مسکن در شهر رویدر بندرخمیر در معرض و خطر ریزش کوه قرار دارد.

200 خانوار "رویدری" در معرض خطر ریزش کوه

به گزارش خبرگزاری فارس از مرکز بخش رویدر در شهرستان خمیر (واقع در غرب بندرعباس)، حسن قدمی عصر شنبه در حاشیه بازدید از شهر رویدر با بیان اینکه هم‌اکنون نزدیک به 200 خانوار در شهر رویدر در معرض خطر ریزش کوه قرار دارند و باید هر چه سریع‌تر به مکان امن منتقل شوند، افزود: قطعاً جابه‌‌جایی آنها در حفظ جان و مالشان تاثیر بسزایی خواهد داشت و از مهاجرت به شهرهای دیگر نیز جلوگیری می‌شود.

معاون وزیر کشور ادامه داد: با توجه به ضعف بنیه مالی اکثر این خانوارها اعطای زمین رایگان، دادن وام‌های بلاعوض و تسهیلات بانکی با بهره کم باید از سوی ارگان‌های ذی‌ربط در اختیار آنها قرار گیرد و با تخصیص اعتبارات ویژه به شهرداری رویدر تملک اراضی واحدهای در معرض ریزش کوه آغاز شود.

وی خاطرنشان کرد: اقدامات پیش‌گیرانه هزینه و تلفات کم‌تری دارد و با توجه به زلزله‌خیز‌ بودن منطقه این مهم باید هر چه سریع‌تر صورت گیرد و مسئولان استان باید این را در اولویت کاری خود قرار دهند.

قدمی اضافه کرد: هرمزگان یکی از نقاط حادثه‌خیز کشور بوده که سال گذشته نیز بیش از 300 میلیارد ریال اعتبار در قالب اعتبارات خشک‌سالی و حوادث به استان اختصاص یافته است.

رئیس شورای اسلامی شهر رویدر نیز گفت: از قدیم‌الایام عده‌ای از ساکنان بی‌بضاعت و تهیدست شهر رویدر خانه‌های سنگی و گلی خود را در امتداد صخره‌های عظیم سنگی بنا نهاده‌اند و وارثان آنها نیز به علت فقر و تنگدستی قادر به تغییر مکان محل سکونت آبا و اجدادی خود نبوده‌اند و همواره در معرض حوادث مرگبار ناشی از ریزش صخره‌های سنگی بزرگ قرار دارند.

عبدالسلام جمالی افزود: زلزله‌خیز بودن منطقه و ناپایداری کوه و به دلیل جدا شدن تخته سنگ‌ها و سقوط آن بر روی منازل سبب بروز تلفات جانی و خسارت مالی به شهروندان شده است و در صورت بی‌توجهی به این امر فاجعه انسانی در پیش خواهد بود.

جمالی ادامه داد: مسئولان ذی‌ربط باید قبل از بروز هر‌ گونه واقعه ناگوار و غیر قابل جبران چاره‌ای اندیشیده و آنها را به محل امن منتقل کنند.

رویدر شهری است از توابع بخش رویدر شهرستان خمیر در استان هرمزگان، این شهر در 87 کیلومتری شمال‌غربی بندرخمیر و 140 کیلومتری بندرعباس واقع شده‌ است.

رویدر به داشتن نخلستان‌های و اراضی مستعد کشاورزی در هرمزگان شهره است هم‌چنین این شهر در دامنه کوه‌های بلند قرار دارد و از همین‌رو در بُعد مدیریت بحران و حوادث و بلایایی همانند سیل و زمین‌لرزه نیز خواهان توجه بیشتر است.

در پی بارندگی‌های زیاد، بعضاً از ارتفاعات قطعه سنگ‌هایی با توان تخریب بالا از کوهستان‌های اطراف جدا و به سمت شهر حرکت می‌‌کند.

انتهای پیام/آ20/ط4000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول