اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل مدیریت بحران استان قم تاکید کرد

نهادینه‌سازی فرهنگ آموزش کمک‌های اولیه با همکاری رسانه‌ها

خبرگزاری فارس: مدیرکل مدیریت بحران استان قم گفت: همه دست اندرکاران باید با همکاری رسانه‌ها تلاش کنند تا فرهنگ آموزش کمک‌های اولیه در ایران نهادینه شود.

نهادینه‌سازی فرهنگ آموزش کمک‌های اولیه با همکاری رسانه‌ها

به گزارش خبرگزاری فارس از قم، محسن اروجی در نشست خبری طرح ملی بازتوانی هیئات مذهبی استان قم که پیش از ظهر امروز در جهاد دانشگاهی قم برگزار شد، اظهار کرد: پس از وقوع حوادث ناگوار طبیعی و غیر طبیعی لازم است که گروه‌هایی به بازسازی روحی حادثه‌دیدگان بپردازند.

وی افزود: بازسازی فیزیکی شامل امور عمرانی و ساخت و سازهایی است که انجام می‌شود اما بازسازی روحی در رابطه با کسانی صورت می‌گیرد که پس از حوادث گوناگون، دچار مشکلاتی می‌شوند.

مدیرکل مدیریت بحران استان قم با بیان اینکه شش استان از جمله قم به عنوان مناطق پایلوت طرح ملی بازتوانی هیئات مذهبی انتخاب شده‌اند، گفت: اقداماتی که در این خصوص صورت می‌گیرد مورد بررسی قرار گرفته و برای اجرا در سایر استان‌ها به کار گرفته خواهد شد.

وی هیئت‌های مذهبی را از جمله ظرفیت‌های عمده بازتوانی روحی پس از حوادث دانست و خاطرنشان کرد: این هیئت‌ها، کمک‌های فراوان مالی، روحی و روانی را پس از زلزله‌های شدید در مناطق مختلف کشور داشته‌اند.

اروجی ادامه داد: 76 هیئت مذهبی با شرایط ویژه در استان قم تعیین شده و از هر هیئت، پنج نفر زیر پوشش آموزش‌های بازتوانی روحی و روانی به ویژه سازمان‌دهی کودکان و زنان قرار گرفته‌اند.

مدیرکل مدیریت بحران استان قم با بیان اینکه انجام بازتوانی روحی و روانی موجب بازسازی بهتر خسارت‌های وارده شده از نظر مالی می‌شود، بیان داشت: این مسئله بر اساس تجربه‌های قبلی به دست آمده و پیشینه‌های مذهبی اسلامی نیز بیانگر همین مسئله است.

وی با اشاره به اقدامات حضرت زینت(س) در خصوص بازسازی روحی و روانی اسرای کربلا، افزود: به همین دلیل، این طرح ملی به نام حضرت زینب(س) نام‌گذاری شده است.

اروجی با تاکید بر اجرای طرح‌های بازتوانی معنوی پس از حوادث گوناگون ابراز کرد: امیدواریم اجرای طرح ملی بازتوانی هیئات مذهبی بتواند به تمام اهداف خود دست یابد.

مدیرکل مدیریت بحران استان قم گفت: آموزش‌های لازم در خصوص این طرح از محرم سال گذشته آغاز شده و اقدامات نهایی آن در حال انجام است.

وی از اجرای طرح‌های خودامدادی در سازمان مدیریت بحران کشور خبر داد و بیان داشت: لازم است که همه شهروندان، آموزش‌های مربوط به کمک‌های اولیه را فرا گرفته و به این ترتیب، از آسیب‌های ناشی از حوادث گوناگون جلوگیری شود.

اروجی افزود: سازمان‌های هلال احمر و آتش‌نشانی مجری این طرح بوده و آموزش‌های لازم را به افراد علاقه‌مند ارائه می‌دهند.

مدیرکل مدیریت بحران استان قم با اشاره به انتخاب پنج نفر از مسئولان و اعضای هیئت‌های مذهبی به منظور ارائه آموزش‌های لازم گفت: نقش رسانه‌ها نیز در این میان بسیار زیاد بوده و امیدواریم با کمک همه دست اندرکاران، فرهنگ آموزش کمک‌های اولیه در کشور نهادینه شود.

وی با تاکید بر ایجاد باورهای صحیح در خصوص بازتوانی روحی و روانی پس از حوادث در سطح اجتماع عنوان داشت: آموزش‌هایی که به نمایندگان هیئت‌ها داده می‌شود در مقاطع بعدی استمرار خواهد داشت و هماهنگی‌های لازم با آتش‌نشانی و اورژانس در این زمینه انجام شده است.

اروجی در خصوص ریز گردهای موجود در فضای استان قم گفت: خشک شدن زمین‌های اطراف قم یکی از عوامل این مسئله بوده و از بین رفتن پوشش گیاهی، بر شدت آن می‌افزاید.

مدیرکل مدیریت بحران استان قم از اجرای اقداماتی چون جنگل‌کاری و انتقال آب از ورامین به قم به عنوان عوامل جلوگیری از ظهور ریزگردها در فضای قم خبر داد و افزود: امیدواریم این طرح‌ها موجب کاهش این آلودگی زیستی و محیطی در قم شوند.

انتهای پیام/و10

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول