اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

با فرارسیدن گرما

کوچ عشایر آذربایجان به دامنه سهند مراغه آغاز شد

خبرگزاری فارس: رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری مراغه گفت: کوچ ییلاقی عشایر استان‌های آذربایجان‌شرقی و غربی به 129 هزار هکتار از مراتع ییلاقی سهند در مراغه آغاز شد.

کوچ عشایر آذربایجان به دامنه سهند مراغه آغاز شد

حسین رضوی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در مراغه اظهار کرد: همه ساله با گرم شدن هوا 750 خانوار عشایری به همراه 105 هزار دام کوچ خود را به مراتع سهند آغاز می‌کنند.

رضوی افزود: عشایر سهند همه ساله از شهرهای مراغه، مهاباد، میاندوآب، ملکان، بناب، اسکو، میانه و آذرشهر به سهند کوچ می‌کنند.

وی افزود: این عشایر کوچ خود را از 15 خرداد آغاز و تا 15 شهریورماه در مراتع سهند به دامپروری، تولید گوشت، لبنیات و دیگر فرآورده‌های دامی می‌پردازند.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری مراغه در ادامه افزود: شیر، گوشت و پشم عمده تولیدات عشایر دامنه‌های سهند در طول تابستان است.

وی تصریح کرد: عشایر یا همان مردمان کوچ‌رو، خودکفاترین قوم در ایران هستند که نان بازوی خویش را می‌خورند و با پشتکار فراوان و سازگاری با محیط‌های سخت و دشوار برای بهره‌برداری، عمده‌ترین تولیدکننده بخش کشاورزی، دام و گوشت، کشت و باغ هستند.

رضوی گفت: باید با حمایت و سرمایه‌گذاری لازم در بخش‌های صنایع، خدمات، تولید و اشتغال عشایری به حمایت از تولید ملی رونق بخشید و از نیروی فعال، تحصیلکرده و نیروهای آماده به‌کار عشایر بهره برد.

وی افزود: عشایر بهترین منابع انسانی تامین‌کننده و مقرون به صرفه به لحاظ هزینه تولید برای کشور هستند و عشایر این سرزمین نشان داده‌اند که چگونه با کمترین امکانات، می‌توان بیشترین بهره‌وری را در امور اقتصادی داشت و نان بازوی خود را چگونه خورد.

مراتع سهند به خاطر داشتن آب و هوای خنک و علوفه مناسب از مهم‌ترین مناطق ییلاقی عشایر در شمالغرب کشور است.

انتهای پیام/ل20/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول