اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اردبیل انتقاد کرد

طرح تفصیلی شهرها فاقد جامعیت مسائل زیست محیطی است

خبرگزاری فارس: مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اردبیل گفت: اغلب طرح‌های تفصیلی مصوب شهرهای استان اردبیل فاقد طرح جامع زیست محیطی است که این خود یک نقص و خطای فاحش است.

طرح تفصیلی شهرها فاقد جامعیت مسائل زیست محیطی است

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، علی حمیدی ظهر امروز در همایش محیط زیست و مدیریت شهری در اردبیل اظهار داشت: با نامگذاری پنج ژوئن در 40 سال پیش به نام روز جهانی محیط زیست کشورهای دنیا به این حقیقت معترف شده‌اند که هرگونه کوتاهی و قصور در حوزه زیست محیطی آسیب جدی در زندگی بشر و تحولات قرن معاصر وارد می‌کند.

وی اصلی‌ترین موضوع در این حوزه را توجه به توسعه پایدار با بهره‌گیری از منابع شاخص و سرآمد توصیف کرد و گفت: یکی از این منابع توجه به اقتصاد سبز است که اگر به صورت جدی مورد توجه کشورها قرار گیرد آلودگی‌های زیست محیطی به حداقل رسیده و یک گسترش حقیقی را در حوزه آگاه‌سازی مردم از مسائل زیست محیطی شاهد خواهیم بود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اردبیل خاطرنشان کرد: در پیامی که دبیر کل سازمان ملل به اجلاس ریو+20 که قرار است آخر خرداد ماه به صورت جهانی برگزار شود پیش‌بینی کرده است تا 2050 بیش از 50 درصد جمعیت جهان در شهرها سکونت کرده و شهرها کانون اصلی حضور و جمعیت جهان باشند.

حمیدی یادآور شد: با در نظر گرفتن این پیش‌فرض‌ها و نگاه روشن به افق توسعه شهرها مسائل زیست محیطی مورد توجه جدی قرار گیرد تا در افق روشن توسعه شهرها خلا و کمبودهایی را شاهد نباشیم.

این مسئول بیان داشت: ما بدون نگاه جامع طرح توسعه و جامع شهرها را با سفارش برخی از مسائل و موضوعات در اختیار مشاورانی قرار دادیم که هیچ آشنایی به مسائل زیست محیطی در توسعه شهری ندارند که در این زمینه باید شرح خدمات جامعی نوشته شده و در اختیار مشاوران قرار گیرد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اردبیل افزود: گاه احداث اتوبان، جاده و توسعه برون شهری ما نیز بدون نگاه جامع به مسائل زیست محیطی، فضای سبز، جمع‌آوری آب‌های سطحی و مخاطره‌آمیز بودن ورود آب‌های سطحی به فاضلاب روبرو است که این خود بزرگترین آسیب را در حوزه زیست محیطی به همراه دارد.

حمیدی به غفلت تاریخی در حوزه توسعه فضای سبز مطابق با استانداردها اشاره کرد و ابراز داشت: سرانه فضای سبز اگر در دنیا 15 متر‌مربع است این استاندارد در شهرهای ما بسیار پایین است و این خود نشان‌دهنده یکی از بی‌توجهی‌های تاریخی ما به موضوع توسعه مسائل زیست محیطی است.

وی فرهنگ آپارتمان‌نشینی را یکی از علل و عوامل کم توجهی به توسعه فضای سبز و تغییر رفتار احتمالی در این حوزه برشمرد و گفت: تنها فرهنگ‌سازی جوابگوی اصلاح برخی از رفتارها نیست بلکه در این فرایند باید اعمال قانون و حاکمیت مقررات شود تا به مانند کشورهای پیشرفته رعایت مسائل زیست محیطی نهادینه شده و بدون زور و تهدید و فشار مردم پایبند آن باشند.

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اردبیل در پایان سخنان خود آزمندی بشر را وارد‌کننده مهلک‌ترین ضربه به پیکره محیط زیست و منابع طبیعی اعلام کرد و اظهار داشت: در کشورمان 8 هزار گونه گیاهی وجود دارد که با کل گیاهان قاره سبز برابری می‌کند اما به دلیل بی‌توجهی و بهره‌برداری‌های غیر‌اصولی کاری کردیم که جز افسوس و آه امروز هیچ ثمر و نتیجه‌ای را به دنبال ندارد.

انتهای پیام/خ10/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول