اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

آیت‌الله حائری‌شیرازی:

دستیابی به معارف اهل‌بیت از راه شناخت انسان محقق می‌شود

خبرگزاری فارس: عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: برای دستیابی به معارف اهل‌بیت(ع) و شناخت صحیح آنها لازم است ابتدا به شناخت انسان بپردازیم.

دستیابی به معارف اهل‌بیت از راه شناخت انسان محقق می‌شود

به گزارش خبرگزاری فارس از قم آیت‌الله محی‌الدین حائری‌شیرازی در کنگره ملی حضرت زینب(س) که پیش از ظهر امروز در سالن قدس مجتمع آموزش عالی فقه امام خمینی(ره) قم برگزار شد اظهار کرد: معارف اهل‌بیت(ع) و حضرت زینب(س) مانند اقیانوسی است که نمی‌توان آن را بیان کرد.

وی با اشاره به کرامات خاندان پیامبر(ص) افزود: نمی‌توان به راحتی از فضائل زینب کبری(س) سخن گفت زیرا ایشان در دامان حضرت علی(ع) و فاطمه زهرا(س) پرورش یافته است و حدّ فکری ایشان در اذهان مردم عادی نمی‌گنجد.

عضو مجلس خبرگان رهبری خاطر نشان کرد: معجزات پیامبران و کارهای فوق‌العاده‌ای که آنها انجام می‌دادند در محدوده علم تجربی انسان نیست و این ویژگی درباره علم اهل‌بیت(ع) نیز وجود دارد.

وی با اشاره به کلام امام صادق(ع) بیان داشت: ایشان می‌فرماید «این علم موروثی ماست» و حضرت زینب کبری(س) نیز فرزند چنین ائمه‌ای است.

حائری‌شیرازی به گوشه‌ای از کرامات اهل بیت(ع) مانند الهام قرآن کریم به شخصی چون کربلایی کاظم اشاره کرد و افزود: این معجزه الهی موجب خنثی شدن تلاش کسانی شد که به دنبال اثبات تحریف قرآن بودند.

عضو مجلس خبرگان رهبری با تاکید بر خودشناسی به منظور شناخت دقیق معارف و علوم اهل‌بیت(ع) گفت: چنانچه جامعه ما خواستار تحول در علوم انسانی است، باید مسئله انسان‌شناسی را به گونه‌ای دیگر مورد بررسی قرار دهد.

وی ادامه داد: جامعه ما دچار چنان تحولی شده که رهبر معظم انقلاب می‌فرمایند باید علوم انسانی خود را از قرآن کریم استخراج کنیم.

حائری‌شیرازی با بیان اینکه مطالعه انسان به منظور تبیین معارف اهل‌بیت(ع) ضروری است ابراز کرد: علوم انسانی ما باید دارای منشأ اسلامی باشد.

عضو مجلس خبرگان رهبری جریان اهل‌بیت(ع) را موجب برداشته شدن پرده‌ای از شأن انسانیت دانست و عنوان داشت: علمای بزرگ اسلام از جمله علامه طباطبایی و امام خمینی(ره) همواره بر زیارت ائمه معصومین(ع) و امام‌زادگان تاکید می‌کردند و در همه شرایط به زیارت بارگاه آنها می‌رفتند.

وی با بیان اینکه اقدامات حضرت زینب(س) الگوی تمام انسان‌ها به ویژه زنان است گفت: این بانوی بزرگوار در مجلس یزید نقش خط‌ شکنی و از کار انداختن قدرت اجرایی بنی‌امیه را داشت و پس از آن نوبت به سخنان امام سجاد(ع) رسید و این امر نشان‌دهنده تقسیم کار عجیبی است که میان اهل‌بیت(ع) وجود داشت.

حائری‌شیرازی به خطبه حضرت زهرا(س) اشاره کرد و افزود: این کار حضرت نیز زمینه‌ساز سخنان بعدی امیرالمؤمنین(ع) بود.

عضو مجلس خبرگان رهبری بیان داشت: تفاوت میان اهل بیت(ع) ناشی از اختلاف مسئولیت‌های آنهاست و هر یک از آنها وظایف و مسئولیت‌های خود را به نحو احسن انجام داده و به کمال رساندند.

وی با اشاره به علم حضرت زینب(س) گفت: آن حضرت حتی در دوران خردسالی نیز دارای علم و فضائل فراوانی بود.

حائری‌شیرازی تصریح کرد: در عصر ما، شأن انسان به درستی تعریف نشده و مجهول‌ترین مفهوم در دوره کنونی، خود انسان است.

عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه اباعبدالله(ع) به منظور شناساندن شأن واقعی انسانیت به مردم قیام کرد ادامه داد:  حسین(ع) همان ید بیضا و دست الهی بود که موجب آرامش همگان از جمله حضرت زینب(س) بود.

وی خاطر نشان کرد: در عصر ما محبت انسان‌ها نسبت به یکدیگر مغفول مانده و ضروری است که برای نزدیکی بیشتر به یکدیگر تلاش کنیم.

انتهای پیام/ش10/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول