اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

روایت سید حمید روحانی از حذف تاریخ توسط برخی گرو‌ه‌های معاند

برخی وقایع انقلاب را می‌خواهند سیاسی جلوه دهند/ تاریخ انقلاب هنوز کامل نیست

خبرگزاری فارس: رئیس بنیاد تاریخ‌پژوهی و مورخ برجسته کشور گفت: متاسفانه هیچ‌گونه حمایتی از نگارش تاریخ انقلاب نمی‌شود و آن‌چه که تاکنون در این زمینه نگاشته‌ایم زوایایی از تاریخ انقلاب بوده که خودمان مشاهده کرده‌ایم.

برخی وقایع انقلاب را می‌خواهند سیاسی جلوه دهند/ تاریخ انقلاب هنوز کامل نیست

 حجت‌الاسلام سید حمید روحانی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در یاسوج در پاسخ به این سؤال که در نگارش تاریخ انقلاب چه دسته‌ها و جریانات و گروه‌هایی همواره موضع‌گیری داشته‌اند، اظهار کرد: جریان تحریف تاریخ شگردی بوده که دشمنان ما همواره این خط را دنبال کرده‌اند.

*گروه‌های متعددی به دنبال تحریف تاریخ انقلاب بوده‌اند

 این پژوهشگر و نویسنده برجسته تاریخ معاصر ادامه داد: آن‌ها که به هر طریق نتوانستند نهضت را در هم بشکنند سعی بر این داشتند که نسل‌های بعدی را از مسیر باز دارند و نهضت را این‌ گونه زیر سؤال ببرند.

حجت‌الاسلام روحانی به نمونه‌هایی از این دسیسه‌ها اشاره کرد و گفت: کتاب‌هایی که در دوره پهلوی در مورد نهضت‌های سده اخیر همچون نهضت مشروطیت و تنباکو و نهضت ملی شدن صنعت نفت نگارش شده، وقتی آن‌ها را ملاحظه می‌کنیم پی خواهیم برد که آکنده از دروغ و تحریف و البته تخریب است.

این استاد حوزه و دانشگاه تصریح کرد: سعی دشمن و بدخواهان بر این بوده که به مردم بقبولانند از نهضت مردم کاری ساخته نیست و هر حرکتی که مردم انجام می‌دادند سعی آن‌ها بر این بود که آن را به بیگانگان نسبت دهند.

 *تحریفگران تاریخ به دنبال زیر سؤال بردن امام و انقلاب هستند

 وی گفت: نسبت دادن حرکت‌های مردمی و موفقیت نهضت‌ها به کشورهای استکباری آن زمان از جمله آمریکا و روسیه و انگلیس، از شگردهای تحریف تاریخ بود که از این رهگذر سعی داشتند مردم را نسبت به کارهای بزرگی که انجام داده بودند مأیوس و ناامید سازند.

رئیس بنیاد تاریخ‌پژوهی تصریح کرد: یکی از بزرگترین نقشه‌های تحریفگران تاریخ این بود که واقعیت‌های ما را دگرگون کرده و این‌گونه نهضت‌های مردمی را به مستکبران عالم نسبت دهند که اکنون همان نقشه را دنبال می‌کنند و می‌خواهند امام و انقلاب را زیر سؤال ببرند.

روحانی افزود: در این ارتباط تحریف‌های زیادی در داخل و خارج از کشور شده است و آن ‌چه که اکنون می‌تواند این نقشه‌ها را نقش بر آب کند بیداری اسلامی است.

 *تحریفگران تاریخ انقلاب خواهان حذف تاثیر اسلام از متن تاریخ بودند 

 وی از موضع‌گیری عناصر مخالف و معاند با نظام از بدو نگارش تاریخ انقلاب سخن به میان آورد و گفت: از روز نخستی که کتابم نوشته شد موضع‌گیری‌ها شروع شد به خاطر این ‌که عده‌ای احساس کردند اگر چه در این نهضت دست نداشته‌ایم ولی چرا به دروغ آن‌ها را مطرح نکرده‌ایم.

روحانی به سایر موضع‌گیری‌ها در پیش پای نگارش تاریخ انقلاب اشاره کرد و افزود: عده‌ای نیز سعی کردند که ما در نگارش وقایع، نهضت را از اسلامی بودن آن دور کنیم و باب طبع آن‌ها بنویسیم که نهضت توسط گروه‌های سیاسی به پیروزی رسید و اسلام نقش چندانی در موفقیت آن نداشت.

 *حذف امام از متن تاریخ انقلاب هدف اصلی تحریفگران بود

 این مورخ و پژوهشگر تاریخ معاصر با ذکر این مطلب که هیچ‌گاه نظر آن‌ها را تامین نکردیم، از مخالفت صریح برخی گروه‌ها با امام سخن به میان آورد و گفت: آن‌ها به هیچ وجه نمی‌خواستند امام مطرح شود و هنگامی که امام در نجف و در تبعید به سر می‌برد تلاش بسیاری داشتند که ایشان از عرصه سیاسی حذف و به فراموشی سپرده شود.

 *برخی در فتنه 88 از حقایق و واقعیت‌ها فرار می‌کردند

 روحانی به فتنه 88 نیز اشاره کرد و گفت: در آن بحبوحه ما نیز به مانند بسیاری از دلسوزان نظام وقایع را بیان کردیم ولی متاسفانه برخی از واقعیت‌ها فرار می‌کنند و این‌گونه راضی می‌شوند که حقایق گفته نشود.

رئیس بنیاد تاریخ‌پژوهی عنوان کرد: عده‌ای هستند که وقتی حقایق گفته می‌شود سعی در مقابله دارند و متاسفانه مقابله آن‌ها جنبه علمی ندارد و به دلیل آستانه تحمل پایینی که دارند با جوسازی شروع به اهانت و تخریب می‌کنند که در فتنه 88 از سوی برخی عناصر فتنه و بازی‌خوردگان آن‌ها چنین موضوعاتی را شاهد بودیم.

 * به جز رهبری کمتر کسی در کشور به تاریخ بها می‌دهد

 وی با ابراز تأسف از اینکه در کشور کمتر کسی به تاریخ بها می‌دهد و تاریخ جایگاه خود را به دست نیاورده است، خاطرنشان کرد: ضعف بزرگی در نگارش تاریخ کشور داریم.

این مسئول امور نگارش تاریخ و تاریخ‌پژوه برجسته کشور اذعان کرد: تنها مقام معظم رهبری در حد خود کمک خوبی به ما کرده‌ و در زمینه راهنمایی و ارشادات ما را بی‌بهره نگذاشته‌اند.

حجت‌الاسلام روحانی تصریح کرد: اما این کافی نیست و مسئولان باید وارد میدان شوند و حرکتی شود تا بتوانیم تاریخ انقلاب را به درستی به رشته تحریر درآوریم.

وی یادآور شد: تاریخ انقلاب کامل نیست بلکه زوایایی است از آن چه خود در کوران حوادث حضور داشته‌ایم و متاسفانه باید گفت اکنون هیچ حمایتی از نگارش تاریخ انقلاب نمی‌شود و این موضوع مهم مظلوم واقع شده است.

---------------------------

گفت‌وگو از داریوش بهنیازاده

---------------------------

انتهای پیام/ش10/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول