اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیر امور آب و فاضلاب روستایی نهبندان خبر داد

اختصاص 4 میلیارد تومان اعتبار برای طرح‌های آبرسانی نهبندان

خبرگزاری فارس: مدیر امور آب و فاضلاب روستایی نهبندان از اختصاص مبلغ 4 میلیارد و 22 میلیون تومان در سال جاری به این مجموعه برای اجرای طرح‌های آبرسانی روستایی شهرستان خبر داد.

اختصاص 4 میلیارد تومان اعتبار برای طرح‌های آبرسانی نهبندان

غلامرضا نخعی‌‌زینلی امروز در گفت‌و‌گوی تفصیلی با خبرنگار فارس در نهبندان، اظهار داشت: آب مایه حیات و زندگی انسان‌هاست اما امروزه مردم و انسان‌ها قدر این نعمت گران‌بها را ندانسته و با عدم صرفه‌جویی و با اسراف سبب هدر رفت آن می‌شوند و از طرفی حیات آیندگان را به خطر می‌اندازند.

*فارس: چه تعداد روستای بالای 20 خانوار در نهبندان از آب آشامیدنی سالم برخوردار هستند؟

*نخعی‌زینلی: هم‌اکنون در شهرستان نهبندان تعداد 120 روستای بالای 20 خانوار وجود دارد که از این تعداد در حال حاضر 91 روستا از آب آشامیدنی سالم برخوردار هستند.

همچنین حدود 30 روستای بالای 20 خانوار نهبندان فاقد آب لوله‌کشی و آب آشامیدنی سالم هستند که در صورت اختصاص اعتبارات کافی پروژه‌های آبرسانی را برای این روستاها تعریف و اجرایی می‌کنیم.

*فارس: شاخص آبرسانی روستایی در نهبندان به چه میزان است؟

*نخعی‌زینلی: در حال حاضر شاخص آبرسانی در این شهرستان 80 درصد است در حالی که این شاخص در خراسان‌جنوبی 84.8 درصد است و با اجرای پروژه‌ها و طرح‌های مختلف آبرسانی درصدد هستیم تا شاخص آبرسانی روستایی این شهرستان را بهبود بخشیده و به نرم استانی برسانیم.

*فارس: آبرسانی سیار به چند روستای نهبندان در حال اجراست؟

*نخعی‌زینلی: با توجه به خشکسالی‌های چندین ساله حاکم بر نهبندان برخی از روستاهای شهرستان با مشکل جدی تامین آب رو به رو شدند و بسیاری از قنوات و چشمه‌های آب شیرین در مناطق مختلف این شهرستان بر اثر این پدیده خشک شده و روستاییان درخواست‌های فراوانی برای تامین آب آشامیدنی از مسئولان به ویژه امور آب و فاضلاب روستایی نهبندان دارند.

در حال حاضر 80 روستای این شهرستان اعم از روستاهای بالای 20 خانوار و روستاهای زیر 20 خانوار با تانکر آبرسانی می‌شوند که این مهم توسط چهار دستگاه تانکر دولتی و خصوصی محقق می‌شود.

ماهانه میانگین آب حمل شده توسط تانکرهای سیار برای روستاهای فاقد آب آشامیدنی نهبندان 6 هزار مترمکعب برآورد می‌شود.

*فارس: اعتبارات مصوب و اختصاص یافته به این نهاد در سال جاری چگونه بوده است؟

*نخعی‌زینلی: در سال مالی جاری اعتباری معادل 4 میلیارد و 420 میلیون تومان از منابع مختلف اعتباری برای پروژه‌های امور آب و فاضلاب روستایی نهبندان مصوب شد.

این میزان اعتبار در قالب 340 میلیون تومان از محل تملک، یک‌میلیارد و 60 میلیون تومان از محل دو درصد نفت، 700 میلیون تومان از محل ماده 180، 290 میلیون تومان از محل اعتبارات خشکسالی و 780 میلیون تومان از محل طرح توسعه نهبندان برای این مجموعه مصوب شده است.

در سال مالی جاری هیچ‌گونه اعتباری از محل منابع ملی برای طرح‌های آبرسانی امور آب و فاضلاب روستایی نهبندان در نظر گرفته نشد.

از این میزان اعتبار مصوب تاکنون مبلغ 4 میلیارد و 22 میلیون تومان اختصاص و جذب شده است که برای تکمیل و اجرای پروژه‌های مختلفی هزینه شده و برخی از این پروژه‌ها به بهره‌برداری رسیده و برخی دیگر نیز در حال اجرا است.

*فارس: چه تعداد روستا در سال گذشته و جاری از آب آشامیدنی سالم برخوردار شدند؟

*نخعی‌زینلی: با اختصاص اعتبارات مناسب از منابع مختلف اعتباری در سال گذشته و جاری توانستیم کار آبرسانی به 13 روستای این شهرستان را به سرانجام برسانیم.

با اجرای طرح‌های آبرسانی و رساندن آب به این 13 روستا حدود یک‌هزار خانوار روستایی از نعمت آب آشامیدنی سالم برخوردار شدند.

*فارس: هم‌اکنون چند پروژه آبرسانی در نهبندان در حال اجرا است؟

*نخعی‌زینلی: در حال حاضر در این شهرستان تعداد هفت پروژه شامل آبرسانی مجتمع‌های گرو و چشمه‌زرد، سلطانی، حسن‌آباد کرق‌سنگ، ده‌شیخ، منگنه‌ای و هشتوگان در دست اجراست.

با تکمیل و بهره‌برداری از این هفت پروژه که کار آبرسانی به 17 روستا را محقق می‌سازد،  بیش از 500 خانوار روستایی از نعمت آب آشامیدنی سالم برخوردار می‌شوند.

هم‌اکنون هفت پروژه آبرسانی روستایی نهبندان بیش از 70 درصد پیشرفت فیزیکی دارند و تا هفته دولت تکمیل و آماده بهره‌برداری می‌شوند.

*فارس: برای سال مالی 91 چه تعداد پروژه آبرسانی را برای نهبندان پیشنهاد دادید؟

*نخعی‌زینلی: از محل اعتبارات سال مالی جاری تعداد 12 پروژه آبرسانی روستایی برای برخورداری 300 خانوار منطقه عرب‌خانه نهبندان با بیش از 4 میلیارد و 500 میلیون تومان پیشنهاد شده است .

در صورتی که اختصاص اعتبارات برای طرح‌های پیشنهادی به موقع و کافی باشد، می‌توانیم تا پایان سال جاری بیشتر این پروژه‌ها را تکمیل و آماده افتتاح کنیم.

*فارس: در ارتباط با مجتمع آبرسانی منطقه شاهکو نهبندان بگویید؟

*نخعی‌زینلی: به منظور رفع مشکل آب آشامیدنی سالم و برای آبرسانی و بهره‌مندی مردم هشت روستای منطقه شاهکو طرحی با عنوان "مجتمع آبرسانی شاهکو" تعریف شده است.

در حال حاضر مطالعات اجرای پروژه مجتمع آبرسانی شاهکو انجام و یک حلقه چاه در محدوده مجتمع حفر شده است.

فرماندار نهبندان در بازدید از منطقه شاهکو و در جمع مردم قول مساعد داده تا مبلغ 800 میلیون تومان برای فاز نخست این مجتمع در سال مالی 91 اعتبار بگذارد که با تحقق این مهم به‌زودی عملیات اجرایی فاز نخست مجتمع آبرسانی شاهکو آغاز می‌شود.

همچنین با اجرای فاز نخست مجتمع آبرسانی شاهکو در سال جاری تعداد چهار روستای دهو، ایواسک، آتشکده سفلی و آتشکده علیا از نعمت آب سالم برخوردار می‌شوند و با اجرایی شدن و بهره‌برداری از فاز دوم این مجتمع در سال آینده چهار روستای دیگر این منطقه شامل روستاهای کلاته‌رئیس، جنگل، رودگر و کلاته‌سرخ از مزایای آب آشامیدنی بهره‌مند می‌شوند.

انتهای پیام/خ10/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول