اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

در گفت‌وگو با فارس عنوان شد

طلای سرخ کردستان در سرازیری تولید

خبرگزاری فارس: اگرچه کردستان رتبه نخست تولید توت‌فرنگی کشور را داراست اما اکنون سایه رقابت علمی در تولید این محصول در سایر استان‌ها، رتبه نخست کردستان را در سرازیری سقوط قرار داده است.

طلای سرخ کردستان در سرازیری تولید

به گزارش خبرگزاری فارس از سنندج، کردستان را همواره با تولید توت‌فرنگی‌ خوشمزه آن می‌شناسند و سخن از تولید این محصول ارزشمند که به نام یاقوت کردستان نیز شناسانده شده، در اقصی نقاط کشور بر سر زبان‌ها است.

زمانی شاهد تولید 90 درصد توت‌‌فرنگی کشور در کردستان بودیم و بعد از چند سال این میزان به 80 درصد و امسال هم به 60 درصد کاهش یافته است.

اگر این روال همواره ادامه داشته باشد زمانی خواهد رسید که دیگر سخنی از تولید توت‌فرنگی در کردستان بر سر زبان‌ها نبوده و رتبه برتر تولید این محصول به دیگر نقاط کشور واگذار شود.

استفاده از تکنولوژی‌ و فناوری‌های نوین در عرصه کشاورزی به‌ویژه در زمینه توت‌فرنگی و کشت این محصول در واحدهای گلخانه‌ای رقابت را برای تولیدکنندگان در فضای باز سخت کرده است.

* عدم تحقق وعده مسئولان

به گفته فواد شکوهی توت‌فرنگی کار کردستانی، با سفر رهبر به استان و نگاه حکیمانه ایشان به این محصول، کانون هماهنگی دانش و صنعت این محصول در کردستان تشکیل شد ولی علی‌رغم کارها و اقدامات مطلوبی که انجام شده بسیاری از مشکلات به قوت خود باقی است.

وی نداشتن جاده بین مزارع و باغات استان را یکی از مشکلات توت‌فرنگی‌کاران دانست و اظهار داشت: این محصول در روستاهای استان هنوز هم با استفاده از چهارپایان حمل‌ونقل می‌شود.

وی نبود صنایع تبدیلی وعدم خرید تضمینی توت‌فرنگی از سوی دولت را از دیگر مشکلات توت‌فرنگی‌کاران استان ذکر کرد.

این توت‌فرنگی‌کار کردستانی به وعده مسئولان مبنی بر توزیع و صادرات توت‌فرنگی از طریق فرودگاه سنندج به دیگر استان‌ها و کشورهای همسایه اشاره کرد و افزود: بعد از گذشت چند سال هنوز این وعده محقق نشده است.

شکوهی‌نصب دستگاه پیش سردکن در مزارع توت‌فرنگی را جوابگوی تمامی توت‌فرنگی‌کاران استان ندانست و عنوان کرد: این دستگاه باید در اختیار تمامی تولیدکنندگان قرار گیرد وتولید آن در اندازه کوچک‌تر می‌تواند این امر را محقق کند.

وی با یادآوری شعار دولت مبنی بر حمایت از قشر مستضعف جامعه، کشاورزان را جزو اقشار ضعیف خواند و خواستار سرمایه‌گذاری دولت در عرصه صنایع تبدیلی توت‌فرنگی شد.

* تفاوت قیمت توت‌فرنگی

بانوی جیرفتی که به تولید توت‌فرنگی می پردازد نیز با اشاره به وجود بیش از 100 هکتار گلخانه تولید توت‌فرنگی در این شهرستان، گفت: در حدود 10 ماه از سال توت‌فرنگی در جیرفت تولید می‌شود.

رقیه رستمی به تفاوت و مزیت تولید توت‌فرنگی در جیرفت با کردستان اشاره کرد و افزود: متوسط تولید توت‌فرنگی در جیرفت 30 تن در هکتار است که این میزان در کردستان 12 تن در هکتار است.

وی تولید سالانه این محصول را در جیرفت بیش از 3 هزار تن ذکر کرد و بیان داشت: از تولید توت‌فرنگی در جیرفت در سال 12 میلیارد تومان درآمد حاصل می‌شود.

وی داشتن قیمت مناسب توت‌فرنگی در جیرفت را ناشی از تولید خارج از فصل این محصول خواند و عنوان کرد: متوسط قیمت هر کیلو توت‌فرنگی 4 هزار تومان است که امسال تا کیلویی 16 هزار تومان نیز در جیرفت به فروش رسیده و این در حالی است که توت‌فرنگی در مزارع استان کردستان به قیمت هر کیلو یک هزار تومان از کشاورزان خریداری می‌شود.

رستمی تصریح کرد: توسعه و افزایش تولید توت‌فرنگی در جیرفت موجب کاهش میزان رتبه تولید این محصول در کردستان شده است.

وی عدم تولید نهال سالم را از مشکلات واحدهای گلخانه‌ای در جیرفت دانست و یادآور شد: هر سال 6 میلیون نهال در جیرفت خریداری می‌شود که قسمتی از آن به‌دلیل حمل‌ونقل نامناسب از بین می‌رود.

محمدرضا قناعی از توت فرنگی‌کاران استان البرز نیز به خبرنگار فارس گفت: سطح زیرکشت توت‌فرنگی در البرز 70 هکتار و بیشتر به صورت کشت هیدروپونیک است.

وی مجموع تولید سالیانه این محصول در استان البرز را 4 هزار و 500 تن اعلام کرد و افزود: در این استان به ازای هر هکتار 80 تا 100 تن توت‌فرنگی برداشت می‌شود.

وی به بیان اهمیت کشت گلخانه‌ای پرداخت و اظهارداشت: افزایش جمعیت و نیاز بیشتر مردم به مواد غذایی ضرورت بهینه‌سازی مصرف آب، افزایش عملکرد در واحد سطح از موارد ضرورت توسعه کشت‌های گلخانه‌ای است.

قناعی بهره‌گیری از زمین‌های غیر قابل کشت، صرفه‌جویی در مصرف آب، افزایش بازدهی و کنترل دقیق آفات و بیماری‌ها را از مزیت‌های کشت هیدروپونیک ذکر کرد.

وی با انتقاد از عملکرد و نحوه فعالیت کانون توت‌فرنگی ایران تصریح کرد: کانون باید دارای شاخص‌ها و نمودهایی باشد که سراسری بودن آن را نشان دهد.

وی خاطرنشان کرد: عدم ذکر اطلاعات مربوط به کشت توت‌فرنگی در استان‌های مختلف کشور در کتابچه‌های توزیع شده در جشنواره توت‌فرنگی حاکی از عدم توجه مسئولان کانون به دیگر استان‌های مستعد تولید این محصول است.

*تولید سالانه 24 هزار تن توت‌فرنگی در کردستان

رئیس سازمان جهادکشاورزی کردستان نیز از تولید 60 درصد توت‌فرنگی کشور در استان خبر داد و اظهار کرد: سالانه 24 هزار تن توت‌فرنگی در کردستان تولید می‌شود.

ابراهیم حسن‌نژاد تصریح کرد: امسال بیش از دو هزار و 100 هکتار از اراضی استان زیرکشت توت‌فرنگی قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه کل نشاء توت‌فرنگی کشور در کردستان تولید می‌شود، بیان داشت: در حال حاضر دو مرکز کشت بافت در استان وجود دارد که تا دو ماه آینده نشاء تولیدی به گلخانه‌ها و مزارع کل کشور منتقل می‌شود.

وی یکی از مشکلات اساسی توت‌فرنگی‌کاران استان را نبود ماشین‌آلات و تجهیزات مورد نیاز ذکر کرد و گفت: توسط کانون توت‌فرنگی دستگاهی تهیه شده که باید مهندسی معکوس روی آنها صورت گرفته و سپس به تولید انبوه برسد.

رئیس سازمان جهادکشاورزی کردستان از دیگر برنامه‌های کانون توت‌فرنگی را تهیه ماشین‌های یخچال‌دار عنوان کرد.

توت‌فرنگی به‌عنوان یکی از مهم‌ترین محصولات کشاورزی استان نقش تعیین‌کننده‌ای در زندگی کشاورزان دارد و این امر توجه بیشتر مسئولان را می‌طلبد که در راستای مکانیزه کردن و توسعه فناوری‌های نوین در این رابطه گام‌های بیشتری بردارند.

امید است با مکانیزه کردن مزارع توت‌فرنگی کردستان، بار دیگر تولید 80 و 90 درصدی توت‌فرنگی کشور در این استان زرخیز را شاهد باشیم.

============

گزارش از: چنور صادقی

============

انتهای پیام/غ10/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول