اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل دفتر میوه وزارت جهاد کشاورزی:

سطح زیرکشت توت‌فرنگی در ایران به 10 هزار هکتار می‌رسد

خبرگزاری فارس: مدیرکل دفتر میوه وزارت جهاد کشاورزی گفت: سطح زیرکشت توت‌فرنگی در ایران تا پایان برنامه پنجم توسعه به 10 هزار هکتار خواهد رسید.

سطح زیرکشت توت‌فرنگی در ایران به 10 هزار هکتار می‌رسد

به گزارش خبرگزاری فارس از سنندج، رحمت‌الله پریچهر ظهر امروز در اختتامیه نخستین همایش ملی توت‌فرنگی در سنندج اظهار کرد: کردستان همچنان بیشترین سطح زیرکشت توت‌فرنگی را در کشور دارد.

وی تصریح کرد: بعد از کردستان، مازندران هزار و 145 هکتار، گلستان 573 هکتار، گیلان 76 هکتار و استان البرز هم 60 هکتار سطح زیرکشت محصول توت‌فرنگی را دارند.

وی به روند تغییرات تولید توت‌فرنگی در 10 سال گذشته اشاره کرد و اظهار داشت: از سال 81 تاکنون به غیر از سال 78 که به‌دلیل وقوع سرمازدگی میزان تولید توت‌فرنگی کاهش یافت، شاهد روند افزایشی تولید این محصول در کشور بوده‌ایم.

مدیرکل دفتر میوه وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه کشور ما از نظر صادرات توت‌فرنگی جایگاه مناسبی ندارد، گفت: میزان صادرات توت‌فرنگی در سال گذشته 3 تن بوده که این میزان بسیار کم بوده و باید به این حوزه توجه بیشتری شود.

پریچهر یکی از اهداف و برنامه‌های پنجم توسعه را افزایش سطح زیرکشت‌ توت‌فرنگی ذکر کرد و بیان داشت: 4 هزار هکتار توت‌فرنگی باید تا پایان برنامه پنجم توسعه در کشور ایجاد شود تا این سطح به 10 هزار هکتار برسد.

وی یکی از مشکلات توت‌فرنگی کشور را پایین بودن تنوع ارقام این محصول خواند و از بخش خصوصی خواست در راستای وارد کردن ارقام با عملکرد و ماندگاری بیشتر گام بردارند.

وی عدم اطلاع باغداران در زمینه مدیریت باغ و مسائل فنی تولید، پایین بودن ضریب مکانیزاسیون در مراحل مختلف کاشت، داشت و برداشت، بالا بودن قیمت تمام شده محصول را از دیگر تنگناها و مشکلات تولید توت‌فرنگی در کشور ذکر کرد.

مدیرکل دفتر میوه وزارت جهادکشاورزی ادامه داد: بالا بودن درصد ضایعات به‌ویژه در مرحله بعد از برداشت، سرمایه‌گذاری محدود در زمینه صنایع بسته‌بندی و تبدیلی، کمبود سرخانه و سیستم پیش‌سردکننده، کمبود وسایل نقلیه مناسب و کمبود نشاء سالم از دیگر مشکلات بخش تولید توت‌فرنگی است.

پریچهر خاطرنشان کرد: در استان‌های مستعد تولید توت‌فرنگی وزارت جهاد از تولیدکنندگان نشاء سالم با اعطای تسهیلات موردنیاز حمایت می کند.

وی به اقدامات انجام شده در زمینه افزایش تولید توت‌فرنگی اشاره کرد و اظهار داشت: جایگزینی ارقام قدیمی با جدید و تجاری، ترویج استفاده از پیش‌سردکننده در کشور و پرداخت تسهیلات برای تولید نشاء توت‌فرنگی را از اقدامات و فعالیت‌های وزارت جهاد در زمینه افزایش تولید توت‌فرنگی است.

وی در پایان گفت: برنامه‌ریزی برای تولید و توزیع نشاء توت‌فرنگی و اختصاص یارانه به آن، توسعه کشت گلخانه‌ای به منظور تامین میوه‌های خارج از فصل و ترغیب بخش خصوصی در وارد کردن اقلام تجاری از اقدامات این وزارتخانه است.

انتهای پیام/ش20/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول