اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

عضو شورای علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی:

عصمت و علم امامت در فقیه تجلی پیدا می‌کند

خبرگزاری فارس: عضو شورای علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی گفت: صفت علم امامت برای کمال بوده و صفت عصمت امامت برای اعتمادسازی است و این علم و عصمت در سیمای فقیه عادل به صورت علم به فقه و عدالت جلوه می‌کند.

عصمت و علم امامت در فقیه تجلی پیدا می‌کند

به گزارش خبرگزاری فارس از قم آیت‌الله محمدحسن فاضل‌گلپایگانی پیش از ظهر امروز در نشست مبانی و کارکردهای ولایت فقیه که در تالار معرفت پژوهشگاه علوم و اندیشه اسلامی برگزار شد با اشاره به اهمیت بحث ولایت فقیه اظهار کرد: با توجه به گستردگی مسئله ولایت فقیه باید به صورت گسترده در زمینه ولایت فقیه بحث شود، زیرا بحث ولایت ریشه در عمق تاریخ بشریت دارد.

وی خاطر نشان کرد: ولایت فقیه از دوران پیامبر اکرم(ص) و امیرمؤمنان(ع) آغاز نشده و ولایت فقیه به معنای حاکمیت خدا در زمین بوده زیرا حق مالکیت از آن خداست.

عضو شورای علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی ادامه داد: خدا تنها کسی است که حق مالکیت در زمین داشته و می‌تواند به امر و نهی بپردازد.

وی یادآور شد: سلسله انبیا و اوصیا تنها کسانی هستند که خداوند برای آنها حق اعمال حاکمیت را قرار داده است ولی باید در نظر داشت حاکمیت از آن خدا بوده و آنها تنها مجری هستند.

فاضل‌گلپایگانی با بیان اینکه حضرت حق پیش از به وجود آوردن جامعه، سیستم رهبری آن را پیش‌بینی کرده است گفت: لازم است جامعه صحیح مدیریت شود تا در مسیر تکامل ارتقا پیدا کند.

وی خاطر نشان کرد: عصر غیبت کبری تداوم‌بخش نبوت و امامت بوده که از آغاز خلقت برای جامعه تدارک دیده شده و این بهترین نوع رهبری بوده که خدا در نظر گرفته است.

عضو شورای علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی عنوان داشت: انبیاء آمدند تا آنچه جامعه نیاز دارد را دریافت و ابلاغ کرده و به اجرا بگذارند و در نهایت مدیریت جامعه را بر عهده بگیرند.

وی با بیان اینکه انبیا و اوصیا برگزیدگان حضرت حق هستند گفت: پیامبران پیش از نبی مکرم اسلام مبعوث شدند تا لا اله را به کرسی نشانده تا در دوران رسول خدا(ص) الا الله حاکم شود و این مأموریت انبیا بوده که از سوی خداوند به آنها ابلاغ شده است.

فاضل‌گلپایگانی تاکید کرد: همه امور و احکام باید از طریق علما به جریان افتد و هر آنچه غیر از این مورد باشد مشروعیت ندارد.

وی با بیان اینکه پیامبر اکرم(ص) و امام باید مسلح به سلاح علم و عصمت باشند گفت: صفت علم برای کمال بوده و صفت عصمت برای اعتمادسازی است و این علم و عصمت در سیمای فقیه عادل به صورت علم به فقه و عدالت جلوه می‌کند.

عضو شورای علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با بیان اینکه فقیه عادل در حقیقت وجود کمرنگ پیامبر و امام در عصر غیبت است افزود: فقیه عادل در عصر غیبت همانگونه که پیامبر و امام اداره جامعه را در ابعاد مختلف سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و نظامی بر عهده داشت باید ایفای نقش کند.

وی عنوان داشت: مسئله ولایت فقیه امری نظری نیست بلکه بدیهی بوده و در واقع ولایت فقیه حاکمیت حق در زمین است و بدون این اصل حکومت مشروعیت ندارد.

انتهای پیام/ع20/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول