اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

حرکت در مسیر یک طرفه است

نقدی بر برنامه تلویزیونی بررسی وضعیت تیم مس

خبرگزاری فارس: در حالی که اغلب رسانه‌های استانی سیما همیشه با نگاه و افق روشنی مسیر را برای حمایت از ورزش و تیم‌های ورزشی استان‌های خود فراهم می‌کنند در سیمای مرکز کرمان دقیقاً عکس این مسئله در حال رخ دادن است.

نقدی بر برنامه تلویزیونی بررسی وضعیت تیم مس

به گزارش خبرگزاری فارس از کرمان، در حالی که اغلب رسانه‌های استانی سیما همیشه با نگاه و افق روشنی مسیر را برای حمایت از ورزش و تیم‌های ورزشی استان‌های خود فراهم می‌کنند در سیمای مرکز کرمان دقیقاً عکس این مسئله در حال رخ دادن است.

زمانی که لیگ یازدهم فوتبال کشور آغاز شده بود‌ و مردم و هواداران زیادی به انتظار پخش مستقیم مسابقات دو تیم مس کرمان و سرچشمه از شبکه استانی کرمان بودند چند مسابقه نخست این تیم‌ها در هفته‌های نخستین لیگ بر خلاف تصور همه روی آنتن نرفت تا بار دیگر مانند فصل گذشته شایعاتی زیادی در این زمینه در مورد اختلاف نظر مالی مسئولان باشگاه صنعت مس و صدا و سیمای مرکز کرمان در  شهر منتشر شود.

در هر حال این شائبه بعد از چند هفته رفع شد و رسانه ملی سرانجام مسابقات تیم‌های کرمان در لیگ برتر فوتبال را پوشش داد، اما آنچه طی فصل به راحتی برای اهالی فوتبال و کارشناسان فوتبال هویدا و آشکار شده بود، اختلافات کهنه و پشت پرده برخی عوامل پخش مسابقات با مسئولان باشگاه صنعت مس بود.

اختلافاتی که حتی در حین انجام گزارش مسابقات صنعت مس عیان شد، جایی که گزارشگر رسانه ملی که موظف به رعایت بی‌طرفی و انجام گزارش فوتبال برای مخاطبان آن شبکه است‌ با کنایه‌های خود‌ مدیر‌عامل باشگاه را مورد خطاب قرار می‌داد که حتی گاه به برخوردهای بعد از بازی طرفین هم می‌رسید.

همه ما می‌دانیم که رعایت اصل بی‌طرفی مهم‌ترین وجه کاری رسانه ملی و یک برنامه است که توجه به این اصل می‌تواند در جذب مخاطبان و طرفداران یک برنامه تأثیر‌گذاری بسیاری داشته باشد، اما گویا این مسئله در کرمان به فراموشی سپرده شد و نشست نقد و بررسی وضعیت تیم فوتبال صنعت مس در حالی روی آنتن سیمای مرکز کرمان می‌رود که مشخصاً حال و احوالات این برنامه حکایت از همه نوع دغدغه خاطری به غیر از وضعیت تیم صنعت مس و شرایط این تیم پیش از آغاز لیگ برتر دارد.

در این برنامه ‌سید‌ نصرالله گنجعلیخانی‌ مدیر‌عامل باشگاه صنعت مس که گویا به عنوان سیبل قبل از برنامه در کانون انتقادات قرار می‌گیرد‌ به عنوان یکی از مسئولان باشگاه به این برنامه دعوت می‌شود و در سویی دیگر امیری‌خراسانی به عنوان کارشناس فوتبال و به ‌عنوان منتقد، قصد موشکافی مسائل و مشکلات باشگاه را دارد.

در این بین مجری برنامه نیز با ژست‌ها‌ و کلام‌های خاص‌ خود قصد داشت تا به مخاطب القا کند تا عادل فردوسی‌پورِ این برنامه است و قطع به یقین اوست که می‌تواند با ایفای این نقش اثر‌گذاری خاصی در جذب مخاطب برای برنامه خود داشته باشد.

اما در سوی دیگر میدان ‌حمید حاج‌اسماعیل‌زاده‌ هم از طریق امواج تلفنی انتقادات تند خود را متوجه مدیر‌عامل باشگاه و سایر اعضای هیئت مدیره می‌کرد، جالب آن که انتقادات وی در حالی مطرح شد که خود وی در ابتدای فصل گذشته‌ و درست در همین ایام در کار گروه نقل و انتقالاتی باشگاه مس حضوری فعال داشت.

انتقادات این مدرس فوتبال در حالی شدت بیشتری به خود می‌گرفت که وی فراموش کرده بود خود در بستن و شکل‌گیری این تیم در فصل گذشته نقش بالایی داشته است.

وی که فصل گذشته در این روزها سمت ‌معاون‌ فنی‌ باشگاه را بر عهده داشت، خود باید در مقام پاسخگویی قرار می‌گرفت و در زمینه جذب بازیکنان و سایر مسائل باشگاه به افکار عمومی توضیح می‌داد، اما هدف کلی این برنامه را در دو بخش می‌توان تفسیر کرد، حمید حاج‌اسماعیل‌زاده مدیر‌عامل یک ماهه و قائم‌مقام سابق‌ باشگاه صنعت مس کرمان در حالی قصد موشکافی حوادث و اتفاقات‌ مس در این فصل از مسابقات را داشت که صحبت‌های وی قبل از آنکه نقد یک کارشناس بی‌طرف را به دنبال داشته باشد، بیشتر بوی اثبات حقانیت داشت.

در این بین مجری برنامه نیز که باید نقش یک عنصر بی‌طرف را ایفا می‌کرد، سعی داشت تا در این نقدهای آتشین نسبت به مدیر‌عامل باشگاه حضور فعال داشته باشد، جالب آن که ‌مجری حاضر نشد این مسئله را عنوان کند که تیمی را که گنجعلیخانی در لیگ به عنوان تیم 16 جدول در هفته هشتم تحویل گرفته در پایان لیگ در چه جایگاهی تحویل مردم این استان داده است.

اما ‌مجری برنامه در قسمت دیگری از برنامه با پشت خط آوردن ‌حسین منصوری‌ مدیر‌عامل باشگاه صنایع مس سرچشمه نیز قصد داشت تا به مخاطب القا‌ کند مدیران ارشد شرکت ملی مس ایران بین دو باشگاه مس کرمان و سرچشمه تفاوت قائل شده‌اند که منصوری در پاسخ به این سئوال مجری برنامه این مسئله را انکار کرد و ‌مجری بار دیگر با اتکا به کلام‌های مجری مطرح برنامه ورزشی ‌90‌ به دنبال سوق دادن ذهن مخاطب به سوی دیگری بود.

به هر حال‌ نظرات و سلایق همه افراد به خودی خود و در هر جایگاهی مهم و قابل احترام است، اما آیا یک مجری برنامه رسانه ملی می‌تواند نظرات شخصی خود را به ذهن مخاطب در نقش رسانه ملی القا کند.

در بخش دیگری از برنامه نیز سناریوی دیگری کلید زده شد و آن تخریب ستاد بحران بود، البته قطع به یقین این ستاد عاری از نقد نیست و انتقاداتی به آن وارد است، اما نکات و پیامدهای مثبت تشکیل این ستاد به واقع بیشتر از معایب آن بود.

اکنون طیف خاصی با نشانه رفتن برخی معایب و بزرگ ساختن آنها قصد دارند تا تشکیل این ستاد را به باد انتقاد گرفته و آن را غیر کارا جلوه دهند در واقع مجری برنامه تشکیل این ستاد و حضور پرشور هواداران در ورزشگاه شهید باهنر شهر کرمان را به احساس خطری مرتبط کرد که از ناحیه خود‌ هواداران مس و به صورت خودجوش ایجاد شده است.

البته در اینکه هواداران فهیم ‌مس کرمان ‌در هفته‌های پایانی نسبت به نتایج تیمشان احساس خطر کرده و مسیر حضور در ورزشگاه را برای پر کردن صندلی‌های خالی این ورزشگاه را در پیش گرفتند، هیچ‌ شکی نداریم، اما آیا می‌توان حجم وسیع تبلیغات و اطلاع‌رسانی‌های همکاران خود در رسانه‌ها و روابط عمومی باشگاه را که خود عنصری از اعضا تشکیل دهنده این ستاد بودند را نادیده گرفت.

اینکه مسئولان باشگاه توانستند با توجه به سیاست‌گذاری‌های خود در مدت کوتاهی خیل عظیم جمعیت را به ورزشگاه شهید باهنر شهر کرمان بکشانند، جای تقدیر ندارد‌ در حالی که خود مسئولان باشگاه به اشتباهات خود در زمینه ضعف روابط عمومی از ابتدای فصل پی برده‌اند و به آن اذعان داشتند با تشکیل ستاد قصد جبران این ضعف را داشتند.

تیمی که در پایان لیگ با توجه به تمام‌ حوادث و رخداد‌های یک فصل پر فراز و نشیب از انتهای جدول به جایگاه تک رقمی دست می‌یابد مستلزم تقدیر و شایستگی‌های بیشتری است تا حمله و انتقادهای تند و بی‌رحمانه.

اگر مسئولان رسانه ملی در وهله نخست قصد موشکافی اتفاقات و حوادث باشگاه را داشتند، آیا بهتر نبود در گام نخست برای اثبات دوستی‌ها و  تعاملات هر چه بیشتر از هم اکنون همگی ‌طبل حمایت از این تیم به صدا در آوریم و در گام بعد نقد و انتقادهای منصفانه خود را مطرح کنیم.

چرا خیلی‌ها حلقه اتحاد و دوستی را که در هفته‌های پایانی نقش زیادی در کسب نتایج صعودی تیم را داشت به فراموشی سپرده و از اکنون به فکر تخریب و جدا ساختن حلقه‌های اتحاد هستند، حلقه‌های اتحادی که اگر بار دیگر و از هم اکنون برای موفقیت مس و اعتبار کرمان در کنار هم قرار گیرند، یقیناً چیزی غیر از موفقیت و سربلندی دیار کریمان را به دنبال ندارد.

مسئله جالب‌تری که مجری برنامه و عوامل برنامه ورزشی سیمای کرمان به راحتی از کنار آن گذشتند و حتی به نوعی از آن فرار کردند به نتایج ستاد بحران ارتباط داشت، ستاد بحران و یا هر ستاد دیگری در پایان فصل کارنامه و عملکرد مثبتی را مس کرمان داشت.

مس کرمان در پنج مسابقه پایانی فصل، 11 امتیاز از 15 امتیاز ممکن را کسب کرده و برخی همچنان از طریق رسانه ملی در صدد انکار این مسئله هستند.

به چه دلیل شبکه کرمان‌ طی مدت زمانی که لیگ یازدهم ‌پایان یافته در مورد تیم مس سرچشمه برنامه خاصی نداشت و به موشکافی دلایل سقوط این تیم نپرداخت، چرا باید عملکرد مثبت رسانه مرکز کرمان با روی آنتن رفتن برنامه‌هایی از این دست تحت‌شعاع قرار گیرد.

آیا بهتر نیست رسانه ملی برای جای حمایت همه جانبه از تیم محبوب استان کرمان زمینه‌سازی مناسبی برای ایجاد آرامش روحی و روانی در بین مسئولان و هواداران مس در فصل نقل و انتقالات ایجاد کند.

به دوستان و همکاران محترم برای پی بردن به بسیاری از حقایقی که نقش تأثیر‌گذاری در ذهن مخاطبان فوتبال در این بخش دارند، توصیه می‌کنم بازی‌های تیم‌های فولاد مبارکه سپاهان و ذوب‌آهن ‌را به هنگام پخش از شبکه سیمای اصفهان ‌حتماً دنبال کنند تا به خوبی متوجه حمایت‌های یار دوازدهم، "‌مرکز سیما" شوند.

................................

یادداشت از عباس آقاملایی

................................

انتهای پیام/ب10/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول