اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

در پی تغییرات نمرات دانشجویان چند موسسه آموزش عالی در مشهد

هکر پورتال آموزشی موسسات آموزش عالی مشهد دستگیر شد

خبرگزاری فارس: روابط عمومی دانشگاه فردوسی مشهد اعلام کرد: هکر پورتال آموزشی چند موسسه آموزش عالی در مشهد، دستگیر شد.

هکر پورتال آموزشی موسسات آموزش عالی مشهد دستگیر شد

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، به نقل از روابط عمومی دانشگاه فردوسی مشهد، هکر پورتال آموزشی چند موسسه آموزش عالی در مشهد دستگیر و تحویل مقامات قضایی شد.

در اطلاعیه روابط عمومی دانشگاه فردوسی مشهد آمده است: «متاسفانه تقلب آموزشی به صورت تغییر نمرات دروس توسط معدودی از دانش‌آموزان و دانشجویان در سیستم‌های آموزشی همیشه وجود داشته است و دغدغه متولیان نیز این بوده است که با تدبیر و بهره‌گیری از ابزارهای جدید، احتمال وقوع این رخداد را به حداقل ممکن برسانند.

در مورد اخیر و در سال 1390، فردی با دسترسی غیر مجاز به روش‌های مهندسی اجتماعی، و نه فنی و نرم‌افزاری، به پورتال آموزشی دو یا سه موسسه آموزش عالی غیرانتفاعی مشهد، نسبت به شناسایی افراد دارای نمرات پایین اقدام نموده و با ایجاد ارتباط الکترونیک با آنها و در قبال دریافت وجه، نسبت به تغییر نمرات ایشان اقدام می‌کرده است.

 بر این اساس و با اطلاع موسسه‌های مذکور و بررسی‌های اولیه کارشناسان دانشگاه فردوسی مشهد و شناسایی روش نفوذ، پیشنهاد پی‌گیری از طریق مبادی قانونی و پلیس فتا ارائه شد که در نهایت با ردگیری هکر در فضای مجازی، وی شناسایی و دستگیر شده است.

متعاقب این امر، در سه ‌ماهه اول سال 1391، خبر دستگیری وی، چندین بار توسط پلیس فتا در اختیار جراید و رسانه‌ها قرار گرفته است که با عنوان «دستگیری هکر سایت‌های دانشگاهی مشهد» در رسانه‌های دیداری و شنیداری و مجازی، به دفعات منتشر شده است، به‌ گونه‌ای که خواننده معمولی، استنباط دستگیری چندین هکر سایت‌های دانشگاهی مشهد در سال 1391 را می‌کند.

این در حالی است ‌که فقط موضوع دسترسی غیر مجاز و نفوذ به پورتال آموزشی دو یا سه موسسه آموزش عالی غیرانتفاعی در مشهد بوده است.

متاسفانه در انتشار برخی از اخبار نام دانشگاه فردوسی مشهد و سامانه آموزشی سدف که برخی از دانشگاه‌ها و موسسه‌های آموزش عالی نیز از این سامانه استفاده می‌کنند، ذکر شده است، سامانه آموزشی دانشگاه فردوسی مشهد که تحت نام سدف شناخته می‌شود، یک سامانه متن باز می‌باشد و بیش از ده سال است که توسط دانشگاه فردوسی مشهد، طراحی و توسعه داده شده است.

سیاست دانشگاه فردوسی مشهد این بوده که این سامانه به ‌صورت رایگان در اختیار موسسه‌های آموزش عالی قرار بگیرد و بدیهی است که مسئولیت پشتیبانی آن برعهده دانشگاه فردوسی مشهد نبوده است.

با توجه به پیشرفت‌های فناوری و ملاحظات ساختاری، فنی و امنیتی، این سامانه در حال به‌‌‌‌ روز رسانی است که آخرین ویرایش آن، در دانشگاه در حال بهره‌برداری است و در آن ملاحظات امنیتی در حد مطلوبی رعایت می‌شود، به ‌طوری که اساتید توسط قفل سخت‌افزاری نسبت به ثبت نمره و سایر فعالیت‌های مهم اقدام می‌کنند.

هم‌چنین دانشگاه فردوسی مشهد در دی‌ماه سال گذشته، همایش کاربران سامانه سدف را برگزار نمود و نمایندگان حدود 50 موسسه آموزش عالی در آن حضور یافتند و به آنان تاکید شد که برای جلوگیری از این رخدادها، حتماً از مجموعه‌ای که صلاحیت آنان برای پشتیبانی از سامانه تأیید شده است، استفاده کنند.

متاسفانه، موسسه‌های آموزش عالی که دچار این مشکل شده‌اند، از دانشگاه‌هایی هستند که از ویرایش قدیمی این سامانه استفاده می‌کردند و حتی ترتیبات امنیتی در سطح بکارگیری شناسه کاربری و رمز عبور ایمن نیز توسط این کاربران سامانه رعایت نشده است.

دانشگاه فردوسی مشهد از اصحاب رسانه‌ها انتظار دارد در اطلاع‌رسانی مواردی که به لحاظ فنی یا ساختاری دارای پیچیدگی‌های خاصی می‌باشند، دقت بیشتری داشته باشند تا موجب تشویش اذهان عمومی نشده و خدشه‌ای نیز به اعتبار دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی وارد نشود.

انتهای پیام/ی30/ط4000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول