اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

دلالان به شیر عشایر رحم نمی‌کنند

شیر مغان به کام لیقوان

خبرگزاری فارس: تولید سالانه 43 هزار تن شیر توسط عشایر استان اردبیل ظرفیتی بی‌نظیر است اما با تلاش دلالان و واسطه‌گران نتیجه و ثمره این ظرفیت تولید به کام کارخانه لیقوان در تبریز است.

شیر مغان به کام لیقوان

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، عشایر سخت‌کوش منطقه مغان که با داشتن 1.5 میلیون واحد دامی پاییز و زمستان در قشلاق و بهار و تابستان را در ییلاقات سر‌سبز دامنه سبلان سپری می‌کنند به فکر در‌آمد و روزی حلالی هستند که گاه از تولیدات آنها به نحو عجیبی سوء استفاده می‌شود به طوری که دلالان و واسطه‌گران از آغازین روزهای فصل بهار در قالب سلف‌خر در منطقه حاضر شده و با قیمت نازل شیر تولیدی عشایر غیور استان اردبیل را پیش‌خرید می‌کنند.

این پیش خرید که با قیمت نازل انجام می‌شود به نظر می‌رسد هیچ سود و منفعتی برای جامعه عشایری به دنبال نداشته و برای کارخانه‌دار نیز منفعت آنچنانی حاصل نمی‌شود اما در این بین سلف‌خر‌ها و دلالانی که واسطه خرید و فروش شیر هستند بیشترین بهره و کام را برده و می‌تون ادعا کرد که 90 درصد شیر تولیدی عشایر استان اردبیل تحویل کارخانه پنیر‌سازی لیقوان تبریز می‌شود.

در جلسه اخیری که مسئولان امور اقتصادی استان در آن حضور داشتند به این موضوع اشاره شد به طوری که معاون امور دام سازمان جهاد کشاورزی اذعان کرد که سلف‌خر‌ها با حضور در منطقه عشایری شیر تولیدی مردم سخت‌کوش ایل شاهسون را پیشاپیش خریداری می‌کنند تا با تولید روزانه و هفتگی با جمع‌آوری آنها به شکل خودروهای بزرگ دارای تانکرهای موقت این محصول را به کارخانه‌های مورد نظر حمل کرده و در آنجا حتی با بالاترین سطح میکروب اقدام به تولید پنیر کنند.

علیرضا توانا با یادآوری اینکه عشایر منطقه از این معامله و پیش‌ فروش چندان سودی نمی‌برند، اظهار داشت: شیر‌های جمع‌آوری شده در منطقه عشایری اغلب به شکل سنتی جمع‌آوری شده و به کارخانه‌های مورد نظر انتقال می‌یابد و گاه در این بین نظارت‌هایی نیز به جمع‌آوری و وضعیت بهداشتی بودن تانکرهای شیر نمی‌شود.

وی با اعلام اینکه تا آخر خرداد ماه بهترین فصل شیر‌دهی دام عشایر است، یادآور شد: نه تنها شیر تولیدی این استان بلکه برخی دیگر از محصولات تولیدی جامعه عشایری استان اردبیل در کمال غفلت و بی‌توجهی با نازل‌ترین قیمت از سوی دلالان و واسطه‌گران خریداری می‌شود و با قیمت بسیار بالاتر در دیگر نقاط به فروش می‌رسد.

معاون امور دام سازمان جهاد کشاورزی با یادآوری اینکه در استان اردبیل بیش از 40 کارخانه تولید شیر و فرآوری آن حاضر و آماده فعالیت هستند، خاطرنشان کرد: انتظار می‌رود صاحبان این واحد‌ها با برنامه‌ریزی و دقت بیشتر اجازه ندهند شیر تولیدی عشایر استان به خارج از استان انتقال یافته و با سرمایه‌گذاری بهتر پیش‌ خرید‌های خود را انجام دهد که هر چند در این زمینه سرمایه‌گذاران با مشکل نقدینگی مواجه هستند اما با استفاده از ظرفیت و توان موجود می‌توان در این کار موفق عمل کرد.

اما در این بین خود عشایر نیز از این اوضاع و احوال ناراحت و گله‌مند هستند و بارها خطاب به مسئولان اعلام کرده‌اند که اگر مشکلات اقتصادی جامعه عشایری برطرف شود دیگر آنها نیازی به پیش فروش کردن محصول شیر خود نخواهند داشت.

احمد شیر‌دل یکی از عشایر سخت‌کوش در منطقه مغان با اذعان به این موضوع که صاحبان کارخانه لیقوان و برخی از واحدهای تولیدی دیگر شیر تولیدی عشایر را پیش خرید می‌کنند، گفت:‌ این امر صحت دارد اما یقین داشته باشید که آنها از روی ناچاری و تامین نقدینگی برای تامین علوفه و دیگر مایحتاج امور دامی دست به این اقدام می‌زنند و بهترین شیر با چربی و خلوص مطلوب را تحویل کارخانه‌دارانی می‌کنند که تولید و اشتغالزایی آنها هیچ سودی به حال مردم استان ندارد.

این دامدار زحمتکش با اعلام اینکه در تولید محصولات جامعه عشایری نه تنها شیر بلکه پنیر تولیدی، گوشت و پشم تولید شده عشایر و حتی دیگر محصولات فرآوری شده سنتی و صنایع‌دستی با نازل‌ترین قیمت به فروش می‌رسد، تصریح کرد:‌ ما انتظار داریم در این امر یک بازنگری حقیقی اتفاق بیفتد تا مبادا جامعه عشایری دچار ضرر و زیان و خسران شود.

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، در این بین مدیر امور عشایری استان اردبیل با اعلام اینکه عشایر استان با داشتن 1.5 میلیون واحد دامی در فصل بهار و تابستان در دامنه‌های سبلان 58.3 درصد مراتع استان را تحت نظر داشته و دام آنها مشغول تعلیف هستند، بیان داشت: جامعه عشایری استان اردبیل سالانه 43 هزار و 524 تن شیر تولید می‌کند که اگر واحدهای تولیدی و فرآوری استان از این توان استفاده کنند بخش عظیمی از محصولات با کیفیتشان تضمین شده خواهد بود.

معرفت آذری تولید 5.4 هزار تن پنیر و 10.4 هزار تن گوشت به همراه یک هزار و 500 تن پشم را از دیگر ظرفیت‌های عشایری استان برشمرد و گفت:‌ ما نیز معتقدیم این توان و ظرفیت نباید در خارج از استان به کارگیری شود هر چند جامعه عشایری به دلیل کمبود منابع مالی و نقدینگی مجبور هستند محصولات خود را در قالب فردی و تعاونی به نازل‌ترین قیمت به فروش برسانند.

وی تصریح کرد: در این زمینه آمادگی داریم در صورت تمایل واحدهای تولیدی استان در قالب یک انعقاد قرارداد رسمی جامعه عشایری استان را ترغیب و تشویق به فروش محصول پایه لبنی خود به کارخانجات مستقر در استان کنیم.

و این که شیر مغان به کام لیقوان باشد هشدار جدی است تا همه دست‌اندرکاران با حمایت مادی و معنوی از جامعه سخت‌کوش و غیرتمند عشایری استان اجازه ندهد آنها با ناچاری شیر تولیدی سالانه خود را به سلف‌خر‌ها پیش فروش کرده و از این منبع در‌آمدزایی کنند.

انتهای پیام/س10/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول