اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل دامپزشکی کرمان خبر داد

فعالیت 80 مرکز درمانی دام در کرمان

خبرگزاری فارس: مدیرکل دامپزشکی استان کرمان از فعالیت 80 مرکز درمانی، درمانگاه تخصصی، داروخانه، مراکز مایه‌کوبی و آزمایشگاه تخصصی دام و طیور در استان کرمان خبر داد.

فعالیت 80 مرکز درمانی دام در کرمان

غلامرضا زیدآبادی کرمان در حاشیه بازدید از مراکز پرورش کبک و بلدرچین کوهبنان در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در این شهرستان اظهار داشت: به طور متوسط طی سال بیش از 8 میلیون دام سبک و یک میلیون دام سنگین را در استان کرمان واکسینه می‌کنیم.

وی بیان داشت: در بخش طیور نیز مراقبت و واکسیناسیون 70 میلیون قطعه پرنده را انجام می‌دهیم و در زمینه مبارزه با انواع بیماری‌ها، بحث مراقبت‌ها، درمان، کاهش بیماری‌ها، فعال‌سازی قرنطینه و تردد دام در استان کرمان در حال انجام وظیفه و خدمت‌رسانی هستیم.

زیدآبادی با اشاره به بیماری‌های مشترک بین انسان و دام افزود: بیماری‌های سل، تب مالت، هاری، تب کریمه‌ کنگو، سیاه‌زخم و جنون گاوی از جمله این بیماری‌ها است.

وی با بیان اینکه بیماری تب کریمه کنگو در دام علایم خاصی ندارد و کنترل آن بسیار سخت است، عنوان کرد: این بیماری از طریق ویروس از دام به انسان منتقل می‌شود.

زیدآبادی تصریح کرد: دامپزشکی در این زمینه اقدامات پیشگیرانه را انجام می‌دهد و تردد دام‌های غیرمجاز و قاچاق را کنترل می‌کند.

وی خاطر نشان کرد: همچنین قانونمند کردن ورود و خروج دام و اقدامات آموزشی در سطح جمعیت هدف از جمله فعالیت‌هایی است که در مورد پیشگیری از شیوع تب کریمه‌ کنگو انجام شده است.

زیدآبادی تصریح کرد: 85 درصد از مبتلایان به این بیماری با دام زنده یا با گوشت و خون سر و کار دارند و در بیشتر موارد قصابان مبتلا به این بیماری می‌شوند.

وی عنوان کرد: پیشگیری ساده‌ترین راه برای کنترل این بیماری است و در بحث آموزش نیز باید نسبت به آگاه‌سازی مردم با جدیت بیشتر کار شود.

این مسئول ابراز داشت: در ماه‌های اردیبهشت و خرداد با توجه به گرم شدن هوا و فعال شدن کنه‌ها احتمال شیوع و انتقال بیماری تب کریمه‌کنگو بیشتر است، بنابراین شهروندان باید گوشتی را خریداری کنند که مهر تأیید شده دامپزشکی دارد و گوشت را پس از خرید به مدت 24 ساعت در یخچال نگهداری و سپس نسبت به استفاده آن اقدام کنند.

وی عنوان کرد: در حال حاضر 80 مرکز درمانی، درمانگاه تخصصی، داروخانه، مراکز مایه‌کوبی و آزمایشگاه تخصصی در سطح استان کرمان در حال فعالیت هستند.

زیدآبادی بیان داشت: با توجه به اینکه کرمان جزو استان‌های شرقی و در مسیر تردد قاچاق دام قرار دارد، راه‌اندازی تعداد بیشتری از این مراکز ضروری است.

زیدآبادی اذعان داشت: همکاری بسیار خوب نیروی انتظامی در زمینه کنترل و ضبط  دام‌های قاچاق و مشکوک قابل تقدیر است.

وی افزود: در حال حاضر یک قرنطینه دام ثابت و بزرگ در منطقه راین بین کرمان و بم به صورت شبانه‌روزی فعال است و هر نوع دامی که نیروی انتظامی متوقف کند در این مرکز قرنطینه می‌شود، اما با توجه به گستردگی استان کرمان پنج تا شش قرنطینه سیار نیز در مواقع ضروری می‌تواند، فعالیت داشته باشد.

مدیرکل دامپزشکی استان کرمان تصریح کرد: دامداران از شریف‌ترین اقشار جامعه هستند که در حرکت چرخه اقتصادی کشور با جدیت فعالیت می‌کنند و نیاز به حمایت بیشتر مسئولان اجرایی دارند.

زیدآبادی با اشاره به خشکسالی‌های متوالی ابراز داشت: بسیاری از دامداران با مشکل مواجه شده‌اند، اما دامداران باید نسبت به انجام به موقع مایه‌کوبی دام‌ها و سمپاشی به موقع اقدام کنند.

وی از دامداران خواست تا بدون اطلاع و هماهنگی با دامپزشکی نسبت به جا‌به‌جایی دام‌ها به عنوان عاملان انتقال بیماری اقدام نکنند و گفت: در غیر این صورت دام آنها ضبط و یا به صورت مستقیم به کشتارگاه حمل می‌شود.

انتهای پیام/ب10/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول