اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل دامپزشکی خوزستان:

دامپزشکی صرفا به معنای درمان یک بیماری در دام نیست

خبرگزاری فارس: مدیرکل دامپزشکی خوزستان گفت: با توجه به اینکه حدود نیمی از عوامل بیماری‌زا در انسان با حیوانات مشترک بوده و انتقال می‌یابد، دامپزشکی نقش مهمی در بهداشت و سلامت عمومی جامعه را به عهده دارد.

دامپزشکی صرفا به معنای درمان یک بیماری در دام نیست
به گزارش خبرگزاری فارس از اهواز، مصطفی کنار کوهی ظهر امروز در همایش بزرگداشت روز جهانی غذا در محل تالار شهدای دانشگاه علوم پزشکی اهواز اظهار داشت: اهمیت پروتئین‌های حیوانی مانند گوشت و شیر بر هیچ کسی پوشیده نیست و با افزایش جمعیت میزان نیاز به مواد غذایی نیز افزایش می‌یابد که باید براساس یک برنامه صحیح این غذا تامین شود.
وی افزود: متاسفانه در حال حاضر ۳ درصد مواد غذایی در هنگام حمل و نقل اشتباه از بین می‌رود، درحالی که می‌توان با برنامه‌ای صحیح این آمار را تا میزان زیادی کاهش داد.
کنارکوهی با بیان اینکه عوامل مخاطره‌آمیز بهداشتی برای تولیدات دامی شامل عوامل فیزیکی، شیمیایی و میکروبی است، افزود: استفاده نا‌درست از مواد شیمیایی و نبود پایش صحیح آن‌ها و استفاده زیاد از آنتی‌بیوتیک‌ها می‌تواند منجر به تولید عوامل خطرناک در بدن دام ‌شود.
وی تصریح کرد: با توجه به اینکه نیمی از عوامل بیماری‌زا میان انسان و حیوان مشترک است، دامپزشکی از نظر اقتصادی نیز اهمیت پیدا می‌کند. هزینه‌های پزشکی امروزه بسیار بالاست و خسارت ناشی از مواد شیمیایی نیاز بسیار گسترده است.
مدیر کل دامپزشکی خوزستان ادامه داد: ما چون هم یک کشور صادر کننده و هم وارده کننده مواد غذایی هستیم باید توجه کنیم که آزمایشات لازم برای محصولات انجام گیرد و بیماری‌های درست تشخیص داده شود.
وی افزود: تا به حال اقدامات خوبی در استان صورت گرفته است در حال حاضر ۶۱۲ واحد دامپروری گوشتی و ۱۱۲ واحد تولید شیر و ۱۰۳ واحد تولید میگو و ۱۳۰ واحد پرورش ماهی‌های گرمابی در استان پروانه کار دارند که این آمار نسبت به کشور بسیار خوب است.
کنار کوهی ظهور بیماری‌های نو پدید را یکی از مهم‌ترین مشکلات ایجاد شده در کشور عنوان کرد و گفت: یک هزار و ۷۰۹ عامل بیماری‌زا تا به حال در دام‌ها شناخته شده که ۸۳۲ عامل آن از حیوان به انسان منتقل می‌شود.
مسئول نظارت بر مواد غذایی معاونت غذا و دارو نیز در ادامه این همایش اظهار داشت: هدف از تعیین روزی به نام روز جهانی غذا هم‌اندیشی و اتخاذ سیاست‌های واحد در برابر مشکلات موجود در زمینه مواد غذایی است و دست‌یابی به امنیت و ایمنی مواد غذایی از مهم‌ترین اهداف سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد است.
سیمین فقهی افزود: ایمنی مواد غذایی حق همه مصرف‌کنندگان است و تحقق این موضوع از عهده یک سازمان به تنهایی خارج است و نیازمند همکاری بین‌بخشی است.
مدیرنظارت بر مواد غذایی، آشامیدنی، آرایشی و بهداشتی معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی اهواز افزود: برای تحقق امنیت و ایمنی غذایی لازم است در بخش‌هایی مانند صنایع، دولت و تولیدکننده، سیاست‌هایی اتخاذ شود و هم‌زمان با آن در بخش تولید نیز با استفاده از تکنولوژی‌های روز کیفیت تولید افزایش یابد.
وی خاطرنشان کرد: آلاینده‌های مواد غذایی مانند سموم دفع آفات، آفات گیاهی و مسایلی مانند اصلاح‌نژاد در گیاهان و حیوانات از موضوعاتی است که در گذشته بی‌اهمیت بوده، ولی توجه به این مسایل و تاثیر آن بر ایمنی مواد غذایی بسیار مهم است و چند سالی است که توجه به آن‌ها افزایش یافته است.
در ادامه این همایش از ۱۵ شرکت تولیدی مواد غذایی و ۱۷ نفر از مسئولان فنی نمونه خوزستان در روز جهانی غذا تجلیل شد.
انتهای پیام/ص20
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول