اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مسئول زکات استان اردبیل:

زکات حفظ حقوق فقراست

خبرگزاری فارس: مسئول زکات استان اردبیل گفت: زکات اهتمام به پرداخت حق و حقوق فقراست که اغنیای جامعه باید در ادای آن پیشگام باشند.

زکات حفظ حقوق فقراست

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، حجت‌الاسلام قاسم احدزاده صبح امروز در همایش زکات و عاملین و ضابطین این فریضه الهی در اردبیل اظهار داشت: دین اسلام به عنوان دین کامل به تمام شئون اجتماعی به اقدام و حرکت جوامع بشری توجه داشته و در این زمینه برنامه‌ریزی لازم را انجام داده است که در این بین تاکید بر پرداخت زکات در حقیقت توجه جدی جامعه اسلامی به عنصر زشت فقر و نداری است که باید  به هر نحو ممکن از جامعه اسلامی آثار آن زدوده شود.

وی تصریح کرد: در دین اسلام به پرداخت یک دهم و یک بیستم از مال به عنوان زکات آن هم از صنف محصولات زراعی و کاشته شده تاکید شده تا مقوله فقر در جامعه به صورت اساسی ریشه‌کن شود.

این مسئول افزود: در قرآن کریم زکات و مشتقات آن بیش از 32 بار بیان شده است و جالب اینکه 32 بار نیز کلمه برکت یاد شده که نشان می‌دهد پرداخت زکات علاوه بر رفع نیاز فقرا و عائله‌مندان جامعه نوعی برکت برای جامعه اسلامی محسوب می‌شود که همه باید در ادای آن پیشگام باشند.

مسئول زکات استان اردبیل از زکات به عنوان بستر ساز توسعه و عدالت اجتماعی یاد کرد و گفت: در استان اردبیل بیش از 100 روحانی در مناطق روستایی و شهری در ترویج فریضه زکات به ویژه در ایام برداشت محصولات کشاورزی فعالیت می‌کنند و در تلاش هستند تا نیازمندی جامعه را به هر نحو ممکن با دریافت حق و حقوق واقعی و توصیه شده در دین اسلام از اغنیا و پرداخت به محرومان جامعه ادا کنند.

احدزاده بیان داشت: هر چند اولویت پرداخت زکات نیازمندان جامعه و فقرای هر روستا و منطقه است اما در صورت نبود فقرا و نیازمندان در یک منطقه و یا آبادی می‌توان این اعتبار را صرف کارهای خداپسندانه و عام‌المنفعه در محرومیت‌زدایی از چهره روستاها و مناطق دور افتاده کرد.

وی در ادامه به آیات 63 و 64 سوره واقعه و خطاب خداوند به مومنان و مسلمانان در پی بردن به اهمیت زراعت و کشت و زرع اشاره کرد و گفت: خداوند در این آیات بشر را به تفکر وا می‌دارد که "آیا فکر می‌کنید این محصول گندم و جو خود به خود رویش می‌کند یا این خداست که با اراده خود به عمل‌آوری آن کمک می‌کند" که در این تذکر قرآنی نکته مهم تدبیر در کشت و زرع و پرداخت حق و حقوق الهی است.

انتهای پیام/خ20/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول