اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل امور اجتماعی استانداری مرکزی:

مصرف سیگار سالانه 60 هزار قربانی در کشور بر جای می‌گذارد

خبرگزاری فارس: مدیرکل امور اجتماعی استانداری مرکزی با اشاره به نامگذاری 4 تا 10 خرداد ماه به نام هفته ملی بدون دخانیات گفت: سالانه حدود 60 هزار نفر در ایران به علت عوارض سیگار فوت می‌کنند.

مصرف سیگار سالانه 60 هزار قربانی در کشور بر جای می‌گذارد

غلامرضا فتح‌آبادی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اراک اظهار داشت: کشیدن سیگار یکی از بزرگ‌ترین مشکلات بهداشتی قابل پیشگیری در جوامع مختلف است.

وی تصریح کرد: آمار افراد سیگاری در دنیا حدود یک میلیارد و 200 میلیون نفر است که 800 میلیون نفر آنها شهروندان کشورهای در حال توسعه هستند.

مدیرکل امور اجتماعی استانداری مرکزی ادامه داد: بر اساس برآوردهای انجام شده تا سال 2020 دخانیات سالی 10 میلیون قربانی در جهان خواهد داشت که 7 میلیون آن در کشورهای در حال توسعه است و در ایران نیز سالانه حدود 60 هزار نفر به علت عوارض سیگار فوت می‌کنند.

فتح‌آبادی با اشاره به اینکه بیش از صدها مورد ماده مضر در سیگار یافت می‌شود اظهار داشت: نیکوتین ماده مؤثر و اصلی توتون و جزء کوچکی از دود سیگار است و بیش از 43 ماده سرطان‌زای دیگر نیز در دود سیگار وجود دارد.

وی اذعان داشت: روزانه 15 میلیارد نخ سیگار در سراسر جهان خریداری می‌شود، به عبارت دیگر در هر دقیقه 10 میلیون نخ توسط سیگاری‌ها خریداری می‌شود.

مدیرکل امور اجتماعی استانداری مرکزی با اشاره به ابلاغ کنترل مبارزه با دخانیات توسط وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به همه ارگان‌ها گفت: این قانون شامل منع مصرف مواد دخانی در اماکن عمومی، ادارات، نهادهای دولتی و ممنوعیت عرضه مصرف آن در مراکز فروش مواد خوراکی و بهداشتی است، اما با این وجود باز هم ما شاهد آمار وحشتناکی در خصوص استعمال سیگار در ایران هستیم.

فتح‌آبادی گفت: ممنوعیت کامل استعمال دخانیات در اماکن عمومی موجب کاهش مخاطرات سلامتی شده و ممنوعیت تبلیغات و فعالیت‌های ترویج دهنده نیز موجب کاهش اغواگری و ترفندهای صنایع دخانی می‌شود.

وی همچنین در مورد وضعیت کشور در زمینه مصرف سیگار گفت: طبق آخرین تحقیقات و آمار منتشر شده از سوی وزارت بهداشت،‌ درمان و آموزش پزشکی میانگین مصرف سیگار درکشور 6/22 درصد است که زنگ خطری برای بدنه سلامت بوده و برنامه‌ریزی جدی‌تری را از سوی نهادها و دستگاه‌های مختلف فرهنگی می‌طلبد.

مدیرکل امور اجتماعی استانداری مرکزی ادامه داد: برای پیشگیری از مصرف دخانیات نیازمند برنامه‌های آموزشی، فرهنگی و تبلیغی در کنار سایر اقدامات سلبی هستیم و در این زمینه آموزش و پرورش، صدا و سیما، دانشگاه‌ها و... باید نقش خود را در آگاه‌سازی جامعه ایفا کنند و هر کدام از نهادها و مراجع قانونی می‌توانند در آموزش، کنترل و مبارزه با دخانیات سهیم باشند.

انتهای پیام/خ20/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول