اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کاشان عنوان کرد

دخانیات عامل ابتلا به 8 نوع سرطان

خبرگزاری فارس: معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کاشان گفت: استعمال دخانیات عامل خطر ثابت شده در ابتلا به هشت نوع سرطان است.

دخانیات عامل ابتلا به 8 نوع سرطان

به گزارش خبرگزاری فارس از کاشان، به نقل از روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی کاشان، حسن الماسی اظهار داشت: استعمال دخانیات به عنوان عامل خطر ثابت‌ شده در ابتلا به سرطان‌های دهان، حنجره، ریه، پانکراس، مثانه، کلیه، مری و معده بوده و از عامل‌های خطر احتمالی در سرطان‌های روده بزرگ، دهانه رحم، سرطان خون، کبد، غدد فوق کلیوی، کیسه صفرا، حفره بینی و سینوس‌ها به شمار می‌رود.

وی با اشاره به نامگذاری هشت تا 15 بهمن‌ماه هر سال به عنوان هفته ملی مبارزه با سرطان در ایران افزود: 90 درصد سرطان‌های ریه و 83 درصد مرگ و میر ناشی از این سرطان در اثر استعمال دخانیات است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کاشان تصریح کرد: مواجهه زودرس با دود سیگار مخصوصاً در کودکان و نوجوانان خطر سرطان ریه را در آنها چندین برابر افزایش می‌دهد.

این مسئول با اشاره به اینکه با مصرف روزانه 20 نخ سیگار، خطر سرطان لوزالمعده در مردان را پنج برابر و در زنان شش برابر افزایش می‌یابد، عنوان کرد: احتمال ابتلاء به سرطان مثانه در مردان و زنان سیگاری به ترتیب 70 درصد و 40 درصد افزایش می‌یابد.

الماسی با اشاره به وجود بیش از 4 هزار ماده شیمیایی در دود سیگار گفت: بیش از 40 نوع از این ماده شیمیایی سرطان‌زا است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کاشان مصرف تنباکو در فرم‌های جویدنی و مصرف پیپ را یک عامل خطر مهم برای سرطان‌های دهان،حلق و مری ذکر کرد.

الماسی ابراز داشت: افراد سیگاری دو برابر بیشتر از افراد غیر سیگاری در معرض خطر ابتلا به سرطان پوست می‌باشند.

وی با اشاره چندین برابر بودن مقدار نیکوتین قلیان نسبت به نیکوتین سیگار تصریح کرد: به علت وجود مقادیر زیادی از مونوکسیدکربن در سوخت زغالی قلیان، مصرف یک قلیان با مصرف 45 تا 70 نخ سیگار در عرض یک ساعت برابر است.

این مسئول با بیان اینکه سرطان‌ها از مهم‌ترین بیماری‌های غیر واگیر هستند، عنوان کرد: سرطان دومین عامل شایع مرگ و میر در کشورهای توسعه یافته و سومین عامل در کشورهای در حال توسعه است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کاشان اذعان داشت: در حال حاضر سرطان عامل 12 درصد مرگ و میرها در سراسر جهان می‌باشد.

الماسی با بیان اینکه سرطان سومین عامل مرگ و میر در ایران است، متذکر شد: در ایران سالانه بیش از 30 هزار نفر در اثر ابتلاء سرطان جان خود را از دست می‌دهند.

انتهای پیام/ن۳۰/گ2000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول