اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

با نهایی شدن تفاهمنامه

دام‌های آذربایجان‌شرقی در مراتع ارمنستان چرا می‌کنند

خبرگزاری فارس: رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان‌شرقی گفت: با نهایی شدن تفاهمنامه فی ما‌بین سازمان عشایر و کشور ارمنستان، دام‌های استان از مراتع کشور ارمنستان استفاده خواهند کرد.

دام‌های آذربایجان‌شرقی در مراتع ارمنستان چرا می‌کنند

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز مسعود محمدیان صبح امروز در دیدار با مسئولان امور عشایر استان و اعضای شرکت‌های تعاونی و اتحادیه تعاونی‌‌های عشایری آذربایجان‌شرقی با اشاره به اهمیت تولیدات عشایری استان در اقتصاد کشاورزی اظهار کرد: سازمان جهادکشاورزی با عزمی بالا، رسیدن به توسعه پایدار در بخش کشاورزی را به‌عنوان هدفی ملی دنبال کرده و در این راستا حمایت از تمام بهره‌برداران، با ایجاد ارتباطی مداوم و نزدیک دنبال می‌شود و حمایت از اداره کل امور عشایر استان برای تسهیل شرایط تولید و زندگی این اقشار پر تلاش و تولیدکننده، بیش از پیش در حال افزایش و توسعه است.

وی، عشایر آذربایجان‌شرقی را سختکوش و کارکنان این اداره کل را که در مناطق صعب‌العبور به امور آنان رسیدگی می‌کنند تا امنیت غذایی کشور تامین شود را افرادی مومن ذکر کرد و گفت: تمام تلاش سازمان در راستای تحقق توسعه پایدار در تمام زیربخش‌های کشاورزی در سال آتی نیز بیش از پیش افزایش خواهد یافت.

محمدیان همچنین از راه‌اندازی بازارچه‌های عرضه مستقیم محصولات کشاورزی در تبریز، با هدف حذف واسطه‌ها و افزایش درآمد بهره‌برداران بخش‌‌های کشاورزی استان خبر داد و افزود: با هماهنگی‌های به عمل آمده، نخستین بازارچه از این نوع با همکاری شهرداری به زودی آغاز به کار کرده و به تدریج در تمام مناطق ششگانه کلان شهر تبریز توسعه خواهد یافت. 

سید محمدحسن آل‌هاشم، مدیرکل امور عشایر آذربایجان‌شرقی نیز در این نشست، از بازسازی راه‌های عشایری استان، طی سال 90 خبر داد و گفت: : با هزینه‌کرد این اداره کل 330 کیلومتر از این راه‌ها برای تسهیل تردد عشایر در شهرستان‌های عشایرنشین استان مورد بازسازی قرار گرفته است.

وی در این نشست که با هدف ارائه گزارش سالانه و بررسی مسائل و مشکلات مربوط به عشایر استان تشکیل شده بود، افزود: با همکاری و حمایت سازمان جهادکشاورزی استان، اقدامات لازم برای واردات نهاده‌های دامی از کشور قزاقستان برای احشام عشایر و همچنین خرید زمین در جمهوری گرجستان برای کشت جو، سویا و ذرت برای مصارف دام عشایر استان و نیز چرای دام‌های عشایر آذربایجان‌شرقی در مراتع کشور ارمنستان صورت پذیرفته و با نهایی شدن تفاهمنامه‌ها، امید می‌رود به زودی در فاز اجرایی قرار گیرد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود از اقدامات این اداره کل در توسعه استفاده از انرژی‌های پاک در مناطق عشایری استان سخن گفته و اضافه کرد: این امر در راستای حمایت از منابع طبیعی استان و مدیریت بهینه انرژی توسط این اداره کل در حال حاضر به صورت آزمایشی در مناطق عشایرنشین استان دنبال و بعد از رفع مشکلات احتمالی، به صورت گسترده مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

آل‌هاشم همچنین از راه‌اندازی "مجتمع ییلاقی عشایر"در فاز دوم ائل‌گلی تبریز از اوائل سال 91 خبر داد و گفت: این طرح در راستای آشنایی بیشتر مردم با شیوه‌ها و روش‌های زندگی عشایری صورت می‌پذیرد.

احداث 14 آبشخور دامی در مناطق عشایری، بازسازی و نزدیک‌سازی چشمه‌های مورد استفاده عشایر و اجرای سه طرح مطالعاتی مربوط به مناطق عشایرنشین استان از دیگر اقدامات اداره کل امور عشایر آذربایجان‌شرقی طی سال 90 بوده است.

تعداد خانوارهای عشایر استان در فصل ییلاق 13 هزار و 297 خانوار و در فصل قشلاق 8 هزار و 97 خانوار بوده و 5 هزار خانوار نیز از استان‌های اردبیل و آذربایجان‌غربی و زنجان در این استان حضور می‌یابند. شهرستان‌های اهر، کلیبر، میانه، سراب، هشترود، چاراویماق و خداآفرین از شهرستان‌های مهم عشایرنشین آذربایجان‌شرقی محسوب می‌شود.

گوشت قرمز، شیر خام، قالی و قالیچه موسوم به"ورنی" از مهمترین تولیدات عشایری استان به شمار می‌آید. ورنی تولید عشایر ارزش افزوده بالایی داشته و به کشورهای دیگر صادر می‌شود.

انتهای پیام/ح10/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول