اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

با حضور آیت‌الله سبحانی

دستاوردهای علمی کنگره عبدالجلیل رازی قزوینی رونمایی شد

خبرگزاری فارس: با حضور آیت‌الله سبحانی از جدیدترین تحقیق شکل گرفته درباره کتاب «نقض» و دستاوردهای علمی کنگره بزرگداشت عبدالجلیل رازی قزوینی رونمایی شد.

دستاوردهای علمی کنگره عبدالجلیل رازی قزوینی رونمایی شد

به گزارش خبرگزاری فارس از قم کنگره بزرگداشت عبدالجلیل رازی قزوینی صبح امروز در مؤسسه علمی فرهنگی دارالحدیث قم آغاز به کار کرد.

این کنگره ملی از سلسله کنگره‌های بزرگداشت علمای بزرگ ری است که به همت مؤسسه فرهنگی علمی دارالحدیث و آستانه عبدالعظیم حسنی(ع) برگزار می‌شود.

آیت‌الله سبحانی، رئیس دفتر مقام معظم رهبری، نمایندگان مراجع تقلید، تولیت آستانه حضرت معصومه، امام جمعه قم و محققان علوم دینی از جمله کسانی بودند که در این کنگره شرکت داشتند.

در ابتدای این کنگره حجت‌الاسلام محمد محمدی ری‌شهری تولیت آستان حضرت عبدالعظیم حسنی(ع)، با اشاره به دلایل برگزاری این کنگره، پاسداشت علمای شیعه را یکی از راه‌های نشر معارف شیعی در جهان دانست.

در ادامه پیام مقام معظم رهبری به این کنگره توسط حجت‌الاسلام محمدی‌گلپایگانی رئیس دفتر مقام معظم رهبری قرائت شد.

رهبر معظم انقلاب در این پیام که در دیدار اعضای این کنگره با ایشان صادر شده بود، ضمن تمجید از اقدامات از این دست برای تکریم مقام علما و احیای آثار آنان، کتاب «نقض»، تنها اثر به جا مانده از عبدالجلیل رازی قزوینی را کتابی ممتاز و از نظر ارزش‌های علمی، کلامی و ادبی دانستند.

در ادامه این کنگره حجت‌الاسلام مهدی مهریزی، دبیر علمی این کنگره گزارشی از تعداد مقالات ارسالی و فعالیت‌های این کنگره به شرکت‌کنندگان ارائه داد.

آیت‌الله سبحانی سخنران بعدی این کنگره بود که به بیان ویژگی‌های اخلاقی و صفات بارز مرحوم عبدالجلیل قزوینی مؤلف کتاب «نقض» پرداخت.

گفتنی است در بخش صبح کنگره بزرگداشت عبدالجلیل قزوینی از تحقیق جدید کتاب نقض و منشورات این کنگره با حضور آیت‌الله سبحانی رونمایی شد.

در ادامه این کنگره در میزگرد علمی با حضور حجت‌الاسلام محمدی ری‌شهری و آیت‌الله استادی درباره شخصیت علمی عبدالجلیل رازی و ویژگی اثر وی مباحثی ارائه شد.

در بخش بعد از ظهر این کنگره نیز علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی به ایراد سخنانی پیرامون موضوع کنگره خواهد پرداخت.

مقالات برتر انتخاب شده نیز در بخش بعد از ظهر این کنگره ارائه می‌شود و در پایان از تمبر یادبود عبدالجلیل رازی قزوینی رونمایی خواهد شد.

تجلیل از مقام علمی میرجلال‌الدین محدث ارموی، نخستین احیاگر کتاب «نقض» که حواشی زیادی به این کتاب نوشته و هشت نسخه از این کتاب را گردآوری و تطبیق داده از دیگر برنامه‌های این کنگره است.

عبدالجلیل رازی قزوینی از عالمان و متکلمان برجسته شیعی در قرن ششم است که از واعظان و سخنوران معروف دوران خود نیز بوده است.

وی متون متعددی در زمینه معارف دینی و شیعی نگاشته که بسیاری از این متون در حمله مغول به ایران از بین رفته و امروز تنها کتاب «نقض» از این عالم شیعه به یادگار مانده است.

کتاب «نقض»، در پاسخ به کتاب دیگری از ناصبیون زمان عبدالجلیل رازی قزوینی نگاشته شده و در آن به زیبایی از معارف شیعی و حقانیت مکتب تشیع دفاع شده است.

انتهای پیام/و10/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول