اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس منتشر کرد

صدام گفته بود بسیجیان ایران مرد بودند که توانستند خرمشهر را آزاد کنند

خبرگزاری فارس: یکی از رزمندگان هشت سال دفاع مقدس گفت: صدام پس از آزادسازی خرمشهر به نیروهای عراقی گفته بود شما مرد نیستید، بسیجیان ایران مرد بودند که خرمشهر را آزاد کردند.

صدام گفته بود بسیجیان ایران مرد بودند که توانستند خرمشهر را آزاد کنند

غلامرضا گله‌گیری‌زاده رزمنده هشت سال دفاع مقدس که در عملیات بیت‌المقدس شرکت داشته، در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در بوشهر از چگونگی آزادسازی خرمشهر سخن گفت و خاطرات شیرین آن دوران را بیان کرد.

وی خاطرات آن روزها، مشقت‌ها و سختی‌های رزمندگان اسلام در عملیات بیت‌المقدس را برای پرسنل شبکه بهداشت بیان کرد.

وی با نشان دادن مسیر عملیات بر روی نقشه به تشریح کامل این عملیات پرداخت.

گله‌گیری‌زاده افزود: عملیات بیت‌المقدس در 30 دقیقه بامداد روز 10 اردیبهشت 1361 با قرائت رمز عملیات یا علی‌ابن‌ابیطالب از سوی فرماندهی آغاز شد.

وی بیان داشت: این عملیات در چهار مرحله انجام شد و سرانجام در ساعت 22. 30 اول خرداد 1361 تلاش در برابر تک سریع و غافلگیرانه رزمندگان، نیروهای عراقی دچار وحشت و سرگردانی شدید شدند و نتوانستند واکنش مهمی از خود نشان دهند و ارتباط یگان‌های دشمن با یکدیگر قطع شد.

وی گفت: فرار افسران و درجه‌داران و سربازان عراقی از منطقه خرمشهر گویای از هم‌ پاشیدگی سازمان یگان‌های دشمن بود.

‌گله‌گیری‌زاده ادامه داد: در روز دوم خرداد نتیجه پیکار بسیار درخشان بود و رزمندگان اسلام به هدف خود که احاطه کامل خرمشهر بود، رسیدند.

این رزمنده هشت سال دفاع مقدس خاطر نشان کرد: تعداد اسرای عراقی در این عملیات از 20 هزار و 400 نفر تجاوز کرد و یگان‌هایی از دشمن که در منطقه بین نهر عرایض و شلمچه مستقر بودند، به میزان زیاد منهدم شدند.

وی اضافه کرد: با وجود حضور گسترده هواپیماهای عراقی در آسمان منطقه، عقابان تیزپرواز نیروی هوایی ارتش در پشتیبانی از یگان‌های رزمنده، در صحنه عملیات بیت‌المقدس حضوری فعال داشتند و با بمباران پل شناور عراقی‌ها بر روی شط العرب و مناطق تجمع آنان در آن سوی رودخانه، نقش ارزنده‌ای در آزادسازی خرمشهر ایفا کردند.

این رزمنده بسیجی در ادامه گفت: در اواخر روز دوم خرداد، قرارگاه کربلا پس از بررسی آخرین وضعیت، تصمیم گرفت تا نیروها با ورود به شهر، آن‌ را از لوث وجود نیروهای عراقی پاک گردانند.

وی افزود: سرانجام در سه بامداد روز سوم خرداد واحدهایی از رزمندگان ایران به آن سوی رودخانه وارد شدند.

گله‌گیری‌زاده یادآور شد: در ساعت 11 صبح روز سوم خرداد در حالی که درگیری شدیدی بین قوای ایرانی و نیروهای عراقی در شمال نهر خین جریان داشت و دشمن در فکر شکستن حلقه محاصره خرمشهر بود، رزمندگان ایرانی از جناح غرب و خیابان کشتارگاه وارد شهر شدند، ناحیه گمرک خرمشهر در کنار اروند اندکی مقاومت کرد که آن هم به سرعت در هم شکسته شد.

وی تصریح کرد: در ساعت 12 قوای ایران از سمت شمال و شرق وارد شهر شدند و نیروهای متجاوز بعثی که 24 ساعت در محاصره کامل قرار داشتند، راهی جز اسارت یا فرار و یا کشته شدن نداشتند، بدین جهت واحدهای عراقی گروه گروه به اسارت رزمندگان اسلام درآمدند.

وی گفت: صدام بعد از آزادسازی خرمشهر در جمع فرماندهان ارشد نظامی خود گفته بود شما مَرد نیستید، اگر مَرد بودید خرمشهر را از دست نمی‌دادید، بسیجیان و رزمندگان ایرانی مَردند که توانستند خرمشهر را آزاد کنند.

گله‌گیری‌زاده اظهار داشت: در ساعت 2 بعد از ظهر، خرمشهر به طور کامل آزاد شد و پرچم پرافتخار جمهوری اسلامی ایران بر فراز «مسجد جامع» و پل تخریب شده خرمشهر به اهتزاز درآمد.

وی در پایان سخنان خود بیان داشت: بدین ترتیب این شهر مقاوم که پس از 35 روز پایداری و مقاومت در 4 آبان 1359 به اشغال دشمن درآمده بود، پس از 578 روز (19 ماه) اسارت، بار دیگر به آغوش گرم میهن اسلامی بازگشت و پیکره پاک آن از لوث وجود متجاوزان تطهیر شد.

انتهای پیام/ب10/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول