اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

برخلاف سایر کشورها

موزه‌های موجود در ایران تک تمدنی است

خبرگزاری فارس: باستان‌شناس اصفهانی گفت: موزه‌هایی که در کشور ایران موجود است تک تمدنی است و تنها فرهنگ کشور ایران را نشان می‌دهد.

موزه‌های موجود در ایران تک تمدنی است

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، علیرضا جعفری‌زند صبح امروز در همایش بزرگداشت ایران و سنت‌های ایرانی در دانشگاه اصفهان اظهار داشت: موزه‌های ما باید غنای فرهنگی یک کشور را نشان دهد و تنها مکانی برای نمایش آثار تاریخی نباشد.

وی با اشاره به اینکه در هفته موزه قرار داریم، بیان داشت: موزه تنها مکانی نیست که در آن یکسری آثار و اشیا گذشتگان به صورت غیر استاندارد نگه‌داری شود، بلکه در کنار آن باید محلی برای تحقیق و مطالعه باشد.

این پژوهشگر موزه‌ها را پیوسته و هم‌گام با زندگی روزمره انسان‌ها دانست و ادامه داد: در موزه‌های ایران بیشتر اشیایی که مربوط به تمدن کشورمان است نمایش داده می‌شود، در صورتی که در سایر کشورها آثاری از سایر کشورها هم دیده می‌شود.

وی با بیان اینکه اصفهان خود یک موزه است، تصریح کرد: وجود چند ویترین در باغ موزه چهلستون و کلیسای وانک سهم استانی که آثار فرهنگی را به بشریت اهدا کرده، نیست.

جعفری‌زند تصریح کرد: در صورتی که به نمایش گذاشتن آثار تاریخی تنها برای جذب توریست و گردشگر باشد، این تفکر صحیح نیست.

وی با اشاره به اینکه زمانی تصور می‌شد، معماری قاجاریه افول هنر معماری است، تاکید کرد: با معماری‌های که اکنون ترکیبی از معماری روسی، انگلیسی و فرانسوی است، خدشه بزرگی به این هنر وارد شده که جای جبران هم ندارد.

باستان‌شناس اصفهانی اضافه کرد: یک دلیل محکم برای اثبات اینکه معماری قوی نداریم این است که پس از 400 سال هنوز نتوانسته‌ایم بنایی شبیه به میدان نقش‌جهان یا پل‌های تاریخی بسازیم.

وی افزود: ما باید در کشور ایران با احتیاط بر روی زمینی که هر نقطه از آن یک اثر تاریخی نهفته است، قدم برداریم و میراث‌دار خوبی باشیم چرا که حق آیندگان است که این آثار را ببینند.

جعفری‌زند هدف از نمایش آثار تاریخی و اشیای عتیقه را بیرون کشیدن از دل خفته خاک و به نمایش گذاشتن آن ندانست و اظهار داشت: هر شی چراغ راه باستان‌شناس بوده و هویت یک ملت را نشان می‌دهد.

وی تاریخ ایران را بدون انقطاع و پیوسته عنوان کرد و بیان داشت: در هیچ کجا تاریخی مانند ایران دیده نمی‌شود، به ویژه اینکه در هنر و معماری آن رکودی دیده نمی‌شود و احیا و معرفی آنها به آیندگان لازم است.

سرپرست تیم کاوش تپه اشرف اصفهان ادامه داد: با چهار فصل کاوش توانستیم این تپه را که تنها شش هکتار از آن باقی مانده بود را تا حدودی مورد کاوش قرار دهیم.

انتهای پیام/و10/ط4000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول