اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیر کل میراث فرهنگی گیلان:

موزه میراث روستایی گیلان موزه کشاورزی ایران شد

خبرگزاری فارس: مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان گفت: موزه میراث روستایی گیلان نخستین موزه میراث کشاورزی ایران شناخته شده است.

موزه میراث روستایی گیلان موزه کشاورزی ایران شد

به گزارش خبرگزاری فارس از رشت، امید عزیزی در همایش «دوستداران میراث فرهنگی» در موزه میراث روستایی گیلان با اشاره به فرا رسیده روز موزه اظهار کرد: تاکنون در این راستا فراتر از آنچه که در تعهدات دولت بوده انجام داده‌ایم و کسب رتبه نخست گیلان در جلب رضایتمندی مسافران نوروزی گواه بر این مدعاست.

وی، با بیان اینکه گیلان در بخش ماندگاری مسافران نوروزی رتبه سوم کشوری را کسب کرده است، افزود: گیلان در بخش گردشگری روند رو به رشدی داشته به طوری که در بخش جذب اعتبارات عمرانی در سال 89 از 4 میلیارد تومان به 8 میلیارد و 100میلیون تومان در سال 90 رسیده است.

این مسئول، خواستار حمایت بانک‌ها از سازمان میراث فرهنگی برای ادامه روند پیشرفت پروژه‌های گردشگری در گیلان شد و خاطرنشان کرد: موقعیت گردشگری گیلان در کشور بی‌نظیر است و با حمایت مسئولان و بانک‌ها باید شاهد جذب مسافران بیشتری در تابستان باشیم.

وی، افزایش اعتبارات عمرانی را نتیجه تلاش‌های پیگیر استاندار دانست و ادامه داد: این اعداد و ارقام نشان می‌دهد که گیلان به کانون توجه مسئولان و مسافران تبدیل شده است.

عزیزی، با اشاره به حفظ میراث معماری در موزه میراث روستایی گیلان، تصریح کرد: تاکنون 23 مجموعه مسکونی، شامل 78 بنای مسکونی و جانبی از مناطق روستایی گیلان شناسایی، مستند سازی، واچینی و در محل موزه دوباره چینی شده است.

وی، به سه فاز باقیمانده از 9 حوزه فرهنگی معماری این موزه اشاره کرد و افزود: با توجه به تقاضای استاندار گیلان مبلغ 87 میلیارد ریال برای زیر ساخت مناطق نمونه و ایجاد موزه‌های دیگر و ساخت کمپینگ از سفر سوم هیئت دولت اختصاص یافته است.

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان، با اذعان بر اینکه تاکنون سه چای‌خانه، یک مسجد، یک مدرسه، یک کارگاه آهنگری و یک کوره ذغالگیری سنتی در محل موزه بازسازی شده است، اضافه کرد: در طراحی سایت موزه محل‌هایی برای رستوران‌ها، چای‌خانه‌ها، بازارها، مساجد، مزارع و باغ‌های چای، شالیزارها، کارگاه‌های آموزش و تولید صنایع دستی، محوطه بازی‌ها و نمایش‌های سنتی، مراکز تحقیقات کشاورزی و دامپروری، پژوهشگاه معماری و مردم شناسی، پارک کودک، باغ‌های پرورش گیاهان دارویی و درختان بومی، اردوگاه تفریحی، معماری چوب ملل و دو مجموعه مهمان‌پذیر با الهام از معماری روستایی گیلان هر یک به ظرفیت 150 واحد سه تا پنج نفره در نظر گرفته شده است.

وی با اشاره به تنوع در پوشاک گیلانی، گفت: پوشاک گیلانی نیز آمیزه‌ای از ذوق و طبیعت بوده و یکی از نشانه‌های فرهنگی میراث نیاکان ماست.

عزیزی افزود: لباس‌های محلی گیلان هماهنگ با روح طبیعت و سازگار با عقاید مذهبی مردمان این سرزمین دوخته می‌شود.

وی، با بیان اینکه لباس‌های مردم گیلان در عین سادگی، رنگارنگ و مناسب با فعالیت‌های روزانه است که هر بیننده‌ای را به تحسین وا می‌دارد، خاطرنشان کرد: سفره گیلانی نیز سرشار از طعم لذت‌بخش زندگی است زیرا هماهنگ با طبیعت سرسبز و متنوع فراهم می‌شود.

مدیر کل میراث فرهنگی گیلان، برنج را غذای اصلی مردم استان خواند و ابراز کرد: سبزیجات معطر، تخم مرغ تازه، گوشت پرندگان شکاری و ماهیان رودخانه‌ای و دریایی سفره گیلانی را پر رنگ‌تر می‌کند.

وی، طبخ انواع نان‌های محلی را از دیگر طعم‌های سفره گیلانی خواند و یادآور شد: موزه میراث روستایی گیلان علاوه بر حفاظت از میراث مادی، صیانت از میراث معنوی را نیز برعهده دارد.

عزیزی با اشاره به برگزاری جشن‌های متعدد نوروزی و تابستانی، موسیقی زنده محلی، آیین‌های سنتی و... یادآور شد: موزه میراث روستایی گیلان نخستین موزه میراث کشاورزی ایران نیز شناخته شده است.

وی،خاطرنشان کرد: عملیات پرورشی جنگل و احداث باغ‌های گیاه شناسی از جمله فعالیت‌های موزه میراث روستایی است.

به گفته این مسئول، شالیزار و توتستان نیز در موزه میراث روستایی با استفاده از روش‌های سنتی ایجاد شده و احداث نارنجستان و باغ زیتون نیز در دست اجراست.

انتهای پیام/ی20/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول