اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون پژوهشی جامعة‌المصطفی العالمیه:

بسیاری از مستشرقان انگیزه‌های سلطه‌جویانه دارند

خبرگزاری فارس: معاون پژوهشی جامعة المصطفی العالمیه گفت: بسیاری از مستشرقان با هدف سلطه‌جویی بر جریانات فکری جهان به مطالعه اسلام و قرآن پرداخته‌اند.

بسیاری از مستشرقان انگیزه‌های سلطه‌جویانه دارند

به گزارش خبرگزاری فارس از قم، حجت‌الاسلام محمدجعفر علمی ظهر امروز در پیش نشست همایش بین‌المللی قرآن و مستشرقان که در مجتمع آموزش عالی امام خمینی(ره) برگزار شد، با اشاره به اهداف غربیان در مطالعه در زمینه اسلام و قرآن اظهار داشت: بسیاری از مستشرقان اسلام را با اهداف سلطه‌جویانه مطالعه می‌کنند و این موضوع سبب می‌شود هیچ‌گاه نتوانند تصویر درستی از اسلام داشته باشند.

وی ادامه داد: بسیاری از مستشرقان با انگیزه‌های سیاسی و بر‌اساس منافع قدرت‌ها به مطالعه در زمینه قرآن می‌پردازند که این موضوع به دلیل تاثیرگذاری است که قرآن امروز در شکل‌گیری حرکت‌های آزادی‌خواهانه در جهان اسلام داشته است.

معاون پژوهشی جامعة المصطفی العالمیه خاطرنشان کرد: یکی دیگر از مشکلاتی که سبب شده مستشرقان نتوانند به دید درستی در زمینه اسلام و قرآن برسند، دسترسی نداشتن آنها به منابع اصیل و نسخ خطی صحیح است.

وی افزود: نبود درک شفاف از فرهنگ و تمدن اسلامی از دیگر مسائلی است که سبب شده تا مطالعات قرآن‌پژوهانه مستشرقان با آسیب‌های بسیاری روبه‌رو باشد.

علمی ابراز داشت: عده‌ای از مستشرقان معتقدند قرآن مورد تاثیر شرایط فرهنگی زمان خود شکل گرفته و بر این اساس تفسیراتی را به آیات قرآن نسبت می‌دهند که با حقیقت قرآن فاصله دارد.

وی خاطرنشان کرد: انگیزه‌های مستشرقان برای مطالعات اسلامی را می‌توان به انگیزه‌های سیاسی، مذهبی و الحادی تقسیم‌بندی کرد و پاسخگویی به آنها نیز باید متناسب با این انگیزه‌ها باشد.

معاون پژوهشی جامعة المصطفی العالمیه با اشاره به شبهاتی که مستشرقان به قرآن وارد می‌کنند، گفت: یکی از کارهایی که مستشرقان به دنبال انجام آن هستند، خدشه وارد ساختن به اصل قرآن و نسبت دادن آن به دوران پس از پیامبر(ص) است که در این زمینه نیز منابع و نسخه‌های خطی می‌تواند بسیار به کمک ما بیاید.

وی اظهار داشت: البته پاسخ‌هایی از درون جهان اسلام و حتی از غیر مسلمانان به این موضوع داده شده است اما این تلاش‌ها هنوز هم ناکافی به نظر می‌رسد.

علمی یادآور شد: در یک دهه گذشته 200 کتاب و صدها مقاله از سوی مراکز پژوهشی غربی درباره قرآن به نگارش درآمده اما در جهان اسلام یک جریان نظام‌مند برای پاسخگویی به پرسش‌هایی که این افراد مطرح کرده‌اند، وجود ندارد.

وی افزود: یکی از دلایلی که مستشرقان تاکنون نتوانسته‌اند به تفسیر درستی از اسلام و قرآن برسند، اعتماد نداشتن میان پژوهشگران در دنیای غرب و جهان اسلام است.

معاون پژوهشی جامعة المصطفی العالمیه با اشاره به اختلاف نظرهای موجود در تفکرات استشراقی ابراز داشت: در حال حاضر دو گروه از مستشرقان در زمینه اسلام کار تخصصی انجام می‌دهند که عده‌ای از آنان به نام تجدید نظر طلبان، آیات قرآن و روایات اسلامی را مورد وثوق ندانسته و آنها را ساخته شده از طرف عده‌ای در قرون دوم یا سوم هجری می‌دانند.

وی ادامه داد: عده‌ای دیگر از مستشرقان نیز که سنت‌گرایان هستند به گروه اول پاسخ‌هایی داده و نحوه استدلال آنان را نقد کرده‌اند.

انتهای پیام/ش10

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول