اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیر گروه مطالعات قرآنی دانشگاه مجازی المصطفی:

تفسیر میان رشته‌ای قرآن در حوزه‌های علمیه ترویج شود

خبرگزاری فارس: مدیر گروه مطالعات قرآنی دانشگاه مجازی المصطفی گفت: به منظور پاسخگویی به نیازهای روز جامعه و به ویژه برای اسلامی‌سازی علوم انسانی باید تفسیر قرآن به روش میان‌رشته‌ای در حوزه‌های علمیه ترویج شود.

تفسیر میان رشته‌ای قرآن در حوزه‌های علمیه ترویج شود

به گزارش خبرگزاری فارس از قم حجت‌الاسلام محمدعلی رضایی اصفهانی پیش از ظهر امروز در هم‌اندیشی پژوهشگران برتر حوزه‌های علمیه خواهران در اردوگاه فاطمیه قم اظهار داشت: تفسیر قرآن شیوه‌ها و مراتب گوناگونی دارد که برای رسیدن به نتایج درست باید بهترین شیوه را انتخاب کرد.

وی ادامه داد: در طول تاریخ تفسیری که بیشتر رواج داشته، تفاسیر ترتیبی بوده که آیات قرآن را بر اساس ترتیب آن در قرآن تفسیر می‌کرده است.

مدیر گروه مطالعات قرآنی دانشگاه مجازی المصطفی ابراز کرد: شیوه دیگر تفسیر قرآن، تفسیر موضوعی است که نسبت به تفسیر ترتیبی مزیت‌های زیادی دارد.

وی افزود: برخی از بزرگان عرصه علوم دینی بر این باور هستند که علت رونق کمتر تفسیر قرآن نسبت به علومی مانند فقه، عدم ترویج تفسیر موضوعی در تاریخ علوم اسلامی است.

رضایی اصفهانی خاطر نشان کرد: امروز نیز اگر نگاهی به ضروریات زندگی اجتماعی و فردی مسلمانان داشته باشیم، متوجه می‌شویم پرداختن به تفسیر موضوعی باید برای ما در اولویت باشد.

وی ابراز داشت: در حال حاضر حدود 7 هزار تفسیر در منابع شیعه و اهل سنت شناسایی شده که 500 عنوان، تفسیر کامل قرآن است و عموم این تفسیرها به شیوه ترتیبی است.

مدیر گروه مطالعات قرآنی دانشگاه مجازی المصطفی گفت: در گذشته فعالیت‌هایی که در زمینه تفاسیر قرآنی موضوعی انجام شده بیشتر در موضوعات مربوط به احکام و عقاید بوده اما امروز با توجه به نیازهای روز جامعه باید این دایره را گسترش داد.

وی ادامه داد: برای انجام یک تفسیر موضوعی از قرآن باید ابتدا موضوع را از داخل قرآن استخراج کرد، سپس آیات مشابه و مخالف را جمع‌آوری کرده و در نهایت میان این آیات یک جمع‌بندی انجام داد.

رضایی اصفهانی اذعان داشت: محدودیتی که در این روش وجود دارد به فرآیند شکل‌گیری آن برمی‌گردد چرا که در این نوع تفسیر خارج از محدوده قرآن نمی‌توان موضوعی برای بررسی انتخاب کرد.

وی افزود: شیوه دیگر این است که موضوع را از خارج قرآن استنباط کنیم و در قرآن به دنبال راه حل برای آن بگردیم که این موضوع نیز به این دلیل که می‌تواند جوابگوی نیازهای ما باشد، مطلوب است.

مدیر گروه مطالعات قرآنی دانشگاه مجازی المصطفی اضافه کرد: روش دیگر برای تفسیر قرآن روش تطبیقی است که طی آن موضوعی در قرآن و کتب مقدس دیگر مانند تورات و انجیل بررسی شده و موارد اختلاف و توافق شمرده می‌شود.

وی گفت: تفسیر موضوعی میان رشته‌ای روشی از تفسیر قرآن است که بیش از 10 سال سابقه ندارد و در این روش موضوع یا سئوالی به قرآن و یکی از رشته‌های علوم انسانی عرضه می‌شود و از درون تحلیل‌ها و نقدها در رابطه با نقاط مشترک و متفاوت آن، یک علم جدید تولید می‌شود.

رضایی اصفهانی ابراز کرد: این روش برای اسلامی‌سازی علوم انسانی که مقام معظم رهبری به آن تاکید بسیار دارند، مفید است و سبب می‌شود که علم دینی از درون قرآن و در تقابل با علوم بشری به دست بیاید.

وی یادآور شد: امروز جامعه ما نیاز به قرآن‌پژوهی در مباحث میان‌رشته‌ای دارد تا بتواند بر چالش‌های موجود در زمینه علوم انسانی با پیش‌فرض‌های مادی غالب شود.

مدیر گروه مطالعات قرآنی دانشگاه مجازی المصطفی در پایان خاطر نشان کرد: اینکه ما مدام به متخصصان علوم انسانی فشار وارد کنیم که در راستای اسلامی‌سازی علوم گام بردارند، امری بی‌فایده است چرا که آنان ابزار این کار را که توانایی تفسیر قرآن است، در اختیار ندارند.

انتهای پیام/و10/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول