اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون فرهنگی جهاددانشگاهی آذربایجان غربی اعلام کرد:

برگزاری سومین جشنواره مطالعات قرآنی دانشجویان ایران

خبرگزاری فارس: معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی آذربایجان غربی گفت: سومین جشنواره مطالعات قرآنی دانشجویان ایران در ارومیه برگزار می‌شود.

برگزاری سومین جشنواره مطالعات قرآنی دانشجویان ایران
به گزارش خبرگزاری فارس از ارومیه امین رستم‌زاده ظهر امروز در نخستین جلسه هماهنگی سومین جشنواره ملی مطالعات قرآنی که با حضور مسئولان فرهنگی دانشگاه‌ها و اعضای کمیته استانی جشنواره برگزار شد، اظهار داشت: قرآن به‌عنوان یکی از منابع بکر برنامه‌های فرهنگی دانشجویی می‌تواند در برگیرنده محتوای اثرگذار و گیرا در سطح دانشگاه‌ها برای دانشجویان باشد.
وی با اشاره به کم فروغ بودن برنامه‌های فرهنگی دانشجویی با محوریت قرآن در دانشگاه‌ها، تصریح کرد: ظرافت و حساسیت برنامه‌های قرآن می‌طلبد که قبل از طراحی، تعریف و اجرای برنامه‌های قرآنی یک نیازسنجی کارشناسی و علمی نسبت به علاقه و نیاز دانشجو نسبت به موضوع مدنظر صورت پذیرد و سپس به طراحی یک برنامه دانشجویی قرآن در سطح دانشگاه‌ها اقدام شود.
این مسئول افزود: عطرآگین کردن فضای قرآنی دانشگاه‌ها مستلزم معرفت جوهری متولیان و دست‌اندرکاران برنامه‌های فرهنگی نسبت به خود موضوعات قرآنی است.
رستم‌زاده خاطرنشان کرد: نگرش تخصصی برای در دستور کار قرار گرفتن در پیشخوان برنامه‌های تشکل‌های دانشجویی از الزامات و مولفه‌های اثرگذار و کارایی برنامه‌های قرآنی در سطح دانشگاه‌ها است.
وی با اشاره به اینکه قرآن منبع توسعه و کشف نایافته‌های بشری است، گفت: یکی از عوامل رکود برنامه‌های قرآنی دانشجویی در دانشگاه‌ها عدم نگرش بین رشته‌ای و تخصصی و مشترک بین سایر رشته‌های دیگر است که باید علاوه بر سایر برنامه‌های قرآنی این چنین برنامه‌هایی نیز در دستور کار قرار گیرد.
این مسئول ادامه داد: نفوذ معانی و مفاهیم قرآنی در مغز روح افکار و ایده‌های دانشجویان اثرگذار در تمام ابعاد زندگی آنان است.
معاون فرهنگی جهاددانشگاهی آذربایجان غربی تصریح کرد: روح آموزه‌های قرآن و ادبیات آن کاملا علمی، اخلاقی، معرفتی و منطبق بر تمام اقشار جامعه است که این وجه تمایز و خصوصیت منحصر به‌فرد معارف قرآنی با چنین ویژگی باید به نحو احسن مورد بهره‌برداری قرار گیرد.
رییس دبیرخانه اجرایی سومین جشنواره ملی مطالعات قرآنی در آذربایجان غربی در ادامه با اشاره به فرا رسیدن ایام محرم خاطرنشان کرد: در این دهه فرهنگی و معنوی و دهه‌های مصادف با آن نهادهای فرهنگی چه در سطح جامعه و دانشگاه برنامه‌ریزی خاصی برای آن داشته باشند و نمود قرآن و آموزه‌های آن باید بیشتر و کیفی‌تر از سایر ماه‌ها مورد پردازش و طراحی برنامه‌های فرهنگی قرار گیرد.
رستم‌زاده با اشاره به اینکه هر قدر برای قرآن کار انجام دهیم هنوز در ابتدای راه هستیم، اعلام کرد:  باید یک نقشه راه توام با مهندسی فرهنگی برای نهادینه شدن فرهنگ قرآنی در ابعاد مختلف در تمامی حوزه‌ها و سنین مختلف و بخش‌های جامعه باشد که یکی از این فضاهای بسیار مهم و حساس دانشگاه‌ها هستند.
معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی آذربایجان غربی با اشاره به اینکه عامل و افتخار و دستاورد نظام جمهوری اسلامی ایران برگرفته از برکات و اعتلای قرآن است، گفت: نهادینه کردن قرآن در ابعاد و سطوح مختلف زندگی مردم جامعه نیازمند یک برنامه جامع و کامل و مشخص و کارشناسی است.
رستم‌زاده با اشاره به ضرورت آشنایی دانشجویان با ارزش‌های قرآنی و ایجاد فضای مطالعات قرآنی در دانشگاه‌ها، افزود: بخش کتبی و حضوری سومین جشنواره مطالعات قرآنی دانشجویان ایران به همت سازمان فعالیت‌های قرآنی دانشجویان جهاددانشگاهی در ارومیه برگزار می‌شود.
وی گفت: باید برنامه فرهنگی قرآنی به شکلی جذاب دانشجو را به سمت خود کشیده و یک فضا و بستر مناسب برای تدبر و تامل و مطالعه قرآنی دانشجو را فراهم آورد.
این مسئول آشنایی عموم جامعه با آثار و دیدگاه‌های مطرح قرآنی، اعتلای فرهنگ کتابخوانی در بین دانشجویان و عموم جامعه، ارتقای سطح علمی و قرآنی و ارتقای بلوغ فکری و دینی و قرآنی دانشجو را از اهم اهداف جشنواره عنوان کرد. 
رستم‌زاده منبع برگزاری جشنواره را کتاب "در جستجوی عرفان اسلامی" تألیف آیت‌الله محمدتقی مصباح یزدی اعلام کرد و افزود: دومین جشنواره مطالعات قرآنی دانشجویان سال گذشته از کتاب "منشور عقاید امامیه"، آیت‌الله "سبحانی" برگزار شد.
معاون فرهنگی جهاددانشگاهی آذربایجان غربی بخش‌های مختلف این جشنواره را مسابقه غیر حضوری، مسابقه حضوری، برگزاری نشست‌های تخصصی با موضوعات مطروحه در کتاب در دانشگاه‌های کشور، مقاله نویسی و خلاصه نویسی کتاب در جستجوی عرفان اسلامی اعلام کرد. 
رستم‌زاده افزود: آزمون مسابقه حضوری اسفند ماه سال‌جاری برگزار می‌گردد و دانشجویان می‌توانند با مراجعه به معاونت‌ فرهنگی دانشگاه‌های خود بعد از اعلام رسمی اقدام به ثبت‌نام و دریافت کتاب منبع جشنواره نمایند.
وی تصریح کرد: دانشجویانی که موفق به کسب نمره 95 از 100 شوند به ستاد مرکز جهت جوایز ملی معرفی خواهند شد و دانشگاه‌ها از برگزیدگان استانی نیز تجلیل خواهند کرد.
این مسئول تشکیل کمیته‌های دانشگاهی این جشنواره در دانشگاه‌ها را یکی از ضروریات اثرگذاری این جشنواره ذکر کرد.
انتهای پیام/ح20
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول