اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس دانشگاه مازندران:

230 هزار دانشجو در دانشگاه‌های مازندران تحصیل می‌کنند

خبرگزاری فارس: رئیس دانشگاه مازندران گفت: بیش از 230 هزار دانشجو در استان مازندران تحصیل می‌کنند.

230 هزار دانشجو در دانشگاه‌های مازندران تحصیل می‌کنند

به گزارش خبرگزاری فارس از بابلسر احمد احمدپور پیش از ظهر امروز در اختتامیه دومین همایش بین‌المللی آمایش آموزش عالی کشور با عنوان نظریه‌ها و تجارب با اشاره به اینکه هدفمند کردن آموزش عالی مهم‌ترین راه توسعه کشور است گفت: کاربردی کردن علوم و برنامه‌ریزی دقیق برای آموزش عالی از دغدغه‌های اساسی مقام عالی وزارت است.

وی با بیان سخنی تاریخی از بنیانگذار جمهوری اسلامی مبنی بر اینکه دانشگاه مبدأ همه تحولات است بیان داشت: حضرت امام تاکید داشتند که مقدرات این مملکت دست دانشگاهی‌ها است و در دانشگاه باید سرنوشت یک ملت تعیین شود.

رئیس دانشگاه مازندران در ادامه اهمیت نقش دانشگاه‌ها از منظر مقام معظم رهبری در طول چند سال گذشته را یادآور شد و اذعان داشت: به عقیده معظم‌له دانشگاه موتور پیشرفت کشور است و اگر ملتی عزت، استقلال، اقتدار و ثروت می‌خواهد باید دانشگاه را تقویت کند.

احمدپور با اشاره به لزوم به کارگیری فارغ‌التحصیلان دانشگاهی، دانشمندان و صاحب‌نظران برای پیشرفت در عرصه‌های اقتصادی گفت: وظیفه دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی و پژوهشی، تحقیق و ارائه راهکار برای حمایت از کار و سرمایه ایرانی و تولید ملی است.

وی ادامه داد: طرح آمایش آموزش عالی دقیقا به سوی کاربردی کردن علوم و رفع نیازهای هر منطقه حرکت می‌کند که بدون تردید گام بلندی در راستای رشد اقتصادی و خودکفایی خواهد بود.

احمدپور حمایت از کار و سرمایه ایرانی را زمینه‌ساز ایجاد روحیه با نشاط و با انگیزه در میان نیروی کار دانست و تصریح کرد: با نگاهی به کشورهای پیشرفته همچون آلمان و ژاپن می‌توان به نقش و جایگاه نیروی انسانی کارآمد در توسعه این کشورها پی برد.

رئیس دانشگاه مازندران با بیان اینکه اسناد بالادستی برای توسعه کشور در افق‌های 5 ساله و 20 ساله تدوین شده‌اند توسعه را بر مبنای دانش و اصول دانایی محور مورد توجه و تأکید قرار داد.

وی خاطر نشان کرد: در سند چشم‌انداز 20 ساله ایران در افق سال 1404 چنین آمده است ایران کشوری توسعه یافته با جایگاه اول اقتصادی، علمی، فناوری در سطح منطقه با هویتی اسلامی و انقلابی، الهام بخش در جهان اسلام و با تعامل سازنده و مؤثر در روابط بین‌الملل است.

این مسئول اظهار داشت: در این چشم‌انداز نظام آموزش عالی به عنوان بنیان علم و فناوری کشور، نظامی رقابت‌پذیر، سرآمد در منطقه، دارای هویت اسلامی ایرانی، مبتنی بر آمایش سرزمین و دسترسی همگانی است و در تربیت متخصصانی متعهد، خلاق و کارآفرین، تحکیم بنیان خانواده، حفظ کرامت و منزلت نیروی انسانی و تامین نیازهای جامعه و ثروت‌آفرینی توانا است.

احمدپور با اشاره به توجه این رویکردها در قانون برنامه‌های پنج ساله توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور افزود:  فصل دوم قانون برنامه 5 ساله پنجم توسعه کشور به تحول بنیادین در نظام آموزشی کشور با هدف ارتقای کیفی در سه حوزه دانش، مهارت و تربیت اسلامی به ویژه علوم انسانی و جنبش نرم‌افزاری و تعمیق مبانی اعتقادی تأکید دارد.

وی گفت: نقشه جامع علمی کشور دیگر سند بالادستی است که در اسفند ماه 1389 پیرو تأکیدات مقام معظم رهبری توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی و وزارتخانه‌ها و نهادهای ذی‌ربط تدوین و ابلاغ شد.

احمدپور هدف اصلی این نقشه را جهت‌دهی آموزش، پژوهش، فناوری‏ و نوآوری به سمت حل مشکلات و رفع نیازهای واقعی و اقتضائات کشور مبتنی بر آمایش سرزمین و نوآوری در مرزهای دانش برای تحقق مرجعیت علمی کشور بر اساس سند چشم‌انداز 20 ساله کشور برشمرد.

وی با اظهار اینکه در برنامه‌های تقدیمی مقام عالی وزارت به مجلس شورای اسلامی بر تدوین نظام آموزشی رشته‌های مختلف دانشگاهی و به عبارتی توسعه نظام آموزش‌ عالی بر حسب آمایش سرزمین و مأموریت‌گرا کردن دانشگاه‌ها تأکید زیادی شده ادامه داد: به این دلیل یکی از مهم‌ترین و اساسی‌ترین اقدامات پس از تصدی مسئولیت وزارت دستور ایجاد ساختار اجرایی طرح آمایش آموزش عالی در وزارت متبوع بوده است.

این مسئول گفت: این ساختار در یک کمیته راهبردی تشکیل شده که در زیرمجموعه کمیته راهبردی، مدیریت پروژه و در ذیل آن کارگروه تلفیق ایجاد شده است.

رئیس دانشگاه مازندران به دو بخشی بودن این کارگروه شامل کارگروه‌های ستادی و استانی اشاره کرد و گفت: کارگروه‌های ستادی شامل کارگروه آموزش عالی فراملی، کارگروه توسعه آموزش عالی، کارگروه مبانی نظری و ارزشی، کارگروه نیروی انسانی، کارگروه ارتقای کیفیت آموزش عالی، کارگروه محتوا و برنامه‌ریزی آموزش عالی است.

احمدپور طی گزارشی به تشریح عملکرد آموزشی استان پرداخت و گفت: بیش از 230 هزار دانشجو در 125 مرکز دانشگاهی اعم از 47 مؤسسه غیردولتی غیرانتفاعی، 18 مرکز پیام‌نور، 18 واحد دانشگاه آزاد اسلامی، پنج دانشگاه دولتی، دو دانشگاه علوم پزشکی و چندین واحد دانشگاهی جامع علمی کاربردی و آموزشکده‌های فنی‌وحرفه‌ای در استان مازندران به تحصیل اشتغال دارند.

وی تدوین طرح آمایش آموزش عالی در طول یک سال گذشته بر اساس سیاست‌های وزارت متبوع مطابق سند چشم‌انداز توسعه پایدار استان مازندران در افق 1404 و برنامه 20 ساله نظام جمهوری اسلامی و سایر اسناد فرادست از جمله نقشه جامع علمی کشور، تدوین مأموریت راهبردی آموزش عالی استان مازندران را از جمله فعالیت‌های آموزش عالی این استان نام برد.

رئیس دانشگاه مازندران به سهم هر یک از گروه‌های علمی بر اساس مزیت‌های نسبی استان مازندران و سند توسعه پایدار استان اشاره کرد و گفت: بر اساس آمار موجود برای دستیابی به وضعیت مطلوب باید برنامه‌ریزی دقیق و تلاش وافری به کار گرفته شود.

انتهای پیام/ن10/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول