اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

عضو هیئت علمی دانشگاه امام خمینی:

معرفت‌شناسی لازمه تمدن اسلامی جدید است

خبرگزاری فارس: مدیر گروه معارف اسلامی دانشگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) قزوین گفت: لازمه ایجاد تمدن اسلامی جدید، تغییر در معرفت‌شناسی در سطوح مختلف جامعه است.

معرفت‌شناسی لازمه تمدن اسلامی جدید است

به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین، هادی فنایی امروز در نشست هم‌اندیشی تحول در علوم انسانی که در دانشگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) قزوین برگزار شد گفت: زمانی که پیامبر اسلام (ص) مبعوث شد تمدن ایران و روم، حجاز را دربر گرفته بود و سرزمین حجاز فاقد تمدن بود و این عصر، عصر جاهلیت در حجاز نامیده شده است.

عضو هیئت علمی دانشگاه امام خمینی (ره) قزوین با بیان اینکه هر کاری که بر مبنای عقل و اندیشه نباشد، جاهلیت است، ادامه داد: پیامبر (ص) در سرزمینی به پیامبری رسید که به جاهلیت معروف است و از همین منطقه اسلام را به آسیا، اروپا و افریقا صادر کرد.

وی راز پدید آمدن تمدن اسلامی را استفاده از وحی و تجارب بشری آن روزگار دانست و افزود: تمدن اسلامی از یک منظر تحت تأثیر تمدن‌های آن روزگار بود، به عنوان مثال مساجد بعد از شکل‌گیری تمدن اسلامی از تمدن ایران و روم بهره گرفتند، محراب مساجد از فرهنگ کلیسا بود، ستون‌های وسط مساجد از معابد شرقی و مناره‌های مساجد از قصرهای پادشاهان ساسانی وارد تمدن اسلامی شد.

مدیر گروه معارف اسلامی در دانشگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) قزوین بیان کرد: مهم‌ترین ویژگی تمدن اسلامی بهره‌مندی از علوم تمدن‌های دیگر است و از تلفیق تمدن‌های بشری آن روزگار یک تمدن جدید ساخته شد.

این مقام مسئول افزود: در شکل‌گیری تمدن اسلامی استفاده از فن ترجمه نقش برجسته‌ای داشت و بسیاری از کتاب‌ها از تمدن‌های مختلف ترجمه و بومی‌سازی شد و مجددا به غرب صادر شد.

وی اضافه کرد: یکی از مهم‌ترین روش‌های ایجاد یک تمدن جدید اسلامی متفاوت استفاده از تجارب بشری در گذشته است و ما نمی‌توانیم علوم غرب را نادیده بگیریم و از کنارش به سادگی عبور کنیم چراکه نادیده گرفتن علوم غرب یک خطای بسیار بزرگ است.

فنایی خاطرنشان کرد: در شکل‌گیری تمدن اسلامی در گذشته به خوبی از تجارب و علوم غربی بهره گرفته شد و امروز نیز در جمهوری اسلامی برای شکل دادن به یک تمدن اسلامی جدید و متفاوت نباید علوم غربی را نادیده گرفت.

وی ادامه داد: علم اگر کشف از واقعیت کند، شرقی و غربی ندارد و زمانی که پیامبر (ص) فرمودند علم را بیاموزید حتی اگر در چین باشد، آن زمان که علم اسلامی در چین وجود نداشت.

مدیر گروه معارف اسلامی در دانشگاه بین‌المللی امام خمینی قزوین تصریح کرد: غربی‌ها بعد از رنسانس مدل معرفت‌شناسی خودشان را از قیاسی به استقرایی تغییر دادند و این مهم موجبات پیشرفت در غرب را فراهم آورد.

این استاد دانشگاه نادیده گرفتن علوم غربی را یک نوع جنگ با علم دانست و ادامه داد: تمدن اسلامی در گذشته یک نمونه بسیار خوب از تمدن را ارائه کرد به صورتی که غربی‌ها از این مدل به خوبی استفاده کردند.

فنایی در پایان تأکید کرد: در جمهوری اسلامی برای ایجاد یک تمدن جدید اسلامی باید انقلابی در معرفت‌شناسی ایجاد کنیم و اگر عقل، وحی و تجربه از ابزار معرفت‌شناسی قرار گیرد، دستاورد این تمدن بسیار ارزشمند است.

انتهای پیام/آ10/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول